چشمه های آب گرم؛ مفید هستند یا مضر؟


کشور ما یکی از نقاط غنی از نظر آب های معدنی و چشمه های آب گرم است که می تواند درآمد زیادی برای این کشور و مناطقی با این چشمه ها مانند اردبیل، مازندران و ایلام به ارمغان بیاورد که البته به سرمایه گذاری در خدمات و امکانات اطراف این جاذبه ها بستگی دارد. این طبیعی است.

چشمه های آب گرم؛  مفید یا مضر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از رعایت نکردن بهداشت در برخی از آبگرم های استان خبر داد. صادق خرازی با اشاره به اینکه برخی از این آبگرم ها حتی در شهر توریستی سرعین نیز سنتی است، گفت: مشکل اصلی این آبگرم ها دفع نامناسب فاضلاب و آسیب به محیط زیست و آب آشامیدنی و استقبال بی رویه از آبگرم ها است. آبگرم.» و شیوع بیماری و اجاره فضا و نادیده گرفتن مشکلات بهداشتی.

وی با بیان اینکه تا آبان ماه امسال 380 مورد نظارت در این آبگرم ها انجام شده است، افزود: 24 آبگرم در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند که مجبور شدیم 4 نفر متخلف را معرفی و دو آبگرم را به طور موقت تعطیل کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه اردبیل گفت: تابستان امسال به دلیل بی توجهی و عدم رعایت بهداشت در این آبگرم تصمیم به تعطیلی آبگرم گاومیش گرفتیم اما برخی مسئولان خارج از استان طی تماسی که با ما داشتند اجازه چنین کاری را ندادند. “در حالی که ما نگران بیماری های حاد مانند بیماری التهابی چشم بودیم که می تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت در آبگرم بوفالو باشد.

عدم رعایت بهداشت کافی در آبگرم های سنتی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل نیز در این باره می گوید بهداشتی در استان.

بیشتر بخوانید  ارتباط بین بیماری های دهان و قلب

قادر تقی زاده با اشاره به اینکه 110 چشمه آب معدنی در استان وجود دارد که 75 چشمه آبگرم و 35 چشمه سرد است که از 75 چشمه آبگرم 67 چشمه قابل سرمایه گذاری است، می افزاید.

به طور کلی آبگرم بر عهده شرکت آب منطقه ای است، اما برای کار مدرن 13 نفر از آنها هماهنگ با سازمان میراث فرهنگی است که مجوز احداث مجتمع آب درمانی برای این موضوع صادر شده است. در حال حاضر این 13 آبگرم در سرعین قرار دارند مشگین شهر، نیر و کوثر با امکانات خوبی مانند مجتمع های مجزا برای بانوان و آقایان، جکوزی، استخر، استخر کودکان، سونای خشک و مرطوب و امکاناتی مانند کافه.

در عین حال سلامت آنها بسیار بالا و قابل انتظار است.

چشمه های آب گرم؛ مفید هستند یا مضر؟

ما در حال تلاش برای ایجاد یک آبگرم برای شفا هستیم

سفیر گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل به تصویب طرحی برای تفکیک درمان این آبگرم ها از جنبه تفریحی آن اشاره می کند و می گوید: برخی آبگرم ها باید صرفا گردشگری سلامت و سلامت و در توافق با آب های منطقه ای استان خدمات رسانی کنند. آبگرم گوتورسویی برای این منظور مناسب ارزیابی شد و مقرر شد این آبگرم که در حال حاضر به صورت سنتی مدیریت می شود به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شود تا مجتمع آب درمانی مدرن ایجاد شود.

سرمایه گذار و کلیه کارکنان وی نیز باید قبل از افتتاح مجموعه در تمامی دوره های آموزشی ما از جمله بهداشت و ایمنی، آبگرم و گردشگری سلامت شرکت کرده و گواهی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید  علائم بیماری مادرزادی بلوک قلبی و راه جلوگیری از این عارضه

علاوه بر چشمه‌های اردبیل، بیشتر چشمه‌های آب گرم استان مازندران به عنوان استانی دیگر با چشمه‌های آب معدنی به روش سنتی برای گردشگران فراهم می‌شود.

این در حالی است که به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی مازندران، استفاده کنندگان از این مراکز به تدریج برای دریافت مجوز ساخت مجتمع آب درمانی و اقامتی به میراث روی می آورند، زیرا به این نتیجه رسیده اند که این گونه فعالیت ها توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

در سال‌های اخیر زیرساخت‌های خوبی از جمله احداث مراکز اقامتی و هتل‌آپارتمان‌ها و جاده‌های دسترسی در نقاط حساس ایجاد شده است، اما توسعه بیشتر این منابع نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط است.

چشمه آب گرم دهلران یکی از ظرفیت های مهم گردشگری استان ایلام است که به دلیل کمبود امکانات به خوبی از آن برای درآمدزایی این استان محروم استفاده نمی شود.

مثلاً این چشمه قبلاً دو فضای مجزا برای بانوان و آقایان داشت که مدتی است تعطیل شده است و هر دو گروه در شیفت کاری از یک فضا استفاده می کنند حتی در مجموعه ای که هیچ امکاناتی ندارد.

از آنجایی که این منطقه نیز یک منطقه حفاظت شده است، محیط زیست از ترس تخریب در برابر توسعه مقاومت کرده است، اما اکنون با سازمان توافقاتی صورت گرفته و بخش خصوصی آمادگی دارد تا با رعایت استانداردهای زیست محیطی، این منطقه را توسعه دهد.


دیدگاهتان را بنویسید