مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چطور با نوشیدن آب وزن کم کنیم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تاثیرات نوشیدن میزان آب کافی در کاهش وزن


برای مدتی طولانی باور بر این بود که نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می کند. در واقع، 30 تا 59% بزرگسالان ایالات متحده که می خواهند وزنشان را کاهش دهند آب بیشتری می خورند. بسیاری از تحقیقات نشان داده نوشیدن آب بیشتر مزایایی برای کاهش و کنترل وزن دارد.


این مقاله به شما توضیح خواهد داد چطور نوشیدن آب می تواند به شما در کم کردن وزن کمک کند.


نوشیدن آب و کمک به کالری سوزی بیشتر شما


بیشتر مطالعاتی که در ادامه از آنها نام برده می شود تاثیر نوشیدن 0.5 لیتر (17 اونس) آب در هر بار را بررسی کرده است. نوشیدن آب میزان کالری سوزی شما که به نام انرژی مصرفی در حال استراحت شناخته می شود را افزایش می دهد.

ثابت شده است در بزرگسالان انرژی مصرفی در حال استراحت بعد از نوشیدن آب ظرف 10 دقیقه 24 تا 30% افزایش می یابد که حداقل تا 60 دقیقه دوام دارد.


در تایید این نکته یک تحقیق دیگر درباره اضافه وزن و چاقی کودکان مشخص کرد انرژی مصرفی در حال استراحت این کودکان 25% بعد از نوشیدن آب سرد افزایش می یابد.


در تحقیقی دیگر، تاثیرات افزایش مصرف آب روزانه بیشتر از 1 لیتر (34 اونس) روی زنانی با اضافه وزن بررسی شد. محققان دریافتند در یک دوره 12ماهه این میزان آب مصرفی به 2 کیلوگرم کاهش وزن اضافه منجر می شود.

از آنجایی که این خانم ها هیچ تغییری جز نوشیدن آب بیشتر در سبک زندگیشان نداشتند این نتایج خیلی قابل توجه است.


علاوه بر این هر دو این تحقیقات مشخص کرده اند نوشیدن 0.5 لیتر (17 اونس) آب منجر به سوزاندن 23 کالری اضافه می شود. بر اساس یک حساب سالانه، این کالری سوزی به 17000 یا بیش از 2 کیلوگرم کاهش وزن منجر می شود.


مطالعات متعدد دیگری افرادی با اضافه وزن را که روزانه 1 تا 1.5 لیتر (34 تا 50 اونس) آب می نوشیدند تا چند هفته بررسی کردند. پس از پایان تحقیقات کاهش چشمگیری در وزن، شاخص توده بدنی (BMI) سایز دور کمر و چربی بدن افراد مشاهده شد. تمام این تحقیقات تاثیر آب خوردن در چربی سوزی را تایید می کنند.

بیشتر بخوانید  غذایی که باعث ایجاد پلاک روی دندان می شود


این نتایج احتمالا وقتی آب سرد مصرف شود چشمگیرتر می شود. وقتی آب سرد می خورید بدن از کالری بیشتری برای گرم کردن آب نسبت به دمای بدن استفاده می کند. بنابراین کاهش وزن با خوردن آب سرد تاثیر بیشتری دارد.


نوشیدن آب قبل از غذا و کاهش اشتها


بعضی افراد ادعا می کنند آب خوردن قبل از غذا اشتها را کم می کند. در واقع به نظر می رسد حقایقی پشت این ادعا وجود دارد اما می توان تقریبا گفت این ادعا فقط درباره افراد میانسال و افراد مسن تر صدق می کند.


بررسی افراد مسن تر نشان داده است طی یک دوره 12 هفته ای نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی احتمالا وزن را تا 2 کیلوگرم کم می کند. در بررسی افراد میانسالی با اضافه وزن و چاقی که قبل از هر وعده غذایی آب می نوشیدند مشخص شد افرادی که قبل از هر وعده غذایی آب می نوشیدند 44% بیشتر از افرادی که آب بیشتری نمی نوشیدند وزن کم کردند.


همچنین تحقیق دیگری نشان داد خوردن آب قبل از صبحانه میزان کالری مصرفی را حدود 13% طی صرف صبحانه کاهش می دهد. اگر چه احتمالا آب خوردن قبل از وعده های غذایی نفع زیادی برای میانسالان و دیگر افراد دارد تحقیقات نتایج چشمگیری از کاهش کالری مصرفی در افراد جوان تر نشان نداده است.


خوردن آب بیشتر و ارتباط آن با کاهش وزن و کالری مصرفی


از آنجایی که آب به شکل طبیعی هیچ کالری ندارد، به طور کلی به کاهش کالری مصرفی ربط دارد. دلیل آن عمدتا این است که وقتی وزنتان کم می شود آب را جایگزین نوشیدنی هایی با کالری و قند بالا می کنید.

بیشتر بخوانید  اگر این 9 علامت شدید را دارید، به این راحتی آنها را نادیده نگیرید


تحقیقات تجربی نشان داده اند افرادی که آب بیشتری می خورند به طور میانگین تا 9% یا 200 کالری کمتر مصرف می کنند. نوشیدن آب احتمالا در طولانی مدت از افزایش وزن هم جلوگیری می کند. به طور کلی، یک فرد با جثه ای متوسط هر 4 سال یک بار، 1.45 کیلوگرم وزن اضافه می کند.


این مقدار وزن ممکن است با عوامل زیر کاهش یابد:


  • اضافه کردن 1 فنجان آب: افزایش مصرف آب روزانه شما با 1 فنجان احتمالا افزایش وزن را تا 0.13 کیلوگرم کاهش می دهد.

  • جایگزینی دیگر نوشیدنی ها با آب: جایگزین کردن یک بار نوشیدنی شیرین شده با شکر با 1 فنجان آب احتمالا طی 4 سال افزایش وزن را تا 0.5 کیلوگرم کاهش می دهد.


تشویق بچه ها به نوشیدن آب اهمیت زیادی دارد چرا که از اضافه وزن و چاقی آنها جلوگیری می کند. در تحقیقی اخیر که هدف آن کاهش میزان چاقی با تشویق بچه ها به نوشیدن آب بود آب سرد کن هایی در 17 مدرسه نصب شد و در پایه های دوم و سوم دروسی درباره مصرف آب ارائه شد.


بعد از یک سال درسی، خطر چاقی تا 31% در مدارسی که مصرف آب دانش آموزان بیشتر شده بود کاهش یافت.


روزانه چه مقدار آب باید نوشید؟


مقدار مناسب مصرف آب روزانه طبق گفته بسیاری از کارشناسان 8 لیوان آب در هر روز (حدود 2 لیتر) است. با این حال این عدد کاملا تصادفی است. درست مثل خیلی چیزهای دیگر، آب مورد نیاز هر شخص هم کاملا به خصوصیات فردی او بستگی دارد.


مثلا افرادی که زیاد عرق می کنند یا مرتب ورزش می کنند ممکن است در مقایسه با افرادی که خیلی فعال نیستند به آب بیشتری احتیاج داشته باشند. افراد مسن تر و مادرانی که شیر می دهند هم باید بیشتر مراقب آب روزانه مصرفی شان باشند.


به یاد داشته باشید شما می توانید از بسیاری خوراکی ها و نوشیدنی ها مثل قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به خصوص میوه ها و سبزیجات هم آب مصرف کنید.


به عنوان یک قانون کلی شما باید وقتی تشنه هستید آب بنوشید و آن قدری آب بنوشید که سیراب شوید. اگر سر درد گرفتید، حال بدی دارید، مدام گرسنه هستید یا در تمرکز مشکل دارید دلیل آنها بی آبی بدن است. نوشیدن آب بیشتر احتمالا به حل این مشکلات کمک می کند.


بر اساس تحقیقات، خوردن 1 تا 2 لیتر آب در هر روز باید برای کمک به کاهش وزن کافی باشد. این مقدار مناسب آب مصرفی روزانه در واحدهای مختلف است:


  • لیتر: 1 تا 2

  • اونس: 34 تا 67

  • لیوان: 4 تا 8


با این حال این یک راهنمای کلی است. بعضی از افراد ممکن است به آب کمتری احتیاج داشته باشند در حالی که بقیه باید روزانه آب بیشتری بخورند. همچنین توصیه نمی شود آب خیلی زیادی بخورید چون ممکن است باعث مسمومیت با آب و حتی مرگ شود.


نکته اصلی


این مایع 100% بدون کالری به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید و اگر قبل از وعده های غذایی میل شود حتی اشتهای شما را کاهش دهد. وقتی آب جایگزین نوشیدنی های شیرین شود تاثیر نوشیدن آب در کاهش وزن را بهتر می بینید. اگر می خواهید راحت تر کالری مصرفی و قند را در خوراکتان کاهش دهید بیشتر آب بخورید.


اما به یاد داشته باشید برای کاهش وزن باید کارهای خیلی زیادی به غیر از آب خوردن انجام دهید. آب خوردن فقط یک قطعه کوچک از این معما است.


بیشتر بخوانید:


فواید بی نظیر خوردن آب خنک قبل از صبحانه


فواید آب گرم خوردن در صبح ناشتا


بیشتر بخوانید  علت ایجاد کلسیفیکاسیون چیست؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *