مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چطور می توانیم گذشته را فراموش کنیم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



چگونه خیلی ساده گذشته را فراموش کنیم؟


گذشته همه انسان ها پر از خطرات خوب و بدی است که ذهن ما گهگاه با یادآوری آنها ما را متاثر می کند. بعضی اوقات اتفاقات خاصی در زندگی رخ می دهد و باعث می شود احساس بدی داشته باشیم.


در حالی که برخی از ما به اندازه کافی خوش شانس هستیم که بتوانیم سایر وقایع را به سرعت فراموش کنیم، برخی افراد فراموش کردن گذشته برایشان سخت است. بارها و بارها خاطرات گذشته را به یاد می آورند و با هر بار یادآوری به چرخه ای بی پایان از درد و پشیمانی وارد می شوند.


آنچه واقعاً باعث می شود افراد احساس بدی داشته باشند این است که فکر می کنند گذشته را نمی توانند تغییر دهند اما این درست نیست. شما می توانید خاطرات بد گذشته را تغییر داده و حتی آنها را به موارد خوبی تبدیل کنید که هر وقت آنها را به یاد می آورید احساس خوشبختی کنید. این یکی از مهارت های زندگی است.


فرض کنید که یک تجارت کوچک را شروع کرده اید که مدت کوتاهی ورشکست شده و این به یک خاطره بد درزندگیتان تبدیل شده است. به نظر شما اگر کار دیگری را شروع کنید که موفق شود و رونق گیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فکر می کنید هر زمان که آن تجارت قدیمی را به خاطر آورید، باید احساس شما بدی داشته باشید؟


به احتمال زیاد شما در حال تجربه احساسات مثبت هستید نه احساسات منفی، و به این ترتیب می توان با تغییر آینده ، گذشته را تغییر داد. در این مقاله به شما خواهم گفت که چگونه زندگی در گذشته را رها کنید و به جلو حرکت کنید.


فراموش کردن گذشته


چگونه می توان گذشته را فراموش کرد؟


فراموش کردن گذشته با تمام تجارب بد


ضمیر ناخودآگاه همیشه سعی می کند با استفاده از مکانیسم های دفاعی خود بهترین کار را برای شما انجام دهد اما فکر می کنید اگر در گذشته نتوانستید کاری انجام دهید و پس از آن فرصتی برای دوباره امتحان کردن ندارید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ذهن ناخودآگاه شما برای اینکه فرصتی دیگر به شما بدهد چه خواهد کرد؟


به احتمال زیاد سعی خواهد کرد که به دنبال موقعیت هایی شبیه به گذشته باشد تا شما احساس کنید همان وضعیت است و به شما انگیزه می دهد که دوباره امتحان کنید. این همان چیزی است که باعث می شود شخص هر وقت کسی را که قبلاً از او صدمه دیده است، ببیند احساس گناه کند.


در چنین حالتی ذهن فرد از گناه علیه وی استفاده می کند تا بتواند اشتباهی را که در گذشته انجام داده بود جبران کند. این تجربه ناتمام گذشته اوست که او را به انجام کاری که در گذشته نتوانسته است انجام دهد، ترغیب کند.


فراموش کردن گذشته




گذشته خوب است یا بد؟


دلتنگی یکی از ویژگی‌های اساسی انسان‌هاست. ما اغلب اوقات دلمان برای گذشته‌مان تنگ می‌شود. نه تنها برای روزهای خوب که برای روزهای نه چندان خوشایند هم این اتفاق می‌افتد. دلیل این امر چندان مشخص نیست.


همین الان با وجود ویژگی‌های دهه‌های گذشته و سختی‌هایی که از لحاظ تکنولوژیکی و امکانات داشته‌ایم، بازهم دلمان می‌خواهد به گذشته برگردیم؛ اما در اغلب اوقات گذشته اصلاً جذاب نیست. همه ما در هر سن و سال و موقعیتی که باشیم، طعم سختی‌هایی را در گذشته چشیده‌ایم.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک بابلسر


شاید یک اتفاق یا سانحه بد، از دست دادن یک عزیز، شکست‌های روحی روانی ناشی از ورشکستگی‌های مالی، افسردگی‌های ناشی از دغدغه‌های اجتماعی و بسیاری دیگر از اتفاقات که برای هرکدام از ما به نوعی رخ داده است.


روان‌پزشکان توصیه می‌کنند که بهتر است به جای فکر کردن بر روی خاطرات بد گذشته، این خاطرات را به عنوان تجربه و چراغ راه آینده در نظر بگیریم و از لحظه حال نهایت لذت را ببریم.



آیا باید تمام اتفاقات گذشته را فراموش کنیم؟


خیر! فراموش کردن گذشته به معنی «فراموشی هر چیز خوب و بد» نیست. ما می‌توانیم به خاطرات خوب فکر کنیم، انگیزه و انرژی بگیریم و شوق و ذوق داشته باشیم.


دانشمندان می گویند به جای «فراموش کردن گذشته» می‌توانیم «فراموش کردن گزینشی گذشته» را امتحان کنیم. مثلاً شما دلتان می‌خواهد بازی تیم ملی فوتبال ایران با استرالیا که لحظات فوق العاده ای برای ما رقم زد را به یاد بسپارید، اما نمی‌خواهید به بیماری‌ای که برای یکی از نزدیکانتان پیش آمده بود فکر کنید و آن را به یاد بیاورید.


بنابراین لازم نیست هر اطلاعاتی را به ذهن بسپاریم. فراموشی گزینشی راهی عالی برای پاک‌سازی ذهن از خاطرات بد است.


فراموش کردن گذشته چه فوایدی دارد؟


واقعیت این است که فراموش کردن، فواید شگفت انگیزی دارد. اگر قدرت فراموشی نداشتیم، خاطرات بد هر لحظه به مغز و ذهن ما فشار وارد می‌کرد و اجازه زندگی کردن از ما سلب می‌شد.


اگر عزیزی را از دست بدهیم، اگرچه روزهای اول بسیار سخت و طاقت فرسا می‌گذرد، اما به مرور این «قدرت فراموشی» است که باعث می‌شود حالمان بهتر شود و رفتن او را باور کنیم.


وقتی دچار شکست روحی می‌شویم، رفته رفته با فراموش کردن خاطرات بد، اجازه نمی‌دهیم این خاطرات ما را به ورطه نابودی بکشاند. به قول معروف: «انسان یک زخم است و فراموشی یک بخیه برای ترمیم انسان… و اگر فراموشی نبود، زخم‌های ما هرگز خوب نمی‌شد!»


چگونه گذشته را فراموش کنیم


گذشته را فراموش کنید و به استقبال آینده بروید


چگونه گذشته را فراموش کنیم؟


بیشتر افراد فکر می‌کنند به یادسپاری گذشته و کارهایی که در آن انجام داده‌اند بسیار مهم است. اما گذشته‌ها گذشته و چیزی که مهم است امروز و آینده شماست. پس بهتر است تمامی حواس خود را روی کارها و وقایع امروز خود قرار دهید.


طرز فکر خود را تغییر دهید


اگر ذهن شما روی موارد منفی تمرکز کند که در گذشته اتفاق افتاده است، زندگیتان در جهتی منفی حرکت خواهد کرد. به یاد داشته باشید که زندگی شما در جهتی حرکت می‌کند که افکارتان آن را تعیین کند.


به همین خاطر است که افکار مثبت و روحیه بخش تاثیر بسیار بزرگی در زندگی هر فرد دارد.هر چیزی که روی آن تمرکز کنید روی احساسات و نحوه زندگی شما نیز تاثیر خواهد داشت.


به جای اینکه تمامی تمرکز خود را روی افکار منفی قرار دهید که در گذشته رخ داده است، بهتر است موقعیت جدیدی برای خود بسازید. سعی کنید افکار مثبت را جایگزین افکار منفی نمایید.


سعی کنید از جملات مثبتی همچون من می‌توانم کارهای خوبی انجام دهم، من بسیار باهوش هستم، گذشته‌ها گذشته، هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی رشد و موفقیت مرا بگیرد استفاده نمایید.زمانی که از خواب بیدار می‌شوید این جملات مثبت را با صدای بلند تکرار کنید. خواهید دید که در زمان کوتاه حس بسیار خوبی دارید.

بیشتر بخوانید  نحوه شکایت از اداره برق به علت قطعی برق و خسارت وارد شده


برای خودتان هدف مشخصی تعیین کنید


یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای فراموش کردن حوادث تلخ گذشته، مشخص کردن یک هدف خاص برای آینده است. باید با این حقیقت آشنا باشید که بروز حوادث ناگوار یا تجارب بد در گذشته به معنای رسیدن به آخر خط نیست.


تصور کنید در آینده کار بسیار بزرگی انجام داده‌اید، به دانشگاه رفته‌اید، شغل جدیدی کسب کرده‌اید و به رویای همیشگی خود دست یافته‌اید. همیشه به تصورات و رویاهای مثبت خود بها دهید و به فکر رشد و پرورش آنها باشید.


اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید و برای رسیدن به آنها از برنامه ریزی‌های درست و مشورت افراد با تجربه کمک بگیرید.


بخشیدن را یاد بگیرید


یکی از مسائلی که از لحاظ احساسی و ذهنی بیشتر افراد را اذیت می‌کند، روحیه نبخشیدن است. کینه داشتن نسبت به یک نفر همانند خوردن سم است. در این حالت اولین نفری که صدمه می‌بیند خود شما هستید.


همه ما اینکار را به خاطر خودمان انجام می‌دهیم اما نمی‌دانیم تنها اتفاقی که رخ می‌دهد نابود شدن احساسات و روحیه خودمان است.بهترین راه برای فراموش کردن گذشته، بخشیدن کسی است که اشتباهی در حق شما انجام داده است.


اگرچه انجام اینکار در حرف آسان است اما اگر بتوانید اینکار را انجام دهید احساس سبکی خواهید داشت.


تحت تاثیر قرار دادن دیگران را متوقف کنید


آیا تا به حال برایتان پیش آمده که احساس کنید هیچ کس شما را درک نمی‌کند و هر تصمیمی می‌گیرید نمی‌توانید آن را عملی کنید؟ اگر پاسخ شما به این جواب مثبت است پس آنها چیزی را که شما می‌بینید مشاهده نمی‌کنند.


شما بدهکار هیچ کسی نیستید و نیاز نیست برای هر تصمیمی که می‌گیرید از دیگران اجازه بگیرید و رأی و نظر آنها را نیز بدانید.سعی کنید تایید گرفتن از دیگران را فراموش کنید و به خودتان حق زندگی کردن بدهید. شما نمی‌توانید همه مردم روی زمین را راضی نگه دارید این کار غیر ممکن است.


پس به دنبال انجام کار غیر ممکن نباشید.اگر بخواهید همه افراد را راضی نگه دارید تنها اتفاقی که می‌افتد نا امیدی شماست. اصلا مهم نیست که شما چقدر انسان خوبی هستید، همیشه افرادی در اطرافتان خواهند بود که شما را دوست ندارند و کارهایتان را نیز تایید نمی‌کنند.


این نیز بخشی از زندگی است پس به فکر خودتان باشید و از زندگی امروز خود نهایت استفاده را ببرید.


خاطرات گذشته


برای فکر نکردن به گذشته چه کنیم؟


راهکارهای فراموش کردن گذشته


شما نمی توانید گذشته خود را فراموش کنید، اما می توانید حال خود را به گونه ای تغییر دهید که باعث شود احساس خوبی با به خاطر آوردن آن خاطراتی که برای شما احساس بدی داشته است، داشته باشید.


این کار ممکن است زود انجام نشود و خیلی راحت نباشد. اما اگر شجاع باشید، قادر خواهید بود این کار را انجام دهید. در ادامه راه هایی برای فراموش کردن گذشته ذکر شده است، آنها را به خاطر بسپارید.


1. فکر خود را دور کنید.


وقتی چیزی به شما یادآوری می شود که نمی خواهید در مورد آن فکر کنید، از رفتن به آنجا خودداری کنید. بگذارید ذهن شما به جای اینکه اجازه برقراری ارتباط داشته باشد خالی شود. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از ما خودمان این روش را برای فراموشی گذشته استفاده می کنیم.

بیشتر بخوانید  اولین سری در مورد حیوانات و حیوانات وحشی


موتور سرکوب این کار جلوی مغز شماست – همان ناحیه ای از مغز که ترمزها را در عملکرد نامناسب قرار می دهد. اما درست همانطور که برخی افراد بهتر از دیگران جلوی رفتار بد را می گیرند، برخی در سرکوب حافظه از دیگران مهارت بیشتری دارند.


اگر در این کار ضعیف هستید، ممکن است لازم باشد که تمرین کنید یا از یکی از ترفندهای دیگر استفاده کنید.


2. به چیز دیگری فکر کنید.


برای اینکه بخواهید یک خاطره ناراحت کننده را به زباله دان بریزید، آن را با ایده ای بهتر جایگزین کنید. البته افرادی که برای مسدود کردن خاطرات تلاش می کنند، معمولا دچار افسردگی می شوند. اما در صورت پیدا کردن جایگزین های خوب موفق خواهند شد یادآوری های ناخواسته را فراموش کنند.


3- افکار خود را خاموش کنید.


تحقیقات نشان می دهد که حتی یک ثانیه یادآوری خاطرات تلخ می تواند به قدرت بازدارنده مغز افزوده شود. بنابراین اگر مجبور هستید کسی را ببینید که فکر می کنید دوره دشواری را در زندگی شما به وجود آورده است، به خود بگویید که قبل از رسیدن به آگاهی، این افکار را متوقف خواهید کرد.


موانع ذهنی شما احداث خواهد شد با کمی اطلاع قبلی محکم تر خواهد شد.


راههای فراموش کردن گذشته و خاطرات


4- حواستان را پرت کنید.


هنگامی که یک اتفاق بد را یادآوری کنید، کاری انجام دهید تا حواستان منحرف شود. تلفن را بردارید و با یک دوست صحبت کنید.پیاده روی کنید. به یک رهگذر سلام کنید و … . در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند که فشار دادن کلید Enter در لحظه فراخوان باعث فراموش شدن می شود.


5. مطالعه کنید.


اگر ذهن شما به هم ریخته است، یکی از بهترین راه های پاک کردن آن تقویت چیزی است که می خواهید حفظ کنید. وقتی اطلاعات خاصی را مطالعه می کنید، برای بهتر یادگیری آن، به طور خودکار مطالب مرتبط با آن را فراموش می کنید.


این پدیده که فراموشی ناشی از بازیابی نام دارد، به طور موثری کمد ذهنی شما را مرتب می کند.


6. آن را به روش دیگری ببینید.


بعضی اوقات ما ناراحت می شویم زیرا بدترین حالت ممکن را تفسیر می کنیم. اگر می توانید راهی برای مثبت تر دیدن آن تجربه پیدا کنید، ممکن است ناخواسته باعث فراموش شدن آن شوید. یعنی با تقویت مثبت شما به طور خودکار تنش را در ذهن خود کاهش می دهید.


نتیجه گیری


اگر بخواهید برای همیشه با افکار گذشته زندگی کنید هرگز پیشرفت نخواهید کرد. تصور کنید یک ورزشکار دو میدانی بخواهد با یک کوله پشتی سنگین مسیر ۱۰ متری را بپیماید و اول شود. این کار اصلا ممکن نیست.


فکر کردن به گذشته نیز همانند یک کوله پشتی سنگین است. هر چقدر محتوای این کوله پشتی و وزن آن زیاد باشد، راه رفتن در مسیر زندگی نیز دشوار خواهد بود.پس برای اینکه بتوانید به رویاهای خود دست پیدا کنید اول باید این کوله پشتی را دور بیندازید.افکار گذشته را رها کنید.


به پشیمانی‌ها، ناخرسندی‌ها، اشتباهات، شکست‌ها فکر نکنید. اگر این کوله پشتی را دور بیندازید قول می‌دهم زندگی بهتری داشته باشید و برنده واقعی زندگی خود باشید.


بیشتر بخوانید:


راههای فراموش کردن خاطرات بد گذشته


چگونه کسی را که دوست داریم فراموش کنیم ؟


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *