مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چه چیزی باعث رویش ناگهانی دندان می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علل شکستگی دندان چیست؟

با دندان های شکسته چه کنیم؟ دلگرم کننده ردیابی علل اصلی شکستگی دندان و

با بهترین درمان ها آشنا شوید.

چه چیزی باعث رویش ناگهانی دندان می شود؟

مقدمه ای بر شکستگی ها

دندان های برخی افراد ناگهان به صورت عمودی بیرون می زند. چرا گاهی این اتفاق می افتد؟

خوب است بدانید که فشارهای ناشی از جویدن به طور متعادل و مناسب به دندان ها وارد می شود و دندان ها این فشار را هم به فک بالا و هم به فک پایین منتقل می کنند اما اگر فرد به هر دلیلی دندان های بیشتری را از دست بدهد. به طوری که ماهیچه های جونده روی دندان های باقی مانده در حین جویدن بیشتر از حد طبیعی و نسبت فشار جویدن هر دندان بیشتر از حد طبیعی خواهد بود.ادامه آن مورد انتظار است.

این عارضه در دندان‌هایی که برای پوسیدگی بزرگ درمان شده‌اند یا پرکردگی‌های بزرگ دارند، بیشتر دیده می‌شود. همچنین ممکن است فشار وارد شده به دندان خیلی زیاد باشد و باعث ترک خوردن آن شود که در نهایت به شکستگی بزرگی تبدیل شود. شکستگی تاج یا لب یکی از موارد رایج شکستگی دندان است.

با این تفاسیر تفاوت شکستگی عمودی دندان با این گونه موارد چیست؟

چرا دندان ها می شکنند و علت آن چیست؟

دندانپزشکان می گویند دندان هایی که به دلیل پوسیدگی های گسترده و شدید به طور رادیکال درمان شده یا به طور گسترده پر شده اند، احتمال شکستگی عمودی بیشتری دارند. از طرفی فشار روی دندان ها می تواند خیلی زیاد باشد باعث شکستن دندان ها می شود و به مرور زمان این ترک باعث شکستن دندان ها می شود اگر به دندان های خود حساسیت دارید حتما به فکر درمان باشید. و به راحتی انکار نکنید یکی از شایع ترین موارد شکستگی دندان شکستگی لب یا تاج است.

به نظر شما تفاوت شکستگی عمودی دندان با شکستگی تاج چیست؟گاهی به دلیل حساسیت به دمای هوا (گرما و سرما) و مواد شیرین و … ترک هایی روی مینای دندان ایجاد می شود. اگر دندان هایتان را به هم وصل کردید و احساس درد کردید بدانید که ریشه دندانتان ترک خورده است. نگران نباشید این ترک ها راحت ترمیم می شوند اما اگر آن ترک ها عمیق باشند دیگر قابل ترمیم نیستند آیا بستگی به کشیدن و پرکردن دندان ها و … دارد؟ یا نه؟

بیشتر بخوانید  از فواید بی شمار تزریق پی آر پی چه می دانید؟

علت شکستگی دندان چیست؟

علائم شکستگی عمودی دندان چیست؟

معمولاً شکستگی عمودی ریشه از قسمت تاج دندان شروع می شود و تا قسمت ریشه دندان ادامه می یابد و به این ترتیب دندان نصف می شود. این علائم برای دندان هایی که عصب کشی شده یا عفونی شده اند متفاوت است، امروزه با پیشرفت مواد ترمیمی می توان قطعات کوچک را به طور کامل با کامپوزیت ترمیم کرد و نیازی به آوردن قطعه شکسته نیست.

اگر عصب دندان در اثر ضربه آسیب دیده باشد، ابتدا باید ریشه و سپس دندان مورد نظر ترمیم شود. در تمام موارد لازم است ماه های اول ماهانه پایش شود تا طول عمر دندان ها بررسی شود. از نشانه های ترک هایی که روی مینای دندان ایجاد می شود، حساسیت به سرما و گرما و غذاهای شیرین است.

نشانه وجود برخی ترک‌ها در ریشه دندان این است که وقتی روی دندان‌ها فشار می‌دهید، دندان درد می‌گیرد. در بیشتر موارد ترک های تاج دندان را می توان به خوبی ترمیم کرد، اما اگر ترک در ریشه دندان باشد، در اکثر موارد قابل درمان نیست. به خصوص اگر شکستگی ریشه عمودی وجود داشته باشد، درمان آن در درازمدت موفقیت آمیز نخواهد بود، اما آیا وقوع این اتفاق به نوع دندان، اقدامات دندانپزشکی انجام شده روی دندان مانند پرکردن و عصب کشی بستگی دارد؟

شکستگی عمودی ریشه دندان یک پدیده ناگوار در درمان ریشه دندان است که اغلب منجر به کشیدن دندان می شود. علائم و نشانه های بالینی آن اغلب شبیه درمان ناموفق کانال ریشه است.

علت شکستگی دندان چیست؟

علائم این نوع شکستگی

به گفته دکتر ایوازا لوا، شکستگی عمودی ریشه از تاج دندان و سطح لثه شروع می شود و تا ریشه دندان امتداد می یابد و در نهایت منجر به تقسیم شدن دندان به دو قسمت می شود. اما علائم شکستگی عمودی ریشه در دندان های دارای عصب و دندان هایی که عصب ندارند به دلیل التهاب شدید یا عفونت یا عصب کشی متفاوت است. به طوری که در دندان های زنده (دندان های سالم و بدون عصب کشی) ضمن اینکه دندان به محرک های سرما و گرما حساس خواهد بود، حساسیت به درد نیز هنگام جویدن احساس می شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با قرص و داروهای ضد انگل

علت شکستگی دندان چیست؟

چگونه می توانم خودم را شناسایی کنم؟

شما باید با علائم شکستگی عمودی دندان آشنا باشید. اگر دندان عصب کشی شده و آبسه داشته باشد، احتمال شکستگی وجود دارد. در این حالت باکتری ها از محل شکستگی به ریشه دندان می روند و در آنجا باعث عفونت لثه می شوند.

در این صورت پزشک نمی تواند به راحتی شکستگی را تشخیص دهد. اگر دندانپزشک نتواند شکستگی را تشخیص دهد، باید از ابزارهای جدیدتری برای تشخیص آن استفاده کند. اگر ترک دندان به موقع تشخیص داده شود، دندانپزشک می تواند از تبدیل آن به شکستگی و درد بیشتر جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است.

علت شکستگی دندان چیست؟

از حساسیت دندان غافل نشوید

شکستگی تاج یا لب از موارد شایع شکستگی دندان است. با این تفاسیر تفاوت شکستگی عمودی دندان با این گونه موارد چیست؟

برخی از ترک هایی که روی مینای دندان ایجاد می شود، حساسیت به سرما و گرما و غذاهای شیرین است. نشانه وجود برخی ترک‌ها در ریشه دندان این است که وقتی دندان‌ها را به هم فشار می‌دهید، دندان درد می‌کند، در بیشتر موارد ترک‌های روی تاج دندان به خوبی قابل ترمیم هستند، اما اگر ترک در ریشه دندان باشد، در بیشتر موارد غیر قابل درمان

به خصوص اگر شکستگی عمودی ریشه باشد، درمان آن در درازمدت موفقیت آمیز نخواهد بود، اما آیا ظاهر بستگی به نوع دندان، اعمال دندانی انجام شده روی دندان مانند پرکردن و عصب کشی دارد؟ شکستگی عمودی ریشه دندان یک اتفاق ناخوشایند در درمان ریشه دندان است که اغلب منجر به کشیدن دندان می شود. علائم و نشانه های بالینی آن اغلب شبیه به درمان ناموفق کانال ریشه است.

بیشتر بخوانید  چربی های مفید برای قلب

علت شکستگی دندان چیست؟

درمان شکستگی دندان

درمان یا ترمیم دندان شکسته به نوع مشکل، محل و شدت آسیب دندان بستگی دارد. در هر صورت دندانپزشک متخصص تنها کسی است که می تواند نوع شکستگی را تشخیص داده و درمان مناسب را انجام دهد.

علت شکستگی دندان چیست؟

عوارض غفلت از درمان

بی توجهی به درمان هر بیماری عواقبی برای فرد دارد. در زمینه دندانپزشکی، تاخیر در تشخیص و درمان با مشکلات پزشکی یا سایر عوارض برای فرد از جمله شکستگی عمودی دندان همراه است. دکتر عیوضلو همچنین تاکید می کند: از آنجایی که این دندان ها اغلب برای نگهداری نیستند، نمی توان آنها را ترمیم کرد و تنها درمان آن ها برداشتن آن ها و جایگزینی با ایمپلنت یا دندان مصنوعی است.

یا ممکن است شکستگی عمودی دندان بدون علامت رخ دهد؟

افراد باید علائم این نوع شکستگی را بدانند و از آن غافل نشوند. بروز این مشکل در دندان های عصب کشی شده با علائمی مانند آبسه دندان همراه است. به این ترتیب باکتری های حاصل از شکستگی به بافت های اطراف ریشه دندان نفوذ کرده و می توانند باعث التهاب، عفونت لثه و پوسیدگی شوند. در چنین مواردی ابتدا دندانپزشک معاینات بالینی را انجام می دهد و سپس با رادیوگرافی برای کشف علت ناراحتی بیمار، درخواست معاینات بیشتر می کند. البته تشخیص این نوع شکستگی برای دندانپزشک کار آسانی نیست.

دندانپزشک در مواردی که به دلیل دو بعدی بودن رادیوگرافی، این نوع شکستگی در تصویر قابل مشاهده نیست، می تواند از ابزارهای تشخیصی جدیدتر استفاده کند. بدون شک دندانپزشک با تشخیص زودهنگام ترک دندان می تواند از تبدیل آن به شکستگی و ایجاد درد و ناراحتی بیشتر جلوگیری کند.

علت شکستگی دندان چیست؟

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *