چشم اندازهای شغلی روشن با طرح توسعه پایدار روستایی گچساران



به گزارش ایرنا ، برنامه توسعه پایدار روستایی براساس ماده 194 (194) قانون برنامه پنجم توسعه به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در چارچوب برنامه توسعه منطقه ای (جامع) تدوین شد. یا سایر برنامه های تابعه

این پروژه که از سال 1397 با مشارکت دستگاههای اجرایی مانند بنیاد مسکن ، جهادکشاورزی ، میراث فرهنگی و سایر نهادها در روستاهای گچساران اجرا می شود ، اگرچه هنوز نیمی از آن انجام نشده است ، اما موفق به کشف فعالیتها شد. مانند کشت زعفران و کشت زعفران در روستاهای گچساران.

این پروژه به دلیل وجود زیرساخت های اساسی روستایی مانند پروژه های آزمایشی در گچساران در گچساران آغاز شد و موفقیت نسبی این کارکنان تصمیم گرفت به سایر نقاط کشور گسترش یابد.

روستاهای گچاران که در اولین گام انقلاب شاهد ایجاد زیرساخت های مختلف مانند روسازی ، آسفالت معابر ، محوطه سبز ، شهربازی ها و تأسیسات زیربنایی مانند آب ، برق و گاز بودند ، در گام دوم انقلاب با اجرا برنامه توسعه پایدار مناطق روستایی در یافتن راهی مطمئن برای بهبود معیشت مردم.

این طرح به عنوان یک تسبیح عمل می کند که مهره های زنجیره تولید را به هم متصل می کند تا از ظرفیت روستایی حداکثر استفاده را ببرد.

برنامه توسعه پایدار روستایی بر اساس شرایط آب و هوایی ، موقعیت جغرافیایی و کار ، فرصت های اجتماعی و اقتصادی روستاها ، آنها به طور جداگانه سیستم هایی را تشکیل می دهند و هر یک از آنها قطبی می شوند.

دستاوردهای طرح توسعه روستایی

کهگیلویه و بویراحمد ، رئیس پروژه توسعه پایدار روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تاکنون 29 طرح در روستاهای گچساران شامل کرم ابریشم ، طرح زعفران و طرح های بوم گردی ، تولید و بسته بندی مواد غذایی از جمله علاقه مندی اجرا شده است. ظرفیت. “در روستاهای این شهر ساخته شده است که منجر به ایجاد 54 فرصت شغلی تاکنون شده است.

بیشتر بخوانید  1500 دانش آموز از زنجانی میز کار شدند

امیر باخمن فاطمی افزود: در حال حاضر 171 پروژه تحت سیستم توسعه پایدار روستایی بر اساس ظرفیت مناطق در خوشه های خدمات ، کشاورزی ، گردشگری و صنایع دستی در حال اجراست که در صورت بهره برداری می تواند منجر به ایجاد سه پروژه جدید شود. فرصت های شغلی. “

وی گفت: در حال حاضر 64 میلیارد ریال اعتباری صرف طرح توسعه پایدار در روستاهای گچساران شده است که بخشی از آن توسط دولت و بخشی نیز توسط متقاضیان کمک می شود.

رئیس طرح توسعه پایدار روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در مجموع 271 پروژه اقتصادی در قالب این طرح در روستاهای گچساران شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته است.

فاطمی گفت: مطالعات طرح توسعه روستایی توسعه پایدار و با رویکرد اقتصادی ، اجتماعی و اشتغال زایی در گچساران توسط مشاوران انجام شده و معتمدان از ابتدا تا اولین درآمد با مردم هستند.

نحوه اجرای طرح توسعه پایدار سیستم روستایی

به گفته فاطمی ، کارشناسان در حال حاضر به عنوان تسهیل کننده برای شناسایی ظرفیت توسعه و اشتغال ، انجام فعالیتهای آموزشی و جلب مشارکت افراد متقاضی در این پروژه فعالیت می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد رئیس طرح توسعه روستایی مسکونی بنیاد انقلاب اسلامی تاکید کرد: اجرای طرح توسعه روستایی منجر به تعامل و هم افزایی دستگاه های اجرایی در جهت توسعه پایدار و هدفمند روستایی می شود.

به گفته وی ، سیستم های روستایی به صورت پروژه ای در گچساران به صورت آزمایشی در حال اجرا هستند که ماهیتی یکپارچه و چند بخشی دارد و اجرای خوبی در روستاهای سایر نقاط کهگیلویه و بویراحمد است.

بیشتر بخوانید  سهم ناوگان عمومی قم در حمل و نقل مسافر به کمتر از 8 درصد رسیده است

مزایای طرح توسعه پایدار روستایی

بهره وری از فرصتهای مختلف رفاه شغلی یکی از مزایای این پروژه است ، به عنوان مثال مدرسه ای که سالها در روستای مارین ساخته و تعطیل شده بود ، اکنون از ظرفیت پروژه برای انجام فعالیتهایی مانند نوغانداری و گردشگری استفاده می کند. محل اقامت.

فاطمی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از مهاجرت دهقانان باید به معیشت و اقتصاد مردم روستایی توجه شود ، افزود: بر این اساس پروژه های عمرانی باید با توجه به نیاز مردم و مشارکت شوراها اجرا شود.

فاطمی گفت نوگندری اولین کسی بود که درخت توسعه اقتصادی را شکوفا کرد تا بخشی از برنامه توسعه پایدار سیستم روستایی شهر گرمسیری گچساران در استانهای جنوبی کوگیلویه و بویراحمد باشد. هیچ اقدامی در این زمینه برای توسعه سیستم روستایی انجام نشده است.

وی گفت: توسعه مشاغل کوچک به ویژه در زمینه کشاورزی و اکوتوریسم بخشی دیگر از این طرح توسعه پایدار سیستم روستایی است که اگرچه فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می کند اما به نسل جوان برای بقا در روستاها کمک می کند. مناطق. مناطق و مهاجرت معکوس “

فاطمی گفت: آموزش راه اندازی یک کسب و کار کوچک با مشارکت دستگاه های اجرایی مسئول انجام می شود ، بنابراین تا کنون دوره های آموزشی در زمینه های مختلف از جمله پرورش ، پرورش زعفران و پرورش قارچ برای متقاضیان و گواهینامه های فنی انجام شده و به صورت حرفه ای صادر شده است. به اپراتورها

وی با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای پروژه های عمرانی ، سایر قسمتهای طرح توسعه روستایی گچساران را عبارت است از: پروژه آبرسانی به روستاهای آرو و دیل ، آبیاری قطره ای در روستای سپر و آبیاری فعالیت های باغ های شمبرکن از فعالیتهای این پروژه.

بیشتر بخوانید  چیستان | چند میوه و سبزی در این جمله پنهان شده است؟

از آنجا که گچساران دارای 32000 هکتار زمین کشاورزی است و کارشناسان تاکید می کنند که تنوع تولید مهمترین راه ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای این شهرستان است ، ادامه طرح سیستم توسعه پایدار روستایی با ارائه زنجیره تولید برای فروش نیازهای دهقانان به کارمندان دولت این سیزدهمین است.

وجود آب و هوای متنوع ، آثار تاریخی ، زیبایی های طبیعی ، صنایع دستی از دیگر فرصت های اشتغال و تولید در روستاهای گچساران است که طرح توسعه پایدار سیستم روستایی می تواند به رونق این بسترها کمک کند.

بخش مرکزی گچساران دارای 120 روستا ، 26638 نفر در مناطق روستایی و 10.000 نفر در جمعیت عشایری است که بسیاری از آنها در کشاورزی و دامداری فعالیت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید