چقدر با کاستی های فست فود آشنا هستید؟


ضررهای فست فود

ضررهای فست فود

مضرات استفاده از غذاهای آماده یا فست فود

عادات غذایی ناسالم در سبک زندگی کشورهای در حال توسعه از جمله جامعه ما، علاوه بر اینکه تهدیدی برای سلامت کودکان و نوجوانان بوده و سایر افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر قرار می دهد. مشکل تغذیه از یک سو ناشی از تقلید ناخودآگاه از فرهنگ غذایی غرب است و از سوی دیگر حکایت از توسعه صنایع تبدیلی مواد غذایی دارد.

در دنیای امروز که کار و تحصیل بیش از پیش مورد توجه اقشار مختلف جامعه به ویژه زنان و جوانان قرار گرفته است، امکان آشپزی سنتی را محدود کرده و مصرف فست فودها را بیش از پیش در جامعه افزایش داده است. متاسفانه مصرف نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های شیرین نیز به ویژه در سنین مدرسه رو به افزایش است به طوری که 7.3 درصد از نوجوانان و جوانان کشور هر روز از این نوشیدنی استفاده می کنند و تنها حدود 10 درصد از این گروه سنی هرگز این نوشیدنی را مصرف نمی کنند. نوشیدنی های گازدار و شیرین مصرف کنید.

فست فود چیست؟
فست فود غذای آماده ای است که معمولاً بدون قاشق و چنگال و بشقاب و بیشتر به صورت ساندویچ سرو می شود و فینگر فود محسوب می شود. این نوع غذاها اگرچه ظاهر و طعم جذابی دارند، اما عادات غذایی نادرستی مانند پرخوری، نشستن و تند خوردن را ایجاد می کنند.

انواع غذاهای آماده عبارتند از:
همبرگر، ساندویچ سوسیس، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده، ناگت مرغ، پیتزا و غیره.

ضررهای فست فود

ترکیب غذاهای آماده چگونه است؟

بات سوسیس و کالباس که رایج ترین انواع غذاهای آماده هستند عبارتند از: گوشت چرخ کرده (گوشت گاو، گوساله، بره، گوسفند، مرغ و بوقلمون): 40 تا 3 درصد محتوای سوسیس. در موارد نادر از ماهی در تهیه سوسیس و کالباس نیز استفاده می شود.

ضررهای فست فود

٭ نمک: نمک به عنوان یک معطر، نگهدارنده (به دلیل خاصیت ضد باکتریایی) عمل می کند و ذرات گوشت را به هم متصل می کند. جذب کلسیم و پروتئین در بدن با مصرف زیاد این مواد غذایی به دلیل نمک زیاد آنها کاهش یافته و در نهایت باعث پوکی استخوان می شود. ادویه جات: فلفل، دانه خردل، پیاز، سیر، رازیانه و زنجبیل برای ایجاد طعم های مختلف در سوسیس و کالباس استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  با داروی مسکن دیکلوکیم و موارد مصرف آن آشنا شوید

ضررهای فست فود

شیر پودر، آرد، نشاسته، پروتئین سویا، پودر نان، سیب زمینی و پودر برنج، روغن مایع، آب، شکر (دکستروز) و ویتامین C.

ضررهای فست فود

جگر و چربی گاو و گوسفند و مرغ.

ضررهای فست فود

پسته، قارچ و پنیر (در برخی موارد استفاده می شود.)

ضررهای فست فود

نیتریت ها نیترات ها و فسفات ها: از این ترکیبات برای حفظ رنگ و طعم سوسیس و کالباس استفاده می شود.

ضررهای فست فود

خواص نیتریت و نیترات چیست؟


نیترات سدیم و نیتریت به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می شوند و به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود از رشد باکتری های خطرناکی مانند خوشه ید بوتولینوم جلوگیری می کنند. ترکیب این مواد با میوگلوبین و هموگلوبین گوشت باعث ایجاد رنگ صورتی می شود و عطر و طعم ادویه های آن را حفظ کرده و ظاهری تازه به آن می بخشد.

متاسفانه این دو ماده در بدن به ماده سرطان زایی به نام نیتروزامین تبدیل می شوند. بسیاری از نیتروزامین ها در ایجاد تومورهای بدخیم موثر هستند. سرطان های دستگاه گوارش در سال های اخیر به طور چشمگیری در جهان افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل استفاده بیش از حد از غذاهای آماده و کنسرو شده به ویژه غذاهای غیر استاندارد بوده است.

ضررهای فست فود

عوارض مصرف غذاهای آماده چیست؟

چاقی و اضافه وزن، بیماری های قلبی عروقی و ناراحتی های گوارشی از جمله عوارض مصرف این مواد است. زیرا این نوع مواد غذایی با کالری، نمک و چربی، به ویژه آنهایی که حاوی اسیدهای چرب اشباع شده و ویتامین ها و مواد معدنی کمی دارند، در درازمدت خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهند. نان های مورد استفاده در غذاهای آماده نیز اغلب «بدون سبوس» هستند که نیاز بدن به فیبر را کاهش می دهد.

ضررهای فست فود

شیوع برخی سرطان ها نیز از عوارض مصرف مداوم غذاهای آماده ناشی از ترکیبات نیتریت و نیترات است.

ضررهای فست فود

٭ انواع ادویه ها و سس هایی که با غذای آماده مصرف می شود، محرک اشتها، ترشح اسید معده، حرکت دستگاه گوارش است که زمینه ساز پرخوری و چاقی است.

بیشتر بخوانید  فرق میان کلسترول و تری گلیسیرید در چیست ؟

ضررهای فست فود

در رستوران‌هایی که غذای آماده سرو می‌کنند، اغلب غذای «از پیش آماده» است که در طول روز گرم نگه داشته می‌شود و احتمال آلودگی را افزایش می‌دهد.

ضررهای فست فود

هنگام سرخ کردن مقداری غذای آماده، دمای غذا از نقطه جوش بالاتر می رود و در چنین سطوحی مقداری از مواد مغذی غذا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین هضم این مواد در دستگاه گوارش به دلیل داشتن چربی زیاد مختل می شود.

ضررهای فست فود

نوشیدنی های گازدار که همراه با غذاهای آماده مصرف می شوند. آنها حاوی مواد اسیدی، شیمیایی و قندی هستند که باعث شیوع چاقی و اختلال در هضم و جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش می شود. همچنین به دلیل وجود اسید فسفریک که باعث کاهش جذب کلسیم غذا می شود، در ایجاد پوسیدگی و پوکی استخوان نقش دارند. مصرف نوشابه های گازدار نیز در تشدید بیش فعالی در کودکان موثر است.

از طرفی در تهیه نوشابه های گازدار و همچنین سایر نوشیدنی های صنعتی از مواد نگهدارنده استفاده می شود. مصرف مکرر این نوشیدنی ها باعث تجمع این مواد در بدن می شود که منجر به انواع بیماری های مزمن می شود. مصرف نوشابه های گازدار در کودکان باعث سیری زودرس و بی اشتهایی و در نهایت سوءتغذیه می شود.

ضررهای فست فود

اگر غذای آماده بخورند چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟


*فرزندان؛ با توجه به اینکه این گروه در سال های رشد هستند و بیش از سایر سنین به مواد مغذی نیاز دارند. مصرف زیاد غذاهای آماده و نوشابه های گازدار آنها را از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد محروم می کند. از سوی دیگر مصرف این مواد زمینه ساز افزایش فشار خون، چربی خون و سایر عوامل خطر بیماری های مزمن در دوران سالمندی است.

ضررهای فست فود

* نوجوانان و جوانان؛ افرادی که در یکی از وعده های غذایی روزانه خود غذاهای آماده می خورند نسبت به همسالان خود کالری، نمک و چربی و ویتامین ها و مواد معدنی کمتری دریافت می کنند. بنابراین، از آنجایی که این گروه در سنین رشد و بلوغ هستند، خطر ابتلا به بیماری های مزمن در سنین بالا را نشان می دهد.

ضررهای فست فود

برد مادران باردار; این افراد در دوران بارداری مستعد افزایش خونریزی هستند، بنابراین نه تنها نمک زیاد در این مواد، بلکه سایر مواد افزودنی موجود در این غذاها نیز مشکلی ندارند. بسیاری از این ترکیبات، به ویژه نیتروزامین ها، از جفت عبور می کنند و خطر ابتلا به تومورهای مغزی را در نوزادان افزایش می دهند.

بیشتر بخوانید  مضرات مصرف آنفولانزا

ضررهای فست فود

سالمندان؛ این گروه سنی باید تا حد امکان از غذاهای آماده پرهیز کنند زیرا اغلب مبتلا به فشار خون بالا یا سایر بیماری های مزمن هستند.

ضررهای فست فود

چند نکته برای کاهش خطر خوردن غذاهای آماده:


٭ در صورت تمایل به مصرف غذای آماده و کاهش مصرف این مواد، دفعات مصرف را به مرور زمان کاهش دهید و تا حد امکان غذا را در شرایط نگهداری مناسب، نوع روغن مصرفی و استفاده از مواد تازه و سالم تهیه کنید. خانه

ضررهای فست فود

کاهش برای کاهش مضرات غذای آماده از میوه ها و سبزیجات سالم و تازه در کنار غذا استفاده کنید. مصرف مقادیر مناسبی از این مواد می تواند ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کند و اثرات مضر مواد سرطان زا را که با مصرف زیاد غذاهای آماده وارد بدن شده و در بدن تجمع می یابد، خنثی کند.

ضررهای فست فود

مصرف غذاهای شور و چرب مانند: پنیر پیتزا، چیپس، ادویه، ترشیجات، سس (سس کچاپ، مایونز و…) و سیب زمینی سرخ کرده را که معمولا همراه با غذای آماده مصرف می شود، کاهش دهید.

ضررهای فست فود

اماده معمولاً “غذاهای آماده در مقادیر زیادی روغن سرخ می شوند و حاوی چربی زیادی هستند. همچنین انواع سس ها و پنیرهای پیتزا مملو از چربی اضافی هستند. بنابراین علاوه بر توصیه به عدم استفاده از روغن های جامد، از روغن های مخصوص سرخ کردنی در حجم استفاده کنید. تاکید کمتر بر سرخ کردن و کاهش مصرف غذاهای چرب.

ضررهای فست فود

نوشیدنی های گازدار را تا حد امکان از رژیم غذایی خود حذف یا به حداقل برسانید. به جای نوشابه های گازدار، از کمی نمک، دوغ بدون گاز یا آب میوه استفاده کنید.

نقش مادران در تهیه غذای سالم و تازه، پرهیز از خرید ساندویچ های آماده و نوشابه های گازدار و ایجاد فرهنگ تغذیه مناسب در خانواده از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است.


دیدگاهتان را بنویسید