مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چند ترفند ساده برای از بین بردن بوی چوب

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


راهکارهای متنوع و کاربردی برای از بین بردن بوی چوب در خانه

وقتی از جعبه، جعبه یا کشو چوبی برای نگهداری وسایل معطر استفاده می شود، چوب بوی کالا را جذب می کند. این می تواند در هنگام استفاده از جعبه یا کشو چوبی برای نگهداری وسایل دیگر مشکل ساز باشد. زیرا کشو بو را جذب کرده و به تمام وسایل اضافی که در آن است منتقل می کند. اما چگونه می توان بوی چوب را از بین برد؟
راه حل این مشکل به عوامل زیادی بستگی دارد. نحوه صیقل دادن چوب، نوع چوب، نوع بوی جذب شده و نحوه استفاده از جعبه یا کشو چوبی پس از رفع بو. با دانستن این مشکلات راه های مختلفی برای رفع مشکل وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

عوامل تمیز کننده تجاری

پاک کننده های تجاری زیادی برای از بین بردن بوی چوب وجود دارد. به عنوان مثال، پاک کردن لکه های حیوانات خانگی از روی سطوح چوبی مانند کف چوبی دشوار است. اما پاک کننده های تجاری ساخته شده برای این منظور گزینه خوبی هستند. البته بوی حیوانات خانگی را نیز می توان با پارچه آغشته به آمونیاک از بین برد. سپس یک پارچه تمیز را مرطوب کرده و باقی مانده آمونیاک روی سطح را پاک کنید. هنگام تمیز کردن سطح، از خشک بودن اتصالات و لبه های سطح اطمینان حاصل کنید. آب باید کاملا تمیز باشد و فضا به خوبی تهویه شود. این روش برای از بین بردن بوی سیگار نیز مناسب است.


بوی بد چوب را از بین ببرید

آب اکسیژنه

محلول پراکسید هیدروژن 3 درصد را داخل بطری ریخته و روی سطح چوبی اسپری کنید. سپس با یک پارچه تمیز سطح چوب را کاملا تمیز کنید. در نهایت سطح را با یک پارچه خشک پاک کنید تا کاملا خشک شود.

بیشتر بخوانید  9 روش کاربردی برای سفید کردن ظروف مسی در منزل

روغن زیتون و سرکه

یک راه آسان برای تمیز کردن چوب استفاده از محلول 1:24 روغن زیتون و سرکه است. این مقدار معادل دو قاشق چایخوری روغن زیتون در هر وعده سرکه است. محلول را در یک بطری اسپری بریزید و پس از مخلوط کردن استفاده کنید.
روش دیگر استفاده از سرکه این است که یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای را با سرکه پر کنید و در کشوها یا جعبه های چوبی قرار دهید. کشوها را ببندید و بعد از چند روز متوجه خواهید شد که بوی نامطبوع داخل کشو کاملا از بین رفته است. همچنین می توانید این روش را با مواد دیگری مانند زغال چوب، پودر قهوه، جوش شیرین و ساقه مخصوص گربه هایی که بوها را جذب می کنند، امتحان کنید.

روزنامه ها و زغال سنگ

راه دیگر برای از بین بردن بوی کشوها و جعبه های چوبی استفاده از کاغذ و زغال است که بوهای قوی را جذب می کنند. مقدار زیادی روزنامه را له کنید و کشو را با روزنامه و زغال پر کنید. بگذارید زغال و روزنامه یک هفته در کشو بماند و بعد از یک هفته روزنامه و زغال جدید اضافه کنید. با این روش بوی بد داخل کشو پس از چند هفته از بین می رود.


بوی بد مبلمان چوبی را از بین ببرید

پودر قهوه، تخت گربه و جوش شیرین

اگر روش های ذکر شده تا کنون تاثیری در از بین بردن بوی چوب ندارد، می توانید از مواد دیگری مانند پودر قهوه، کتنیپ و جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. سپس آن را در کشو یا جعبه چوبی قرار دهید. اگر جعبه کوچک است، می توانید آن را در کیسه زباله یا کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب آن را ببندید تا هوا یا رطوبت به بیرون نفوذ نکند. همانطور که یک جعبه چوبی را در سطل زباله قرار می دهید، جوش شیرین را با درب آن باز کنید تا بهتر جذب شود. بعد از 48 ساعت درب کیسه را باز کنید.

بیشتر بخوانید  آموزش تصویری تزیین حلوای رولتی سفره افطار

نور خورشید

چوب متخلخل بو و رطوبت محیط را جذب می کند. اگر احساس می کنید چوب بوی سقف یا انباری قدیمی می دهد، باید آن را در نور طبیعی خورشید خشک کنید. اگر در محیط مرطوب زندگی می کنید، رطوبت گیر را چند روز در محیط بگذارید تا رطوبت و بوی محیط کاملا از بین برود.

چوب را چسب بزنید

اگر هیچ یک از روش های بالا جواب نداد، ممکن است لازم باشد از پرایمر چوب برای از بین بردن بو استفاده کنید. سرباره چند لایه همراه با سنباده زدن بین لایه ها کمک زیادی می کند. درزگیر، درزگیر خوبی است، اما مقاومت بالایی در برابر آب ندارد. بنابراین در صورتی که سطح چوب در معرض رطوبت باشد باید از موادی مانند پلی اورتان استفاده کرد که از لاک چوب نیز محافظت می کند.


چگونه بوی چوب را از بین ببریم؟

چگونه بوی مبلمان چوبی جدید را از بین ببریم

مبلمان جدید بوی تازگی دارند و ممکن است برای بسیاری ناراحت کننده باشد و منجر به سردرد و آلرژی شود. ممکن است مدتی طول بکشد تا چوب بوی تازه خود را از دست بدهد. اما راه های دیگری نیز برای از بین بردن بو وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است اتاق را تهویه کنید. پنجره های اتاق را باز کنید تا بوی چوب باقی مانده در اتاق با جریان هوای آزاد کاهش یابد.
داخل کشوها، کابینت ها و سطوح چوبی کمی جوش شیرین بپاشید تا بو را جذب کند. بگذارید جوش شیرین یک شب روی درخت بماند. سپس پودر را جاروبرقی بکشید.

بیشتر بخوانید  آموزش دوخت کیف دوشی فانتزی در ۱۰ مرحله

کشوها، سطوح و کابینت ها را با مخلوط آب و سرکه سفید بشویید. پارچه تمیزی را به محلول آغشته کنید و خوب بشویید تا آب نریزد. سرکه بوی چوب را خنثی می کند و رایحه ای تمیز به آن می بخشد. نگران بوی تند سرکه نباشید. زیرا ظرف چند ساعت ناپدید می شود.
در کشوها و کابینت ها در سرتاسر اتاق زغال چوب قرار دهید تا بوی مبلمان چوبی کاملا از بین برود.


نکاتی که برای از بین بردن بوی چوب باید رعایت کنید

همیشه محلول را روی یک سطح کوچک آزمایش کنید تا مطمئن شوید که ایمن است.
هنگام استفاده از روش های شرح داده شده در این مقاله، فضا باید به خوبی تهویه شود. کشوها و درهای کابینت را باز نگه دارید و درها و پنجره های بسته را باز کنید.
خشک کردن سطوح چوبی بسیار مهم است. اجازه ندهید آب و رطوبت روی سطح چوبی باقی بماند. زیرا باعث ایجاد ترک در سطح می شود.
اگر چوب تخته سه لا یا تخته سه لا باشد از سموم آفت کش روی چوب استفاده می شود و حاوی چسب فرمالدئید است. اگر بو با هیچ یک از روش های بالا از بین نرفت به این معنی است که باید چوب را به طور کامل تعویض کنید. البته با استفاده از موادی مانند جوش شیرین می توانید بوی چوب را کنترل کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *