چشمه بلکیس، باغ زیبا در میان کوهستان



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، باغ «چشمه بلکیس» چراما محوطه ای پر درخت است که در آغوش نرده های سنگی کوتاه قرار گرفته است. باغی است در دره قدیم که سالهاست بیدهای مجنون داخل و اطراف آن را به وجد آورده و بوی چمنزارهای این باغ در این باغ رسوخ کرده و فضایی بسیار زیبا و سرزنده ایجاد کرده است.

این باغ از شمال به جاده چرام – گچساران، از جنوب به زمین کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی (باغ مدنی) و از شرق به زمین کشاورزی و کوه های همجوار محدود می شود.

در این دشت نهرهای فصلی و دائمی متعددی وجود دارد و غلاتی مانند گندم، جو و برنج در این منطقه کشت می شود.

دهانه کوه شمالی در چرام پذیرای باغی پر از درختان خرما است که دارای «چشمه بلکیس» در نهرهای مشبک با اصول معماری جالب توجه است. جویبارها پس از عبور از باغ و جاری شدن با گردشگران سرد، به استخری به وسعت 10 متر می ریزند. نهرهای بزرگ با معماری سنتی خاص و پس از افتادن در استخر، دشت تشنه چرام را سیراب می کنند.

باغی به شعاع چهار متر در داخل حوض نمادی از هنری ترین صنعت ساخته شده توسط بشر است. هیچ مسافری ناامید نیست و چرامی ها بیش از هوای پاک و مهربان در ریه های چشمه دلربای بلکیس غوطه ورند.

چشمه بلکیس نام جدیدی برای باغی است که از قدیم الایام در این منطقه بوده و سپس توسط مرحوم اسکندرخان چرامی خریداری و در اطراف این چشمه احیا و توسعه یافته است. مدتی است که این باغ و روستای کوچک نزدیک آن در مکاتبات و اسناد و برخی سفرنامه ها به اسکندریه شهرت یافته و به نظر می رسد این باغ متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی باشد.

بیشتر بخوانید  بگذار ارتش کار کند

این باغ با مساحتی در حدود 38960 متر مربع و شامل فضاهایی مانند 4 برج به ابعاد 70×150 متر در ضلع غربی باغ، آبنما، استخر و در قسمت شرقی صخره ای بزرگ به طول 20 متر قرار دارد. بالا این باغ در حال حاضر در اختیار شهرداری است.

تاریخ

باغ چشمه بلکیس از گذشته تا قبل از سال 1324 هجری شمسی، بیشه ای از درختان همیشه سبز بوده است. همچنین محل درختان جنگلی بزرگ و همچنین محلی برای حیوانات وحشی است. در محلی به سربیشه معروف بود.

از سال 1324 دو برادر کلانتری منطقه چرام به نام‌های اسکندرخان چرامی و جان محمدخان چرامی به دلیل کمبود امکانات و ابزار لازم آن زمان و محدودیت‌های فراوان، هزینه و وقت زیادی را صرف احیاء و احیای خود کردند. درختان و سالیان متمادی آن را کندند و گذرگاه‌ها و کانال‌های آب چشمه‌ها و نهرها را گشودند و کانال‌هایی ساختند و تا می‌توانستند حوض درست کردند و نام چشمه بلکیس را به خود گرفتند.

این مکان از آن زمان به‌عنوان یکی از سنتی‌ترین باغ‌های ایران و یکی از پر رونق‌ترین مکان‌های دیدنی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و جنوب ایران شناخته می‌شود.

احیاء و توسعه باغ چشمه اثر محمدخان چرامی:

ایده ساخت این باغ در سال 1323 به ذهن من و برادرم رسید.

در آن زمان این بیشه پر از بید و صنوبر و درختان بلااستفاده دیگر بود که به مأمن جانوران وحشی تبدیل شد که کشاورزی آن منطقه را به حالت نیمه تعطیل رساند.

از آنجایی که چشمه ها در سراسر نخلستان پراکنده بودند و دسترسی به آنها بسیار سخت بود، من و برادرم آنها را با ایجاد کانال های آب بزرگ به هم وصل کردیم.

بیشتر بخوانید  تعطیلی مدارس یزد فردا شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ تعطیل است – ایران چطور

ما در فکر استفاده از این مکان و تبدیل آن به باغ و زمین کشاورزی بودیم که این نخلستان را به دو قسمت تقسیم کردیم که قسمت بالای آن را خودمان گرفتیم و قسمت پایین را به اهالی واگذار کردیم.

مردم در ابتدا به دلیل سختی کار از پذیرش این زمین خودداری کردند اما ما آنها را تشویق به پذیرش این زمین کردیم و به دلیل نبود تجهیزات کشاورزی برای ریشه کن کردن درختان موجود مجبور شدیم از این درختان با تنها تراکتور موجود در منطقه استفاده کنیم. به این تراکتور طناب زد و آنها را بیرون کشید.

حوض فعلی در زمان کندن درختان مکانی پر از خاک و سنگ بوده و از قدیم الایام تفرجگاه پادشاهان وقت بوده است.

پس از کشف این استخر به فکر احیای استخر قدیمی افتادیم اما آنقدر بزرگ شد که استخر فعلی پس از مدتی ساخته شد.

اغلب درختان این باغ شخصا از شهرهای مختلف انتخاب شده و یا از خارج به این باغ آورده شده اند. یک کیلوگرم محصولات باغی فروخته نشد. محصول باغ فقط برای زیبایی درختان باقی می ماند و مهمانان و مردم محلی که به باغ می آمدند از آن در خود باغ استفاده می کردند. ما قانونی داشتیم که هرکس به باغ می آید می تواند هر چقدر که می خواهد از محصول باغی استفاده کند، اما حق نداشت میوه از باغ بگذارد و این هم یکی دیگر از دلایل ماندگاری میوه ها بود.

از سال 1345 سالانه 20 کامیون کود حیوانی از بردیان و تنگ پیرزال آورده ایم و درختان پای درختان توسط 4 باغدار معمولی کاشته شده و به بهترین نحو از درختان مراقبت می شود اما اکنون می بینیم. که بسیاری از درختان نادیده گرفته می شوند.

اکنون می بینیم که مردم برای چیدن میوه های کامل، شاخه های درختان را می شکنند و کسی نیست که به آنها هشدار دهد، آخه هیچکس به فکر حفظ درختان باغ نیست و اگر این اتفاق بیفتد، شاهد نابودی کل باغ خواهیم بود.

بیشتر بخوانید  داستان کارتون اکونومیست ترامپ چیست؟ + تصویر

به دلیل گرمسیری بودن این منطقه، پوشش گیاهی این باغ شامل اکالیپتوس، سرو، بلوط، سرو و دارای میوه های مختلفی مانند گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرما، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت است. , پرتقال و نخل .. بوته ها و گل های گیاهی مختلفی نیز وجود دارد.

سیستم آبیاری این باغ بر اساس فوران آب از چشمه های اصلی و چندین چشمه فرعی است که از چند نهر کوچک و بزرگ باغ می گذرد و آب اضافی آنها به سمت حوض باغ واقع در ضلع جنوب غربی هدایت می شود. ایستگاه. این استخر زیبا به شعاع 10 متر و عمق 1.5 متر به صورت دایره ای و دارای سه ورودی و یک خروجی است که آب چشمه از خروجی به رودخانه فشیان می ریزد. این استخر شامل باغی به قطر چهار متر است که با درختان نخل، پرتقال، پرتقال و گل های زیبا پوشیده شده است.

سطح باغ که حدود 1000 متر در 500 متر عرض دارد، در فصل زمستان که هوای سرد منطقه باعث یخ زدگی درختان منطقه می شد، بخار آب چشمه باغ از یخ زدگی درختان جلوگیری می کرد. سرسبز و پربار بودند

منافع اجتماعی

حمام و آلاچیق برای این باغ کمپینگ زیبا ساخته شده است.

محل

باغ چشمه بلکیس در استان کهگیلویه و بویراحمد در دشت همواری به نام کله کره شهبازی در چرام در 9 کیلومتری شرق چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ها و کوه ها قرار دارد که بسیار زیباست. طبیعت و تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید