چه چیزی باعث آپنه خواب می شود؟


درمان آپنه خواب

خواب تنفسی یا “آپنه خواب” این اختلالی است که باعث می شود در طول خواب برای مدت کوتاهی نفس خود را متوقف کنید. این دوره ها برای آپنه تماس خواهد گرفت. آپنه “معمولا” بین 10 تا 30 ثانیه طول می کشد و در موارد شدید، آپنه می تواند صدها بار در هر شب عود کند. فرد اغلب با احساس خفگی از خواب بیدار می شود که هر کدام می تواند تا 2 دقیقه طول بکشد، خود شخص معمولاً از آنها آگاه نیست. دلگرم کننده راه های درست را دنبال کنید درمان آپنه خواب آن ها ملاقات می کنند.

آپنه خواب

باورهای درست و نادرست در مورد آپنه خواب

آپنه آنها می توانند باعث شوند که فرد در شب خوب نخوابد و این باعث می شود افراد مبتلا به آپنه خواب کمتر در طول روز بیدار شوند که می تواند منجر به حوادث غیرقابل برگشت در طول روز شود. افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده تا هفت برابر بیشتر از افراد عادی درگیر تصادفات وسایل نقلیه موتوری هستند.

افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده نیز در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.قطع تنفس در خواب طولانی شدن یا نامنظمی بودن فاصله دم و بازدم را می گویند. این ناهنجاری به خصوص در افراد مسن و چاق باعث اختلالات جدی خواب می شود.

اگر خروپف می کنید، می توانید خواب را برای اطرافیانتان به خصوص همسرتان سخت کنید. اما اگر علاوه بر خروپف، آپنه خواب هم داشته باشید، با دیگران مشکل خواهید داشت. افراد مبتلا به آپنه، بدون اینکه متوجه شوند، چندین بار در طول شب دچار مشکل در توقف تنفس یا کند شدن شدید تنفس می شوند.

پیامدهای این اختلال می تواند کابوس و هر چیزی که مربوط به کابوس است (مانند گیجی، ناتوانی در تمرکز، افسردگی و حوادث) بودن. بسیاری از مطالعات آپنه خواب را با بیماری هایی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و آریتمی قلبی مرتبط می دانند. مشکلات تنفسی باعث کاهش سطح اکسیژن در خون می شود که می تواند فشار خون را افزایش دهد و همچنین می تواند باعث مشکلات جدی قلبی شود.

———————————————— ———————————-

انواع آپنه خواب

انواع آپنه خواب عبارتند از:

آپنه خواب مرکزی

در این نوع آپنه خواب، بخشی از مغز که وظیفه کنترل دیافراگم و عضلات قفسه سینه را بر عهده دارد، ارسال سیگنال برای حرکت دادن آنها را فراموش می کند، بنابراین تنفس متوقف می شود. آپنه مرکزی باعث خروپف نمی شود، اما می تواند باعث اختلالات خواب شود. این یک وضعیت غیر طبیعی است، اما با افزایش سن افزایش می یابد.

آپنه انسدادی خواب

در بیشتر موارد، آپنه خواب ناشی از یک تکه بافت گوشتی (مانند زبان، لوزه ها و کام نرم) در مجاری تنفسی است که به آن آپنه انسدادی خواب می گویند. گاهی اوقات این نوع آپنه خواب به دلیل اضافه وزن و داشتن چربی اضافی در مجاری تنفسی ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید  چگونه ورم پا را در خانه درمان کنیم ؟

همه افرادی که خروپف می کنند آپنه انسدادی خواب ندارند، اما خروپف می تواند نشانه خوبی باشد. تشخیص درست و دقیق آپنه خواب اغلب با کمک یک شب اقامت در کلینیک های خواب و با کمک دستگاه هایی که وضعیت تنفسی و فعالیت قلب و مغز را در طول خواب اندازه گیری می کنند، انجام می شود.

آپنه خواب برای فرد خطرناک نیست این تصور اشتباهی است پرش مکرر فرد در خواب عوارض زیادی برای جسم و روح او دارد، اگر آپنه توسط متخصص درمان نشود ممکن است صدمات وارد شود. مشاغل، حوادث رانندگی، سکته قلبی و مغزی ایستگاه ها

2- آپنه خواب همان خروپف است

این یک تصور اشتباه است اگرچه خروپف یکی از علائم آپنه خواب است، اما تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد. افراد مبتلا به آپنه خواب بیش از 400 بار در طول شب تنفس متناوب را تجربه می کنند. این طرد باعث به خواب رفتن بیمار می شود، بنابراین در طول روز خسته و خواب آلود می شود.

3- آپنه خواب مانع از تنفس می شود

حقیقت این است که

اکثر انواع آپنه خواب انسدادی هستند. آپنه انسدادی خواب زمانی رخ می دهد که زبان، لوزه ها و سایر بافت های پشت گلو راه های هوایی را مسدود می کنند. بنابراین، هنگامی که به شما نفس می‌دهد (جراحی دم)، هوا نمی‌تواند از مجرای تنفسی عبور کند. آپنه خواب مرکزی کمتر از آپنه انسدادی خواب است. در نوع مرکزی، گاهی اوقات مغز نمی تواند در صورت نیاز بدن را مجبور به تنفس کند.

4- فقط افراد مسن دچار آپنه خواب می شوند

این یک تصور غلط است.

اگرچه این اختلال خواب بعد از 40 سالگی بیشتر دیده می شود، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. اگر چاق، مرد یا آمریکایی آفریقایی تبار هستید، احتمال ابتلا به آپنه انسدادی خواب بیشتر است.

الکل به شما کمک می کند به خواب بروید

این یک تصور غلط است. اگرچه نوشیدن الکل قبل از رفتن به رختخواب باعث خواب آلودگی شما می شود، اما کیفیت مناسب خواب را بهبود نمی بخشد. نوشیدن الکل باعث شل شدن عضلات پشت گلو می شود. این کار بستن راه های هوایی را در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب آسان می کند و مشکل آپنه خواب را تشدید می کند.مصرف قرص های خواب آور تاثیری مشابه نوشیدن الکل دارد.

بیشتر بخوانید  آیا علائم سرطان معده را می شناسید؟

6- آپنه خواب در کودکان کم است

این نیز یک تصور اشتباه است.آپنه انسدادی خواب در کودکان شایع است و از هر 10 کودک یک کودک را مبتلا می کند. در بیشتر موارد علائم آپنه خواب در کودکان خفیف است و در نهایت کودک از شر این مشکل خلاص می شود. اما برخی از کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب دارای مشکلات رفتاری و سلامتی جدی هستند.

7- کاهش وزن خستگی و خستگی مداوم را به دنبال خواهد داشت

این باور واقعی است.

با ایجاد تغییراتی در زندگی خود می توانید آپنه انسدادی خواب را بهبود بخشید. اگر چاق هستید، با پزشک خود در مورد شروع یک برنامه کاهش وزن صحبت کنید، حتی درصد کمی از اضافه وزن می تواند علائم آپنه خواب را بهبود بخشد. اگر سیگار می کشید، با پزشک خود در مورد راه های ترک سیگار صحبت کنید.

8- خوابیدن به یک طرف بدن در خواب به درمان آپنه کمک می کند

این باور واقعی است.

اگر به پشت می خوابید، جاذبه بافت های گلو را به سمت پایین می کشد و راه های هوایی شما را مسدود می کند. اما خوابیدن به یک طرف گلوی شما را باز نگه می دارد.بالش های مخصوصی وجود دارد که به شما کمک می کند هنگام خواب روی یک طرف بدن خود بمانید. حتی برخی از بیماران تی شرت هایی با توپ تنیس دوخته شده به پشت می پوشند و از خوابیدن آنها به پشت جلوگیری می کند.

9- استفاده از گردو برای دهان در برخی افراد موثر است

این باور واقعی است.

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می تواند برای شما یک دستگاه دهانی مخصوص برای تسکین آپنه خفیف خواب بسازد. این دستگاه برای اندازه گیری برای هر فرد ساخته شده است و موقعیت فک پایین، دهان و زبان را تنظیم می کند، باید این دستگاه را قبل از خواب در دهان خود قرار دهید تا راه های هوایی در هنگام خواب باز باشد.

10- استفاده از دستگاه های فشار مثبت و مداوم راه هوایی یک درمان موثر است

این باور دست هاست. دستگاه فشار تنفسی مثبت و مداوم (CPAP) جریان ثابتی از هوا را به مجاری تنفسی می دمد. جریان هوا تا زمانی تنظیم می شود که به اندازه کافی قوی شود که راه های هوایی شما را در طول خواب باز نگه دارد. این رایج ترین درمان برای بزرگسالان مبتلا به آپنه انسدادی متوسط ​​تا شدید در خواب است.

11. اگر هیچ درمانی مؤثر نباشد، جراحی ضروری است

این یک تصور غلط است.

در برخی از بیماران، جراحی می تواند آپنه انسدادی خواب مانند برداشتن لوزه را درمان کند و برداشتن آن در کودکی که لوزه های بزرگی دارد که راه های هوایی آنها را مسدود کرده است، ممکن است آپنه خواب را بهبود بخشد. در بزرگسالان، جراحی می تواند علائم آپنه را با کاهش یا سفت کردن بافت های نرم گلو بهبود بخشد، اما جراحی برای همه مفید نیست. قبل از جراحی، بیمار باید فواید و مضرات و توصیه های پزشک خود را در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید  خارش سینه و درمانهای خانگی آن

قطع تنفس در خواب

آپنه خواب چگونه درمان می شود؟

اگر چاق هستید و چربی اضافی در گردن خود دارید که باعث آپنه انسدادی خواب می شود، وزن خود را کاهش دهید. این می تواند آپنه خواب را کاهش دهد یا حتی به طور کامل از بین ببرد. در برخی افراد، تغییر در الگوی خواب می تواند منجر به آپنه شود. دستگاه های خاصی طراحی شده اند که در هنگام خواب در دهان قرار می گیرند و از قرار گرفتن زبان در مسیر جریان هوا جلوگیری می کنند. همچنین برخی از جراحی ها می توانند با برداشتن بافت اضافی از آپنه خواب جلوگیری کنند، اما این نوع درمان در مراحل پایانی درمان است.

درمان اصلی آپنه خواب شدید که باعث اختلالات خواب می شود، CPAP نام دارد. این روش شامل استفاده از یک ماسک لاستیکی کوچک روی بینی است. ماسک از طریق یک شلنگ کوچک به پمپ هوا متصل می شود. هوای اضافی که از طریق پمپ وارد راه های هوایی می شود، راه های هوایی را باز می کند و از آپنه انسدادی خواب جلوگیری می کند.

CPAP از اوایل دهه 1990 به عنوان یک درمان رایج برای آپنه انسدادی خواب استفاده شده است. این درمان می تواند تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت خواب داشته باشد. اما مشکل اصلی این درمان، الزام به استفاده از آن در طولانی مدت است. اکثر افرادی که از این روش استفاده می کنند در کمتر از یک سال آن را ترک می کنند و از ادامه دادن ماسک مخصوص روی بینی خودداری می کنند.

به نظر می رسد که قرص های خواب به دلیل تأثیری که بر بافت های گلو و راه های هوایی دارند، می توانند آپنه انسدادی خواب را بدتر کنند، اما مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که استفاده از قرص های خواب CPAP در دو هفته اول می تواند به درمان آپنه کمک کند. البته این درمان نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید درمان آپنه خواب

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ———————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید