چقدر با قرص سیلاک آشنایی دارید؟


قرص سیلاک

اشکال دارویی: قرص های 750 میلی گرمی موارد مصرف: این دارو برای تسکین کوتاه مدت یبوست و یبوست استفاده می شود.

قرص سیلاک

مواد فعال: هیدروکسی تراسن گلیکوزید (سنوزید A، B)، روغن های فرار مانند لینالول و گشنیز. اثرات فارماکولوژیک و مکانیسم اثر: مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که سنوزیدهای A و B توسط باکتری های کولون متابولیزه شده و به مشتقات فعال راین-آنترون تبدیل می شوند. این ترکیبات باعث تحریک و افزایش حرکات پریستالتیک روده می شود و در نتیجه جذب آب و الکترولیت ها را کاهش می دهد و همچنین با تحریک ترشح فعال کلرید و مخاط باعث افزایش ترشح مایع در روده بزرگ می شود.

طبق گزارشات موجود، اثرات فوق احتمالاً ناشی از افزایش بیوسنتز و ترشح پروستاگلاندین است. اسانس زیره به دلیل اثر ضد اسپاسم خود از درد و گرفتگی ناشی از مصرف یونجه جلوگیری می کند. تداخل دارویی این دارو به دلیل تغییر رنگ و افزایش PH ادرار ممکن است با تست های تشخیصی (مانند تعیین اوروبیلینوژن و استروژن ادراری به روش کوبر) تداخل داشته باشد.

محصولات حاوی یونجه با داروهای کاهش دهنده خون مانند دیورتیک های تیازیدی، آدرنوکورتیکواستروئیدها، ریشه شیرین بیان و گلیکوزیدهای قلبی کار می کنند و می توانند باعث اختلالات قلبی عروقی و عصبی عضلانی شوند.

مقدار مصرف: ملین: برای کودکان بالای 6 سال روزانه 1 تا 2 قرص، 1 تا 5/0 قرص طبق ملین پزشک: 2 تا 3 قرص همزمان قبل از خواب موارد احتیاط: 1- دفع کلیوی ترکیبات آنتراکینون منجر به تغییر رنگ ادرار می شود. زرد- قهوه ای تا قرمز) با افزایش PH 2- در کودکان زیر 6 سال از ملین ها به جز با نسخه استفاده نشود. این عارضه را ایجاد نمی کند.

بیشتر بخوانید  تکنیک تقویت چیپس

2- مصرف طولانی مدت و دوزهای بالای این فرآورده باعث اختلال در عملکرد روده، اسهال و از دست دادن آب و الکترولیت ها (به ویژه پتاسیم)، آلبومینوری و هماچوری می شود. 3. مقادیر زیاد یونجه می تواند باعث نفریت شود. 4. قولنج ملانوتیک در افرادی که برای مدت طولانی از ملین های آنتراکینون استفاده کرده اند مشاهده شده است.

اما 12-4 ماه پس از قطع دارو این عارضه از بین می رود موارد منع مصرف: 1- این فرآورده و سایر ملین ها در بیماران با تنگی و انسداد روده و ایلئوم، درد ناشناخته شکم، خونریزی مقعدی با علت ناشناخته. بیماری های التهابی روده و آپاندیسیت 2. استفاده طولانی مدت از ملین های آنتراکینون اعتیادآور است، بنابراین مصرف طولانی مدت آنها ممنوع است.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی 1. مصرف این فرآورده در دوران بارداری تنها زمانی توصیه می شود که تغذیه مناسب و ملین های فیبر موثر نباشد. 2- به دلیل احتمال دفع مشتقات آنتراکینون در شیر مادر، مصرف این فرآورده در دوران شیردهی توصیه نمی شود. نکات توصیه شده: 1- از آنجایی که اثرات یونجه 10-8 ساعت پس از مصرف ظاهر می شود، بهتر است این محصول قبل از خواب مصرف شود. 2- برای نرم شدن مدفوع روزانه حداقل 6-8 لیوان آب مصرف شود و پیشگیری از کم آبی این امر به دلیل وجود مقادیر زیاد آب یا مدفوع مهم است.

منبع: مجله سلامت


دیدگاهتان را بنویسید