چه نوع پارچه ای را می توان رنگ کرد تا الیاف پارچه آسیب نبیند؟


چه نوع پارچه هایی را می توان رنگ کرد؟

رنگرزی پارچه نیز جان تازه ای به پارچه های کم رنگ می دهد. اما قبل از هر چیز برای اینکه شکست نخورید باید بدانید چه نوع پارچه هایی را می توان رنگ کرد؟ تا پایان مقاله خود را تشویق کنید.

رنگرزی پارچه

پارچه ها از دو نوع الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته می شوند. پارچه هایی با الیاف طبیعی بسیار بهتر از الیاف مصنوعی رنگ می شوند. پارچه های طبیعی با رنگ دائمی بسیار سازگار هستند و اکثریت قریب به اتفاق می توانند با نتایج عالی رنگ آمیزی شوند.

انواع پارچه با الیاف طبیعی

رایج ترین پارچه هایی با الیاف طبیعی که می توان رنگ کرد عبارتند از:

  • پنبه
  • اتانی
  • ویسکوز
  • ژن
  • ملحفه تخت
  • جوت
  • رامی
  • رونق
  • ابریشم، پشم، ترمه و مو (بهتر است این پارچه ها را با دست بشویید و رنگ کنید).

در بیشتر موارد، پارچه های طبیعی بهترین گزینه برای رنگرزی هستند، بنابراین می توانید پیراهن های نخی، کفش های برزنتی و کفش های کتانی خود را رنگ کنید.


رنگرزی پارچه

نحوه شستن لباس هایی که می ترسند

  1. پارچه هایی با الیاف مصنوعی
  2. گورتک
  3. لیکور
  4. نایلون
  5. پلی استر
  6. اسپندکس و سایر مواد مصنوعی (رنگرزی الیاف مصنوعی باعث ایجاد سایه روشن در لباس می شود.)

انواع رنگ پارچه

رنگ پارچه اساساً از رنگدانه های رنگی تشکیل شده است که با چسب امولسیون شده اند که منجر به چسبیدن رنگدانه به سطح هر پارچه می شود. این رنگ ها در اشکال مختلفی ارائه می شوند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. رنگ پارچه بر اساس اساس آن طبقه بندی می شود: اکریلیک، الکل یا رنگ. بهترین رنگ پارچه برای یک پروژه به نوع پارچه استفاده شده و ظاهری که می خواهید بستگی دارد.


اکریلیک
رنگ بر پایه اکریلیک بهترین گزینه برای کار روی پارچه و لباس است. این رنگ ارزان است و در رنگ های متنوعی عرضه می شود. رنگ ها به صورت مایع، اسپری، نشانگر یا رنگ های ابعادی موجود هستند. رنگ های پارچه اکریلیک با افزودن رنگدانه های رنگی به پلیمر اکریلیک ایجاد می شود، سپس با ایجاد امولسیون با آب رنگ ایجاد می شود. رنگ اکریلیک پس از خشک شدن با اکثر پارچه ها پیوند دائمی ایجاد می کند و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید از پوسیدگی جلوگیری می کند. رنگ‌های پارچه‌ای مبتنی بر اکریلیک زمانی که خیس می‌شوند در آب حل می‌شوند، به این معنی که ویسکوزیته رنگ با افزودن آب بدون تأثیر بر اشباع رنگ تغییر می‌کند. رنگ های اکریلیک کار با آن ها آسان است و معمولاً نتایج خوبی می دهند.

باید بخوانید:


مبتنی بر الکل
از نظر فنی، رنگدانه مبتنی بر الکل برای پارچه جوهر است، نه رنگ. الکل به عنوان یک چسب برای رساندن رنگدانه ها به محیط استفاده می شود. رنگدانه های مبتنی بر الکل معمولاً برای “رنگ کردن” پارچه ها استفاده نمی شوند زیرا می توانند در الیاف متخلخل پارچه گنجانده شوند. آنها نمی توانند رنگ را مانند پارچه های مبتنی بر اکریلیک اشباع کنند. رنگدانه های مبتنی بر الکل به خوبی روی پارچه های رنگ پریده یا کاربردهای رنگرزی کار می کنند. در واقع لایه‌های رنگ به عمیق‌تر شدن رنگ روی پارچه‌های روشن کمک می‌کند. برای رسیدن به رنگ و بافتی غنی باید از رنگ های زیادی استفاده کرد، بنابراین این رنگ برای پارچه های تیره مناسب نیست. پارچه های پوشش داده شده با جوهرهای مبتنی بر الکل را نمی توان شستشو داد مگر اینکه با یک پوشش محافظ مهر و موم شوند.


رنگ پارچه
رنگ‌های پارچه برخلاف رنگ‌های پارچه‌ای مبتنی بر اکریلیک، این رنگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از نظر شیمیایی به یکدیگر متصل شوند تا رنگ پارچه را به گونه‌ای تغییر دهند که از نظر شیمیایی با الیاف پارچه واکنش نشان دهد. رنگ های پارچه برای انواع خاصی از پارچه ها فرموله می شوند. استفاده از رنگی که برای نوع خاصی از پارچه ساخته نشده است معمولاً نتایج ضعیفی دارد. رنگ های پارچه اغلب در رنگرزی یا تغییر رنگ لباس های اصلی استفاده می شود. استفاده از رنگ پارچه یک فرآیند چند مرحله ای است. قبل از اعمال رنگ، پارچه را معمولاً با خیساندن یا شستشو آماده می کنند. معمولاً برای گرم کردن یا شستن چندین بار حرارت لازم است تا رنگ آن تنظیم شود.


رنگ مناسب پارچه

کدام پارچه های کامپوزیت مصنوعی را می توان رنگ کرد؟

ترکیب پارچه های طبیعی و مصنوعی بخش مهمی از منسوجات قرن بیست و یکم است. متداول ترین مواد تشکیل دهنده لیبل لباس و منسوجات خانگی عبارتند از:

  • پلی استر / پنبه
  • پلی استر / ویسکوز
  • ابریشم / کتان

الیاف مصنوعی رنگ های داخلی را دفع می کنند، بنابراین انتخاب رنگ در هر ترکیب به عهده الیاف طبیعی است. هرچه اجزای مصنوعی بیشتر باشد، رنگ کمتری جمع‌آوری می‌شود، که منجر به سایه روشن‌تر (یا نازک‌تر) می‌شود. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک ژاکت سفید را به رنگ آبی و 69٪ پنبه، 19٪ پلی استر و 12٪ ویسکوز رنگ کنید، عالی عمل می کند. تمرکز رنگ نهایی بر روی بسته بندی کمتر از رنگ است. زمانی که الیاف مصنوعی در پارچه زیاد باشد، رنگ بی اثر می شود. به همین دلیل توصیه می شود پارچه را با بیش از 50 درصد عنصر مصنوعی رنگ نکنید.

کدام پارچه های مصنوعی را می توان رنگ کرد؟

این یک سوال فریبنده است. پاسخ منفی است. پارچه های مصنوعی را نمی توان رنگ کرد.


بیشتر بخوانید  شهادت امام صادق علیه سلام

دیدگاهتان را بنویسید