مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چه روز هایی در سال طلاق ممنوع است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



چه روز هایی در سال طلاق ممنوع است ؟


چندین سال است که در یک روز خاص دفترخانه های ثبت ازدواج و طلاق در یک روز مشخص از ثبت طلاق خودداری میکنند و می گویند که طلاق در این روز ممنوع است !


اما این روز چه روزی است ؟


جالب است بدانید 12 مرداد ماه همزمان با سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) که روز رسمی ازدواج نام دارد، هیچ طلاقی در کشور ثبت نمی شود.


اما علت این کار چیست ؟


عدم ثبت طلاق در روز ۱۲ مرداد مصادف با سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) به منظور گرامی داشت این روز، تکریم نهاد خانواده و امر ازدواج است.


لازم به ذکر است فقط در تاریخ 12 مرداد ماه طلاق در کشور ثبت نمیشود اما در بقیه روز ها دفترخانه هایی که اجازه ثبت طلاق را دارند میتواندد طلاق را ثبت بکنند.


سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه


حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در1 ذی الحجه توسط پیامبر اکرم (ص) به ازدواج یکدیگر درآمده اند. در آن زمان حضرت علی (ع) 21 سال داشته اند و حضرت زهرا (س) در این روز 9 تا 11 سال سن داشته اند که ازدواج در این سن برای بانوان آن زمان امری عادی به حساب می آمد.


افراد ثروتمند زیادی برای ازدواج با حضرت فاطمه (س) اعلام آمدگی کردند ولی پیامبر (ص) تنها یک پاسخ به آنان داد و آن این بود که “در این خصوص منتظر وحی الهی هستم.”

بیشتر بخوانید  مقدمه ای بر MBA


تاریخ دقیق سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه


بنا بر احادیث و روایات نقل شده از امام سجاد (ع)، یک سال پس از هجرت پیامبر (ص) به مدینه، ازدواج حضرت علی و فاطمه صورت گرفت. همچنین به نقل از امام باقر (ع) نیز آورده شده که ازدواج حضرت علی و فاطمه چند روز پیش از ماه صفر در سال دوم هجری بوده است.


در ایران زوج های جوان بسیاری هستند که روز ازدواج خود را برابر با سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه ، یعنی 1 ذی الحجه انتخاب می کنند. چرا که مسلمانان از این روز به عنوان روزی پر برکت نام می برند و با ازدواج در این روز امید دارند زندگی خوب و پربرکتی مثل حضرت علی و فاطمه (س) داشته باشند.


خواندن خطبه عقد در مسجد


پیغمبر صلی الله علیه وآله به امیرالمؤمنین فرمودند: یا علی تو زودتر به مسجد برو و من نیز از عقب تو می آیم، تا در حضور مردم مراسم عقد را برگزار کنیم و خطبه بخوانیم.


علی (ع) مسرور و خوشحال به جانب مسجد حرکت نمود. ابوبکر و عمر را در بین راه ملاقات کرد، آنها از جریان کار جویا شدند، گفت: رسول خدا دخترش را به من تزویج کرد، هم اکنون پیامبر در راه است تا در حضور جمعیت، مراسم عقد و خطبه خوانی را انجام دهد.


پیغمبر (ص) در حالی که صورتش از سرور و شادمانی می درخشید به مسجد تشریف برد، ‌و به بلال حبشی فرمودند: مهاجر و انصار را در مسجد جمع کن.

بیشتر بخوانید  نام های دخترانه افغانستانی که با حرف ی شروع می شوند + معنی


هنگامی که مردم جمع شدند، بر فراز منبر رفت و پس از حمد و ثنای فرمود: ای مردم آگاه باشید که جبرئیل بر من نازل شد و از جانب خدا پیام آورد که مراسم عقد ازدواج علی و فاطمه علیها السلام در عالم بالا و در حضور فرشتگان برگزار شده و دستور داده که در زمین نیز آن مراسم را انجام دهم، و شما را بر آن گواه بگیرم. على علیه‌ السلام را خواست و فرمود یا على پروردگار مرا امر فرموده که فاطمه را براى تو عقد کنم به پانصد مثقال نقره آیا راضى هستى؟ عرض کرد: یا رسول‌اللَّه راضى هستم همه حضار مبارک باد گفتند سپس رسول خدا (ص) به منبر رفت خطبه عقد را ایراد فرمود.


پس از آن علی علیه السلام برخاست خطبه ای ایراد کرد و فرمود: ای مردم! رسول خدا فاطمه را به عقد من در آورد و زره ام را از بابت مهر قبول کرد. از آن حضرت بپرسید و گواه باشید.


مسلمانان به پیغمبر (ص) عرض کردند: یا رسول الله ! فاطمه را با علی کابین بسته ای ؟


رسول خدا پاسخ داد: آری. پس تمام حضار دست به دعا برداشته گفتند: خدا این ازدواج را بر شما مبارک گرداند و در میانتان دوستی و محبت افکند.


در پایان مجلس، رسول خدا به زنان خود امر فرمود تا به خوشحالى این جشن شادمانى کنند و بساط سرور بگسترند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *