چند ترفند ساده برای جلوگیری و از بین بردن گرد و غبار خانه را یاد بگیرید


روش های آسان برای مقابله با گرد و غبار

مهم نیست که خانه شما چقدر تمیز باشد، باز هم مقدار کمی گرد و غبار روی وسایل خود خواهید دید. گرد و غبار مشکلی است که همه ما هر روز با آن مواجه هستیم و برای افرادی که از آسم، آلرژی و سایر مشکلات تنفسی رنج می برند، وجود گرد و غبار می تواند تهدیدی برای سلامتی باشد.
گرد و غبار از عناصر بسیاری از جمله ذرات ریز خاک، گرده، سلول های مرده پوست، مو، الیاف نساجی و همچنین آلاینده های هوا مانند خاکستر چوب، مواد شیمیایی و دود خودرو تشکیل شده است که میزان گرد و غبار موجود را کاهش می دهد. در خانه، به بهبود آب و هوای داخل خانه کمک می کند.
جلوگیری از گرد و غبار در خانه نیاز به فعالیت های هفتگی منظم دارد که راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از گرد و غبار روی لوازم خانگی ارائه می کند.

چگونه یک خانه گرد و غبار را از بین می برد؟

از پادر استفاده کن

هر بار که از بیرون وارد خانه می شویم، خاک و گرد و غبار را با خود حمل می کنیم. برای جلوگیری از این امر بهتر است جلوی درب منزل خود یک حصیر بگذاریم تا بتوانیم قبل از ورود به خانه پاهای خود را به خوبی تمیز کنیم.
استفاده از بالش های مو بلند به کاهش نفوذ گرد و غبار از بیرون به داخل خانه کمک می کند و باید مراقب شستن بالش ها در اسرع وقت بود.

مراقبت بهتر از پرندگان اهلی

نیمی از آلودگی مرغداری ها به دلیل پرهای ریخته شده پرنده مورد نظر است. کوتاه کردن و شستن منظم پرها می تواند به کاهش گرد و غبار در خانه شما کمک کند.


 مقابله با گرد و غبار

گرفتن دوخت خانه

تمام راه های ورود گرد و غبار به داخل خانه را بیابید و برای جلوگیری از ورود گرد و غبار، در و پنجره ها را ببندید و درهای تهویه مطبوع را حتما ببندید و بعد از تمیز کردن از ورود گرد و غبار جلوگیری کنید. به خانه بروید، یک تکه کاغذ یا مقوا جلوی دهانه بچسبانید.
در تابستان هنگام نظافت منزل، کولر را خاموش کرده و با سر جاروبرقی دهانه های کولر را جارو کنید تا گرد و غبار گرفته شود.

بیشتر بخوانید  از بین بردن لکه فرش

فرش جمع کنید

شاید گذاشتن فرش روی زمین غیر منطقی به نظر برسد اما فرش دارای گرد و غبار زیادی است و با پا گذاشتن روی آن گرد و غبار را به قسمت های مختلف خانه منتقل می کنید. کفپوش های چوبی و سرامیکی جایگزین مناسبی برای فرش هستند.

پنجره ها را ببند

باز کردن پنجره ها برای بهبود هوای داخل خانه باعث افزایش میزان گرد و غبار در خانه شما می شود. گرد و غبار در و پنجره ها به صورت گرده و آلاینده های هوا به خصوص در روزهای بادی وارد خانه شما می شود. بنابراین بسته نگه داشتن پنجره ها کمک زیادی به کاهش گرد و غبار در خانه می کند.

قبل از ورود به خانه کفش های خود را درآورید و لباس های خود را تکان دهید

یکی از راه های ورود گرد و غبار به داخل خانه این است که خودتان وارد خانه می شوید، زیرا گرد و غباری که روی کفش، لباس و وسایل شما می نشیند همراه شما وارد خانه می شود. بنابراین قبل از رسیدن به خانه، کفش‌هایتان را در بیاورید، آن‌ها را در جاکفشی بگذارید، لباس‌هایتان را تکان دهید و اگر آن‌ها را خریدید، آن‌ها را مستقیم به آشپزخانه ببرید و حرکت دهید.


پاک کننده گرد و غبار خانه

از یک پارچه مرطوب استفاده کنید

برای تمیز کردن مبلمان خود از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و گرد و غبار را پاک کنید. نظافت قسمت های مختلف خانه با دستمال مرطوب کمک می کند تا 90 درصد از گرد و غبار خانه خلاص شوید. بعد از اینکه قسمت های مختلف خانه را با دستمال مرطوب تمیز کردید، دوباره آنها را با جاروبرقی تمیز کنید.

استفاده از روش های سنتی

گاهی اوقات استفاده از راه حل های قدیمی بهترین گزینه است. آویختن فرش ها و ضربه زدن به آن ها با چوب تاثیر بسزایی در پاکسازی آن ها از هرگونه گرد و غبار دارد. پس از انجام این کار، می توانید گرد و غبار باقی مانده از فرش را با جاروبرقی پاک کنید.

بیشتر بخوانید  قوانین کدبانو بودن


گردگیری خانه

بالش ها و ملافه ها را مرتب بشویید

بالش ها و ملافه ها معمولا منبع غنی از گرد و غبار هستند و اگر به طور منظم روی آنها بنشینید، گرد و غبار به قسمت های دیگر خانه شما سرایت می کند. بنابراین بهتر است بالش ها و ملافه ها را هفته ای یکبار با مواد شوینده سبک با دست یا ماشین لباسشویی بشویید.

پاره کردن کاغذ در خانه ممنوع است

روزنامه ها و کاغذهای باطله را در خانه پاره نکنید، زیرا ریزذرات تشکیل دهنده آنها باعث معلق شدن آنها در هوا و نشستن روی اشیا می شود.

باید بخوانید:

چگونه گرد و غبار را از روی میز چوبی پاک کنیم

چگونه گرد و غبار را از روی میز چوبی پاک کنیم

نحوه پاک کردن گرد و غبار روی میز چوبی: خانم های خانه دار همیشه از درد پاک کردن گرد و غبار از روی دستگاه گله مند هستند زیرا در هر صورت مقدار زیادی از این گرد و غبار وجود دارد …

الکتریسیته ساکن را حذف کنید

وقتی اتاق ها خشک هستند، الکتریسیته ساکن در فضای خانه شما تولید می شود و الکتریسیته ساکن گرد و غبار بیشتری را جذب می کند. مرطوب کردن هوای خانه به جلوگیری از الکتریسیته ساکن و جذب گرد و غبار کمک می کند.

از جاروبرقی استفاده کنید

جاروبرقی فقط برای تمیز کردن فرش و کف نیست. مبلمان، گوشه های دیوار و سایر منسوجات خانه خود را با جاروبرقی تمیز کنید. برای جلوگیری از گرد و غبار، حداقل هفته ای یکبار تمام قسمت های خانه را جاروبرقی بکشید.


نظافت منزل و گردگیری

فیلتر جاروبرقی را تمیز یا تعویض کنید

فیلتر جاروبرقی را هر از چند گاهی طبق دستورالعمل تمیز کرده یا تعویض کنید، چون سوراخ های این فیلترها پس از مدتی کثیف و مسدود می شوند، گرد و غبار را در جاروبرقی نگه ندارید و آن را به عقب برانید.

شستشوی پرده

این اشتباه است که فکر کنیم بستن پنجره ها و پوشاندن پرده از گرد و غبار جلوگیری می کند. پرده ها بیش از هر وسیله دیگری منبع گرد و غبار هستند، بنابراین باید به طور مرتب شسته شوند.

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

دستگاه‌های تصفیه هوا در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که رایج‌ترین آنها عبارتند از یک فن که هوا را به گردش در می‌آورد و یک فیلتر که گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا را از خانه شما جذب می‌کند. تهیه این دستگاه کمک زیادی به شما می کند تا گرد و غبار موجود در هوای منزلتان را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید  آموزش تصویری ساخت عروسک با جوراب

باید بخوانید:

با زمین در خانه چه کنیم؟

با زمین در خانه چه کنیم؟

همه ما به اندازه کافی با مفهوم “زمین” آشنا هستیم. البته این آشنایی ربطی به بحث زمین شناسی ندارد و به همین دلیل است که امروزه در زندگی با «خاک» سروکار داریم.

قرار دادن لباس در پلاستیک

پنبه و الیاف موجود در لباس ها نقش زیادی در ایجاد گرد و غبار در خانه دارند که با قرار دادن لباس ها در کیسه های پلاستیکی گرد و غبار خانه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین باید کمد لباس خود را مرتب تمیز کنید تا از تشکیل گرد و غبار در آن جلوگیری کنید.
همچنین بهتر است از استفاده از پتوهای حاوی پر خودداری کنید، زیرا این نوع پارچه می تواند میزان گرد و غبار را در خانه شما افزایش دهد.


چگونه از گرد و غبار خانه محافظت کنیم؟

تمیز کردن قفسه

اگر در خانه خود قفسه کتاب دارید، باید آنها را مرتب تمیز کنید، زیرا قفسه ها گرد و غبار هستند و به راحتی کثیف می شوند.

قبل از گردگیری جاروبرقی بکشید

قبل از گردگیری خانه خود را تمیز کنید، زیرا تمیز کردن بیشتر گرد و غبار را جمع می کند. سپس مقدار کمی از گرد و غباری که روی تجهیزات باقی می ماند بهتر است با پارچه های گرد و غبار با بافت ریز یا پارچه های میکروفیبر یا الکترواستاتیک که گرد و غبار را جذب و در خود نگه می دارند تمیز شود.
پس از تمیز شدن از گرد و غبار، این دستمال‌ها به راحتی قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. همچنین خانه را با یک پارچه مرطوب یا یک پارچه مرطوب تمیز کنید. خیس شدن پارچه باعث می شود گرد و غبار به آن بچسبد و از جایی به جای دیگر حرکت نکند.


دیدگاهتان را بنویسید