چه شب هایی دعاها مستجاب شد؟


فرهنگ و هنر: در بیانات ائمه و پیامبران، شب های استجابت دعا معرفی شده است، شب هایی که به فرموده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم استجابت دعا منکر نیست و بسیار سفارش شده است. پاسخ های نهایی به نماز

شب اجابت دعا، شبی است با فضیلت و برآورده کننده آرزوها. در میان تمام ایام سال، شب هایی وجود دارد که امامان معصوم بسیار سفارش کرده اند که در آن شب ها دعا شود و اجابت دعا قطعی باشد.

چه شب هایی دعاها مستجاب شد؟

در مورد استجابت دعای شب، روایات فراوانی وجود دارد. به طور کلی 5 شب از مهمترین شب هایی است که دعا و حاجت در آن مستجاب می شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی می فرماید:“پنج شب در آنها رد نمی شود؟” شب اول رجب و نیمه شب شعبان و شب جمعه؟. پنج شب است که نماز رد نمی شود: شب اول رجب، شب نیمه شعبان، شب جمعه، شب عید فطر و شب عید قربان.

شب اول ماه رجب

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «از جمعه اول ماه رجب غافل نشوید; زیرا در اولین شب جمعه این ماه فرشته ای در آسمان ها و زمین نیست مگر آن که در کنار کعبه است و در این صورت خداوند به فرشتگان می گوید هر چه می خواهید بگویید همان می شود. به شما داده می شود و ملائکه نیز می گویند حاجت ما این است که گناهان روزه داران ماه رجب را ببخشیم.

بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز هر کدام دو رکعت با سلام و در هر رکعت یک حمد و سه مرتبه سوره انزلان و دوازده مرتبه. سوره توحید و چون هفتاد مرتبه نماز تمام شد می گویی: «اللّهُمَّ صلی الله علیه و آله و سلّم»، سپس به سجده می روید و هفتاد مرتبه می گویید: «صباح رب الملائکه و الروح». شما بگو.

بعد از این ذکر سر از سجده بلند کن و هفتاد مرتبه بخوان «پروردگارا ببخش و رحم کن و از آنچه می دانی تجاوز کن، زیرا تو اعلی هستی». آن را می خوانی، سپس هفتاد مرتبه سجده می کنی «سبحان پروردگار فرشتگان و روح» می خوانی، بعد حاجاتت را می خواهی، به امید اینکه خداوند برآورده کند.

اجابت دعا

در نیمه های شب شعبان

این شب یکی از بهترین شب های بعد از شب قدر است، خداوند متعال در این شب رحمت خود را بر بندگانش می ریزد و گناهانشان را می بخشد، پس سعی کنید در این شب به خدا نزدیک شوید. همانا خداوند در این شب به خود سوگند یاد کرد که دعا کننده را تا زمانی که گناهی نداشته باشد از درگاهش برنگرداند.

از پیامبر نقل شده است که فرمود: نیمه شعبان خواب بودم که جبرئیل بر بالین من آمد و گفت: ای محمد، این شب چگونه خوابیدی؟ عرض کردم: ای جبرئیل چه شبی است؟ فرمود: نیمه شب شعبان است. محمّد برخاست، سپس مرا بلند کرد و به سوی باکی رهنمون شد، در حالی که فرمود: سرت را بلند کن، امشب درهای بهشت ​​باز می شود، درهای رحمت گشوده می شود، و همه درهای رضا و مغفرت و مغفرت. برگرد، روزی مهربانی هم باز می شود و بخشش.

بیشتر بخوانید  نیکی کریمی استاد دانشگاه شریف شد! + عکس

ای محمد، همه امشب را به ستایش خدا (تسبیح)، یاد یگانگی او، یاد عظمت او (تکبیر)، دعا، خواندن قرآن، استغفار بگذرانند.بدرود(اگر زود از خواب بیدار شود، بهشت ​​منزل و خانه او خواهد بود و خداوند هر چه پیش از این انجام داده و پس از آن انجام دهد، او را می بخشد… (اقبال الأمال، ص 212؛ بحارالأنوار، ج. . 98 ) ، ص 413

دعا در غروب شب جمعه مستجاب شد

در مورد شب جمعه چندین روایت داریم. در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که فرمود:«خداوند شما را برکت دهد و حق تعالی در سه روز آخر تمام شب به آسمان نازل شود». خداوند هر شب در ثلث آخر شب فرشته ای را به آسمان دنیا می فرستد. «و شب جمعه شب اول»; عصر جمعه در صورت امکان از اول شب می فرستد; “فیامرو فجنادی”او را فرمان می دهد، سپس صدا می زند. حالا تماس هایش چیست؟ «هر که بخواهد و به او داده شود»; آیا درخواست کننده ای وجود دارد که بتوانم به درخواست او پاسخ دهم؟ «آیا کسی هست که توبه کند و توبه کند؟; آیا توبه ای هست که توبه او را بپذیرم؟ «هر که می بخشد، او را ببخش»; آیا کسی هست که استغفار کند و من او را ببخشم؟ «ای شاگرد نیک پیشین»; ای طالب خیر، روی گردان. “ای شاگرد شیطان”; ای کسی که به سوی بدی حرکت می کند، بس کن. “پس تا سحر اینطور زنگ نزن”; این فرشته صدا می زند تا سحر شود. «و چون طلوع فجر به سوی ملکوت آسمان باز گردد». (بحارالانوار، 3، 314)

وقتی فجر فرا می رسد به جایگاه خود که ملکوت آسمان است برمی گردد.

چه شب هایی دعاها مستجاب شد؟

استجابت دعای عید سعید فطر

یکی از اعیاد عید سعید فطر است. در روایات بیان می کنیم که وقت استجابت دعا نیز مؤثر است. یادم هست که قبلاً در شب عید فطر اشاره کردم که علی علیه السلام در خطبه روز عید فطر این جملات را فرمود:

«الا و و ا ا ا و زض زض ا و ج علا و اذكروا الله يذكركم و زبروه و و و و و و و و و و و و و و و

رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در روز عید فطر فرمود: از خدا بخواهید و دعا کنید و بدانید که خداوند این دعاها را می شنود و می پذیرد. (مستدرک الواصل بحارالانوار 157/6) معلوم است که همین زمان خاص در استجابت دعا تأثیر دارد.

استجابت دعای عید قربان

کربان بایرام که به آن کربان بایرام نیز می گویند یکی از روزهای استجابت دعاست.من علی را دارم (علیه السلام) در روایتی فرمودند:شنیدم که رسول خدا در روز قیامت صحبت می کرد.; یعنی شنیدم پیامبر اکرم (ص) در روز عید قربان خطبه فرموده است;

«وَ یُوْمُ الْعَجِجُ وَ الْأَجْجِ»; سپس خود پیامبر «تاج» و «عج» را تعبیر می کند; چون به عج می رسند می گویند:

«وَ الْعَجْلَ الدَّعَاءَ فَإِنَّهُمْ بِاللَّهِ».; یعنی «عج» عین درخواست است; از خدا بخواهید. سپس پیامبر این سخنان را فرمود:

«زیرا روح محمد از این وضع خارج نمی شود مگر اینکه آمرزیده شود». قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچکس از اینجا نخواهد رفت مگر اینکه خدا او را ببخشد. (بحارالانوار 30/96) معلوم شد که نماز در آن روز مؤثر بوده است.

بیشتر بخوانید  مهاباد از آذربایجان غربی قهرمان بسکتبال جوانان شد

البته در روایت مربوط به عید فطر، حضرت امیرالمومنین علیه السلام در خطبه خود بر خود زمان تکیه کرده و می فرماید: «اما این روزی است که خداوند برای شما عید قرار داده است». و سپس می گویند: «و الدعوه ی اجابت». بنابراین معلوم است که این وقت برای نماز مؤثر است. این روایت عامل «زمان» را با روایت قبلی مشترک است. البته در روایت کربان بایرام جایگاه و مکان خاصی نیز ذکر شده است. وقتی پیامبر فرمود: «هیچ کس از این مکان خارج نشود مگر اینکه آمرزیده شود». اما در سنت عید فطر، مقام و مکان ذکر نشده است; فقط زمان عید ذکر شده است.

اسرار قرب دعا برای استجابت در عید فطر و اعظم

در هر دو روایت مربوط به عید قربان و عید قربان، «نماز و خطبه عید» مقرر شده است. زیرا در این دو روز توجه به خدا بیشتر است و دعا به اجابت نزدیکتر است همچنین هر دو قول جزء نماز عید است. بنابراین نکته ای که در بحث دعا مطرح می شود این است که هسته مرکزی نماز را از نظر قبولی تقویت می کند که همان توجه نماز به خداوند است. یعنی هر چه بیشتر توجه شود اثر دعا بیشتر می شود. این دور روز عید بود و در آن مدت نماز عید و سپس خطبه می خواندند.

حضرت محمد (علیه السلام) در روایت می فرماید:هیچ کس این مکان را تصاحب نکند مگر اینکه به خاطر آن بخشیده شده باشد.»«؛ هیچکس از اینجا نمی رود و نمی رود مگر اینکه آمرزیده شود، یعنی این ویژگی «مقام» نیز در این روایت آمده است.

اجابت دعا

استجابت دعای عید قربان

یکی دیگر از اعیاد بزرگ در اسلام روز مبعث است. از امام صادق (علیه السلام) روایت است که فرمود:

«روز هفتم و بیست و چهارم رجب، رسول خدا که هر وقت در آن نماز بخواند، دوازده رکعت دارد». در روز بیست و هفتم ماه رجب که روز ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است، هرکس در هر وقت آن روز دوازده رکعت نماز بخواند; «سپس خداوند می فرماید: «پروردگارا چیزی را چهار مرتبه شریک قرار نمی دهم». سپس این جمله را چهار بار بگو; «سپس دعا می‌کند، سپس دعای جز این نمی‌کند که در همه حاجاتش مستجاب شود».(الکافی 3/469) سپس دعا می کند، این گونه نیست که اگر اجابت نکند دعا کند; برای هر نیاز مشروع.

در اینجا دوباره زمان مطرح می شود. فرمود: «زمان نیست»; یعنی از این روز هر وقت بخواهد; چه صبح باشد چه بعد از ظهر. همچنین توجه داشته باشید که در اینجا نیز دعا ذکر شده است. اول می گوید دوازده رکعت نماز بخوان و بعد نماز بخوان. در آن دو مورد قبلی مانند عید قربان و عید قربان، نماز جداگانه ای وجود نداشت. خطبه ای هم داشت; اما اینجا نیست، در روز مبارک دعا نمی شود. لذا می فرماید دوازده رکعت نماز بخوان و بعد نماز بخوان. اول بهترین کار یعنی عبادت خدا را انجام بده و بعد از او بخواه.

بیشتر بخوانید  کشف انبار حیوانات تاکسیدرمی در اسپانیا / فیلم

چه شب هایی دعاها مستجاب شد؟

استجابت دعای روز عارفه

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرماید:«بهترین دعای روز عارفه».(کنزالعمال 5/66) داستان بسیار کوتاه و گویا است. شریف ترین دعاها، دعاهای روز عارفه است.

زمان و مکان نماز

در روز عارفه زمان و مکان در استجابت دعا مؤثر است. خود روز «عرفه» یعنی این زمان در استجابت دعا مؤثر است; اما در مورد دعایی که در «عرفات» مستجاب می شود، روایاتی هم داریم که این مکان را ذکر کرده است. پس ما زمانی داریم که «عرفه» می گوییم و جایی داریم که «عرفات» است، زیرا زائران آنجا می روند. هم زمان و هم مکان در استجابت دعا مؤثر است. مثل این است که بگوییم لیلا قدر کارآمد است. مسجد هم مؤثر است. احادیثی در مورد اماکن داریم که مسجد در پاسخ به آن مکان مؤثر است. احادیث داریم که اگر کسی حاجت داشت وضو بگیرد و برود دو رکعت نماز در مسجد بخواند.

و عرفه و عرفات!

امام علی (علیه السلام) در روایتی می فرماید:«هیچ عرفاتی نیست مگر در مکه، و نیازی نیست که در روز عرفات در مصر اجتماع کنیم و خدای متعال را بخوانیم». ; آنهایی که دانشجو هستند باید به حرف های من گوش دهند تا آنها را تشخیص دهند. (وصال الشیعه 560/13)

بنگر که حضرت چگونه به خوبی از هم جدا شدند. می گوید اگر در شهر های دیگر هم باشی، در روز عرفه جمع و نماز بخوانی اشکالی ندارد. «لا فال الا مکه»; ما مکان های عرفات زیادی در جهان نداریم. عرفات سرزمین پشت مکه است. اما «کافی نیست که در روز عرفات در مصر جمع شوند و خدای متعال را بخوانند». یعنی درست است که «عرفات» فقط یک مکان است; اما در روز عرفه در جاهای دیگر جمع شوید و دعا کنید. چه زیبا این چیزها را از هم جدا می کنند که زمان خودش مؤثر است و تأثیرش تأثیر مکان نیست.

استجابت دعا در عرفه

دعا به معنای واقعی

در مورد مکان نماز، مثلاً محل عرفات، روایتی در مورد ماه مبارک رمضان از امام صادق (علیه السلام) وجود دارد که فرمودند.«کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا در عرفات کشته نشود، آمرزیده نخواهد شد». بحارالانوار 375/93). این روایت از حدوث آن است که اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد بخشش خداوند قرار نگیرد، بعید است در آینده خداوند او را ببخشد. به این معنی رمضان بهترین زمان برای انسان برای دریافت آمرزش الهی بود. حال اگر در این زمان بخشیده نشود، در آینده نیز بخشیده نمی شود، مگر اینکه عرفه را بفهمد; مگر اینکه عرفات را بکشد».

در اینجا دو احتمال از نظر تقاضا وجود دارد. احتمال اول این است که «الا ان یشد عرفة» به معنای «روز عارفه» باشد; زیرا قبل از آن بحث زمان مطرح می شود و ماه مبارک رمضان که خود زمان است. احتمال دیگر این است که مراد از «الا ان یشد عرفة» به این معناست که اگر این کار نشد، به «عرفات» برود; یعنی احتمال یک مکان را مطرح کردند. البته اگر منظور عرفات باشد، این طور نیست که هر روز به عرفات برود; به عبارت دقیق تر، با «روز عرفه» نیز مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید