چند غذای سالم که از پیری جلوگیری می کند!


مصرف مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی و غلات چرب از بدن ما در برابر بسیاری از عوامل منفی موثر بر پیری محافظت می کند. بسیاری از عادات بد غذایی ما منجر به بیماری های مختلفی مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان می شود. این مقاله را دنبال کنید و عادات غذایی صحیح را در دوران پیری رعایت کنید.

مواد غذایی ضد پیری

پیری احساسی است که در نهایت به سراغ همه می آید و نشانه های آن با افزایش سن در جسم و روح جسم دیده می شود. می توان گفت یکی از راه های درمان و به تعویق انداختن پیری، خوردن غذاها و خوراکی هایی است که خواص بی شماری از جمله ضد پیری دارند. با دلگرم کننده به ما بپیوند.

تغذیه مناسب و نقش آن در پیشگیری از پیری

تغذیه مناسب و نقش آن در پیشگیری سالخورده

آشنایی با 12 ماده غذایی ضد پیری

وقتی صحبت از طول عمر می شود، مهم نیست که چند لوبیا سبز و زرد می خورید تا زمانی که در رژیم غذایی شما وجود دارد. نتایج یک مطالعه منتشر شده توسط انتشارات BMJ نشان می دهد که خوردن نخود پخته و سایر حبوبات – اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای – می تواند روند پیری را در سطح سلولی کند کند. محققان بر این باورند که فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در نخود و سایر حبوبات عوامل موثری هستند که به آنها قدرت افزایش طول عمر می دهند.

خوردن آجیل یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید. بر اساس مطالعه ای که در مجله BMC Medicine منتشر شده است، افرادی که سه بار در هفته یا بیشتر آجیل می خورند، به خصوص آجیل، دو تا سه سال بیشتر عمر می کنند. افرادی که آجیل می خورند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهند، دو قاتل اصلی که افراد را با افزایش سن در معرض خطر مرگ قرار می دهند.

البته لازم به ذکر است که مطالعه دیگری نشان داد که بادام زمینی یا کره بادام زمینی از افزایش طول عمر بی بهره است و تاثیری در این امر ندارد. همچنین آجیل یکی از غذاهایی است که می تواند شما را باهوش کند.

  • پروتئین های گیاهی

لازم نیست وعده‌های غذایی حاوی گوشت را حذف کنید، اما اضافه کردن چند وعده غذایی بدون چربی در هفته می‌تواند به طولانی‌تر شدن عمر شما کمک کند. طبق مطالعه ای که توسط انجمن نفرولوژی آمریکا انجام شده است، افزودن منابع گیاهی پروتئین به رژیم غذایی می تواند عمر شما را طولانی تر کند، به خصوص اگر از مشکلات کلیوی رنج می برید. غذاهایی مانند کینوا، برنج، لوبیا، سویا، توفو و گندم سیاه فواید فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند.

انواع مختلف هویج اصلی ترین غذای سالم هستند و جای تعجب نیست که برای افراد مفید باشد. اما آیا می دانستید که خوردن هویج نه تنها می تواند طول عمر شما را افزایش دهد، بلکه به شما کمک می کند ظاهر جذاب تری داشته باشید؟ محققان دانشگاه گلاسکو نشان داده‌اند که کاروتنوئیدهای موجود در هویج که رنگ نارنجی روشنی به آن می‌دهد، می‌تواند روند پیری را کند کرده و فرد را برای شرکای بالقوه جذاب‌تر کند.

بیشتر بخوانید  آیا بازسازی سینه پس از درمان سرطان امکان پذیر است؟

یک مطالعه توسط آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 فواید قابل توجهی برای طول عمر دارند و به کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت کمک می کنند. اگرچه می توانید این ترکیبات جادویی را در ماهی های چرب مختلف پیدا کنید، اما یکی از معروف ترین منابع کمتر شناخته شده ساردین است.

تنها یک وعده از این ماهی کوچک می تواند نیمی از نیاز روزانه شما به اسیدهای چرب امگا 3 و 400 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین B12 را تامین کند، که یکی دیگر از مواد مغذی موثر برای زندگی طولانی تر است. از آنجایی که ساردین ها کوچک هستند، در انتهای زنجیره غذایی قرار دارند و بنابراین نسبت به ماهی های بزرگتر مانند ماهی تن یا سالمون کمتر به سموم مختلف آلوده می شوند.

حلزون یکی از محبوب ترین غذاها در برخی از کشورهای جهان مانند فرانسه است. حلزون ها منبع خوبی از آهن هستند. آهن موجود در حلزون ها می تواند به پیشگیری از کم خونی و افزایش عمر انسان کمک کند.

یک مطالعه توسط محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک نشان داد که رژیم غذایی غنی از چربی های سالم، از جمله اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​موجود در نارگیل، با محافظت از آن در برابر آسیب DNA، روند پیری مغز را کند می کند. این مطالعه بر روی موش ها انجام شد، اما محققان گفتند که نارگیل می تواند نتایج مشابهی برای انسان داشته باشد و به مغز کمک کند جوان تر بماند.

کلم رنده شده و پخته شده با سرکه و سایر غذاهای غنی از باکتری های مفید مانند ماست، کفیر و کیمچی (نوعی غذای تخمیر شده کره ای) می تواند به طولانی شدن عمر انسان کمک کند. فاکتور کلیدی در این زمینه انواع مختلف پروبیوتیک های موجود در غذاهای تخمیر شده است. باکتری های خوب التهاب را کاهش می دهند، سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کنند و به متابولیسم بهتر کمک می کنند که می تواند عمر انسان را طولانی کند.

  • سیب زمینی شیرین

به گفته محققان دانشگاه ایالتی کانزاس، سیب زمینی شیرین به دلیل خواصی که باعث افزایش طول عمر می شود، می تواند نقش ویژه ای در رژیم غذایی انسان ایفا کند. سیب زمینی شیرین که در رنگ های مختلف موجود است، حاوی مقادیر زیادی آنتوسیانین است. آنتوسیانین ترکیبی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و طول عمر افراد را افزایش دهد.

شکلات یکی از محبوب‌ترین و محبوب‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان است و دانشمندان دریافته‌اند که مصرف انواع خوب آن به‌ویژه شکلات تلخ می‌تواند به افزایش طول عمر انسان کمک کند. شکلات منبع خوبی از رسوراترول است، ترکیبی قدرتمند که می تواند علائم پیری سلولی را معکوس کند. خوردن شکلات تلخ برای بهره مندی از مزایای کامل ضد پیری توصیه می شود.

بیشتر بخوانید  کامل ترین مرجع پرسش و پاسخ درباره تزریق بوتاکس + پاسخ کارشناس

انار قدرت فوق العاده ای دارد. بر اساس مطالعه محققان فرانسوی، این میوه می تواند در افزایش طول عمر افراد نیز نقش داشته باشد. به گفته دانشمندان، مولکول urolithin A موجود در میوه انار توسط میکروب های موجود در روده اصلاح می شود و به سلول های ماهیچه ای اجازه می دهد تا از خود در برابر یکی از دلایل اصلی پیری محافظت کنند. بدون شک مصرف انار یکی از خوشمزه ترین راه ها برای افزایش طول عمر است.

  • محدودیت کالری

مطالعه اخیر در مجله نیچر نشان داد که محدود کردن مصرف غذا بهترین راه برای افزایش طول عمر است. در این مطالعه، محققان دریافتند که انسان‌ها، حیوانات و حتی کرم‌هایی که از رژیم غذایی کم کالری استفاده می‌کنند، حدود 40 درصد بیشتر از همتایان حریص خود عمر می‌کنند.

البته، نیمه گرسنگی مداوم می تواند سال های بیشتری را ناراحت کند، و تحقیقات اخیر بر مفهوم “روزه داری گاه به گاه” یا نخوردن بین 12 تا 36 ساعت متمرکز شده است. به این ترتیب می توانید از مزایای محدودیت کالری بدون تجربه خسته کننده گرسنگی لذت ببرید. رژیم غذایی کم کالری نقش کلیدی در حفظ سلامتی و طول عمر دارد.

آشنایی با 12 ماده غذایی ضد پیری

محققان بر این باورند که پیری با لقاح آغاز می شود، بنابراین مهم نیست که 18 سال یا بیشتر باشید. با این حال، حداقل 7، 8 یا حتی 9 دهه فرصت دارید تا از تخریب سلول هایی که منجر به پیری زودرس می شود، جلوگیری کنید. شروع به مصرف آنتی اکسیدان کنید. مکمل های پیری در سنین پایین تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های بیش از 15 سال موثرتر از مصرف یک بار در سال است و حتی استفاده گاه و بیگاه بهتر از هرگز آن است.

ویتامین ها و مواد معدنی سیستم ایمنی را تقویت کرده و روند پیری را کند می کند و از بسیاری از شکستگی های استخوان و ناتوانی های صعب العلاج حتی در افراد بالای 80 سال جلوگیری می کند. بنابراین عاقلانه است که قبل از افزایش سن به رژیم غذایی توجه ویژه ای داشته باشید و مصرف مواد مغذی را افزایش دهید.

آشنایی با 12 ماده غذایی ضد پیری

کارشناسان به کودکان توصیه می کنند

برخی از متخصصان معتقدند که دادن آنتی اکسیدان ها اعم از ویتامین یا مواد معدنی به صورت قرص یا شربت از دوران کودکی به کودکان می تواند از پیری زودرس و بیماری های مرتبط با آن ها جلوگیری کند. طبق تحقیقات بسیاری از کودکان دچار کمبود ویتامین های عمومی هستند

این امر آنها را مستعد ابتلا به عفونت ها و سایر بیماری ها می کند، بنابراین مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین حاوی 100 درصد مقدار توصیه شده می تواند از بروز چنین اختلالاتی جلوگیری کند. در هر صورت توصیه می شود برای تشخیص نیاز فرزندانتان به مکمل ها با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

بیشتر بخوانید  فواید چغندر برای پیشگیری از پیری زودرس

دختران جوان توجه کنند

تحقیقات نشان داده است که زمان مناسب برای جلوگیری از پیری استخوان ها و اطمینان از استحکام آنها درست قبل یا در دوران بلوغ است. به همین دلیل است که مکمل های کلسیم مخصوصاً برای دختران جوان از ضعیف شدن و زوال استخوان ها در سنین بالا جلوگیری می کند.

همچنین تعجب آور است که زنان 14 تا 25 ساله به سرطان سینه مبتلا می شوند. بر اساس یافته های علمی، رژیم غذایی ضد سرطانی که حاوی مقادیر زیادی میوه و سبزیجات و آنتی اکسیدان ها در اواخر بلوغ و اوایل نوجوانی باشد، می تواند در پیشگیری از سرطان سینه بسیار موثر باشد.

برای زنان باردار توصیه می شود

البته مصرف ویتامین ها به خصوص اسید فولیک در روزهای اول بارداری و حتی قبل از اینکه فرد متوجه بارداری شود می تواند از ابتلا به بیماری هایی مانند اسپینا بیفیدا پیشگیری کند.یک عدد قرص مولتی ویتامین معدنی حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک در دوران بارداری. نوع مکمل مصرفی در دوران بارداری باید توسط متخصص زنان تجویز شود.

برخی از متخصصان مصرف مکمل های مولتی ویتامین حاوی مواد معدنی را در دوران بارداری توصیه می کنند، اما باید توجه داشت که مقادیر زیاد رتینول ویتامین A (نه بتاکاروتن) در دوران بارداری مضر است و باید از مصرف آن اجتناب کرد. تئوری های مختلف نشان می دهد که تماس آنتی اکسیدان ها با جنین در رحم مفید است. با این حال، از آنجایی که اطلاعات دقیقی در مورد تأثیر آنتی اکسیدان ها بر روی جنین انسان وجود ندارد، دقیقاً مشخص نیست که آنتی اکسیدان ها و سایر مکمل ها چقدر مفید یا مضر هستند، بنابراین متخصصان مصرف میوه و سبزیجات را به زنان باردار توصیه می کنند. در آنتی اکسیدان ها بوده و مکمل ها و ویتامین های مختلف را جز با نظر پزشک متخصص مصرف نکنید.

به خصوص اگر خانم های باردار دارو مصرف می کنند، باید توجه داشته باشند که مکمل ها و داروها می توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند، بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

آخرین توصیه

در صورت استفاده از مکمل ها به ماندگاری آنها توجه کنید و بعد از تاریخ انقضا از آنها استفاده نکنید. برای اینکه بدن به طور موثر مکمل ها را جذب کند، آنها را با غذا بخورید و هرگز با معده خالی استفاده نکنید. برای جذب بهتر بتاکاروتن محلول در چربی، از ویتامین های کم چرب A، E، D استفاده کنید.

=====================================

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید