چهارشنبه سوری و آیین چهارشنبه سوری


یکی از قدیمی ترین آداب و رسوم حفظ شده، جشن چهارشنبه سوری است. این مراسم هدیه ای برای عید نوروز است. هر سال در شب چهارشنبه گذشته در سال قدیم، آتش سوزی در حال وقوع است. از ویژه برنامه های این شب می توان به تهیه آجیل، توقف فال، کوزه شکستن، پیاده روی با قاشق و … اشاره کرد.

وقتی از انبوه آتش می گذرند، می گویند: سرخی تو از من، زردی من از تودر واقع انسان یرقان خود را که نشانه غم و بیماری است می سوزاند و سرخی آتش را که نشانه سلامتی و شادی است از آن می گیرد.

در ایران باستان در شب چهارشنبه سوریاز سه محفظه آتش به نام آسمان، دسامبر و نوامبر پرش کردند که بعداً به هفت کوپه رسید و از طرف هفت امشاسبندان پرش کردند. پس از خاموش شدن آتش، خاکستر را جمع آوری کردند و از خانه بیرون آوردند و به دیوار پرتاب کردند. برای حل مشکل باید آجیل محیط سوریه نیز از هفت نوع خشکبار (به نام هفت امشاسپند) تهیه می شد.

چهارشنبه سوری و آیین چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری / آیین چهارشنبه سوری

معنی چهارشنبه سوری
سور سرخی به معنای شادی و جشن است و به معنای دژ و شهر و سقف بلند و دیوار اطراف شهر است. ناصر خسرو قبادیانی او در شعر خود معنای سرخ قرمز را بیان کرده است:

سور جهان بودم ولی خیلی لاغر از سور برگشتم
زین سور زمان بی تبار به اسکندر و اردشیر و شاپور رفت

و اما فرخی جزدی سور را از نظر جشن و شادی می گیرد و می گوید:

بیشتر بخوانید  26 پیام تبریک زیبا برای روز ارتش

هیچ کس مانند پادشاهی نیست که به بزی دستور دهد به انجمن یا سور برود

و منظور از چهارشنبه سوری که به معنای جشن و شادی چهارشنبه آخر سال است.

چهارشنبه سوری / آیین چهارشنبه سوری
پیشینه چهارشنبه سوری:
در مورد بنیاد آتش بازی چهارشنبهروایاتی که در اینجا به آنها اشاره می کنیم، نقل می شود:

1. گروه چهارشنبه آخر سال آنها را بدبخت می دانستند، مخصوصاً اعراب که برای پیروی از اعتقاد عرب به بدبختی در این روز، چهارشنبه آخر سال را جشن می گرفتند و جشن می گرفتند.

2. گروهی دیگر این روز را با قیام مختار ثقفی مرتبط می دانند و می گویند: پس از شهادت امام حسین (ع)، مختار ثقفی به درخواست آن حضرت و برای اعلام زمان قیام به یاران خود قیام کرد، با آتش در پشت بام ها اعلام کرد و چون قیام با این خبر آغاز شد پیروز شد; این رسم از آن زمان باقی مانده است و مردم هر ساله این پیروزی را جشن می گیرند.

3. گروه دوم معتقدند که: ایرانی ها شنبه و یکشنبه و غیره نداشتند، هر دوازده ماه سی روز با آنها بود و هر روز را به نامی می گفتند که از امشادبندان خدا و خدا بود. استفاده از روزهای هفته به عنوان چهار شنبه متعلق به اعراب است و آنها را بد شمرده اند، پس در این روز از شر خود می گریزند چهارشنبه آخر سال آتش روشن کردند برای رفع بدی و بدی.

چهارشنبه سوری / آیین چهارشنبه سوری
4. دومین آتش بازی چهارشنبه آنها با سالگرد قتل سیاوش شناسایی می شوند شطرنج از فردوسی گذر سیاوش از آتش برای تبرئه از اتهامات و اثبات بی گناهی خود به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید  محسن ابراهیم زاده و خواهرش

سیاوش سپر را شناخت، گفتی اسبش آتش گرفته است
هیچ کس خود را ندید، اسب و سیاوش را
زاتش آزاد شد بیرون، مرد پر از درد لب بود، او همینطور بود

پس مراسم آتش بازی چهارشنبه یادبود سیاوش از آتش می گذرد و مردم چنین روزی را جشن می گیرند.

سیاوش در پایان استحکامات 1013 هجری قمری / 713 ق.م برابر با چهارشنبه به دستور افراسیاب کشته شد و فردای آن روز سیاوش پسرش قیحسروف در روز پنجشنبه 1 آوریل 1013 هجری قمری در توران کشته شد. او به دنیا آمد زیرا در آیین زرتشتی سوگواری برای مردگان جایز نیست ایرانیان زرتشتی در آتش سوزی چهارشنبه گذشته در پایان سال گذشتند تا یاد سیاوش برای دفاع از عفاف و پاکدامنی بماند.

آتش بازی چهارشنبه
5. نظر دوم آتش بازی چهارشنبه با یک مراسم شب بخیر مرتبط بدانند چهارشنبه سوری آتش روشن کنید در واقع نوعی کمک به گرم کردن خورشید است. این در واقع جادوی گرم کردن خورشید است. با پریدن از روی آتش، تمام سرمای مرگبار زمستان از وجودمان محو شد طراوت و شادابی از ما شروع می شود.

ما می خواهیم سرخی آتش مال ما باشد تا دوباره زندگی را پیدا کنیم، درست مثل آن حاجی فیروز او با چهره ای سیاه (نماد دنیای مردگان) و لباسی قرمز (نماد زندگی و تولد دوباره) ظاهر می شود.

چهارشنبه سوری از آتش می پریم این مرگ را در زمستان رها کن و زندگی بهاری را پیدا کن. همان گونه که سبزه داری نوعی تشویق و تحریک طبیعت برای ادامه حیات و رشد گیاهان است، مراسم چهارشنبه سوری نیز نوعی تشویق جدید به خورشید گرم کننده است.

بیشتر بخوانید  تصاویر بازیگران در مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فجر / سری دوم

آیین های سوری در روز چهارشنبه در بیشتر کشور ما با تفاوت های کوچک برگزار می شود. مهمترین این برنامه ها ارائه شده است کوپه آتش از ساقه های خشک شده برنج، یا خار خشک و هیزم تهیه می شود. بعد از آماده كردن جام آتش سه پنج هفت، يكي يكي از آن مي گذرند و همه با هم مي گويند: (زردی من از تو، سرخی تو از من).

ارامنه ایران نیز در شب چهارشنبه سوری (سنت شمعون) برنامه ای مشابه دارند که همان پذیرایی از حضرت شمعون توسط عیسی مسیح (ع) است و آن شب را جشن می گیرند. یا در ترکیه مراسمی به نام (Odegche Si) یا در یونان مراسم عید (سان ژان) و مراسم دراندز ارامنه ایران که در 14 فوریه (25 فوریه) برگزار می شود. خیلی نزدیک به آتش بازی چهارشنبه شب در ایران است. این مراسم نزدیک به هم نشان دهنده احترامی است که تمدن های مختلف برای آتش قائل بودند.

همانطور که گفته شد چهارشنبه آخر سال فقط یک جشن ساده و بی خطر است، بالاخره ایرانیان عزیزی که قصد دارند این مراسم سنتی را در چهارشنبه آخر سال برگزار کنند لطفا از وسایل اشتعال زا و خطرناک استفاده نکنند. به هیچ وجه شیرینی های نوروزی و نوروزی را به تلخی تبدیل نکنید.

برای آشنایی بیشتر با محیط زیست سوریه به لینک زیر مراجعه کنید.

http://www.delgarm.com/entertainment/interesting-news1/51286

گردآوری شده توسط قسمت خواندنی مجله دلگر


دیدگاهتان را بنویسید