مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چسب گچ چیست؟ کاربرد آن چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بهترین چسب برای چسباندن گچ

امروزه استفاده از بست های پلاستیکی و فلزی مانند پیچ، میخ و بریس برای اتصال سطوح مختلف به یکدیگر رایج است. در پروژه های ساختمانی، چسب گچ کاری نیز یکی از پرکاربردترین روش های چسباندن سطوح از جمله انواع گچ تخته می باشد. چسب گچ برای پوشش دیوار چسب گچ جایگزین مناسبی برای چوب و گوه است و می توان آن را به سطوح مختلف مانند سنگ، آجر، بتن و چوب چسباند.
چسباندن لایه های گچ آسان تر از ساخت دیوار جدا است و نیاز به مهارت فنی زیادی ندارد. معمولا از چسب دیوار گچی یا فوم تثبیت کننده به عنوان چسب ساختمانی استفاده می شود. در این راهنما به بررسی انواع چسب های گچ و کاربرد آن ها می پردازیم.

چسب گچ چیست؟

با افزایش ساخت و ساز و توجه بیشتر به دکوراسیون ساختمان ها، توجه بیشتری به مصالح ساختمانی به ویژه گچ می شود. کناف یا گچ تخته ای که در پارتیشن های بین دیوارهای خانه استفاده می شود به چسب هایی با زمان گیرش بیشتر نیاز دارد. چسب هایی با زمان گیرش کمتر نیز باید برای زیرلایه های گچی و تخته های گچی تزئینی مورد استفاده در ساختمان ها استفاده شود. در عین حال چسب های مایع قدیمی در ساخت و سازهای مدرن کارایی چندانی ندارند، بنابراین امروزه توجه بیشتری به استفاده از چسب های ملات و چسب های ساختمانی می شود.

چسب گچ همانطور که از نامش پیداست ماده ای است که به عنوان چسب کناف و گچ تخته استفاده می شود. این چسب غیر آلی و پودری بوده و از اختلاط یکنواخت ملات ساختمانی با مواد افزودنی مانند کندکننده ها، عوامل نگهدارنده آب، غلیظ کننده ها و چسباننده ها ساخته می شود. چسب گچ غیر سمی، بی بو و بی خطر و آسان برای استفاده است. قوام چسب گچ را می توان با اضافه کردن مقدار معینی آب و مخلوط کردن یکنواخت تنظیم کرد. چسب گچ عملکرد ساده ای دارد و باعث چسبندگی آنی و چسبندگی قوی به سطوح مورد نظر می شود.
این چسب یک لایه ضخیم ایجاد می کند که جمع نمی شود. به علاوه سرعت تنظیم آن بالا بوده و استفاده از آن باعث صرفه جویی در زمان و نیروی کار می شود. چسب گچ برای چسباندن پانل های دیواری گچی مانند کناف، بلوک های گچی، زیر لایه های گچی، صفحات عایق گچی و … استفاده می شود. چسب گچ نیز انتخاب خوبی برای چسباندن با سایر مصالح دیوار ساختمانی مانند آجر و بتن است.

بیشتر بخوانید  علت و پیشگیری از بیدزدگی فرش + نکاتی برای حفظ و نگهداری فرش


چسب گچ

انواع چسب گچ

برای یافتن مناسب ترین نوع چسب گچ برای نیاز خود، باید انواع آن را بشناسید:


چسب برای گچ دیوار

چسب گچی برای دیوارهای گچی یا دیوار گچی بر پایه گچ است. گچ یک ماده معدنی سولفاتی نرم است که در انواع گچ استفاده می شود. این نوع چسب برای مخلوط شدن با آب طراحی شده و ارزان است. چسب دیواری ماندگاری محدودی دارد و برخی از چسب ها تا 4 ماه از تاریخ تولید قابل استفاده هستند. معمولا تاریخ انقضای چسب روی بسته بندی آن نوشته می شود. روش استفاده از چسب به صورت شمش و خامه در صنعت ساختمان متداول است و برای چسباندن صفحات کناف و گچی به دیوارهای موجود استفاده می شود. همچنین از درزگیر گچی که به صورت پودری است برای آب بندی دیوارهای گچی، درزگیری ترک های سطحی و رنگ آمیزی ساختمان ها استفاده می شود.


فوم تثبیت کننده

فوم تثبیت کننده یک فوم با گیرش سریع است که می توان آن را مستقیماً از ظرف بدون مخلوط شدن با سایر اجزای روی سطح اعمال کرد. فوم تثبیت کننده در قوطی های اسپری موجود است. این چسب مانند سایر چسب های پلیمری و تماسی است که در هوا خشک می شود و می توان از آن برای چسباندن کف و کاشی در حمام و آشپزخانه یا به عنوان درزگیر استفاده کرد. اما این چسب برای تخته های گچی طراحی شده است. لازم به ذکر است پس از باز شدن درب، فوم تثبیت کننده تا شش هفته قابل استفاده است. همچنین قوطی فوم معمولاً برای پوشاندن حدود ده متر طول کار مناسب است.

بیشتر بخوانید  چگونه یک آشپزخانه تکانی اساسی کنیم؟


مزایای چسب گچ


مخلوط چسب درزگیر گچ

از این مخلوط برای آب بندی شکاف های بین پانل ها و جلوگیری از ترک خوردن آنها در هنگام گچ کاری استفاده می شود. این کار با استفاده از مخلوطی از درزگیرها با نوارهای پارچه ای خودچسب که با الیاف شیشه یا نوارهای کاغذ دیواری گچی پوشانده شده اند انجام می شود.
اگر از نوارهای چسب برای پارچه استفاده می کنید، ابتدا باید نوار چسب را بین شکاف های روی تخته گچ بکشید و قبل از اعمال مخلوط درزگیر روی محل اتصال، تخته ها را در جای خود محکم کنید. نوارهای کاغذی از یک درزگیر برای چسباندن به اتصالات بین صفحات گچی استفاده می کنند و در صورت استفاده مجدد از اتصالات بین پانل ها محافظت می کنند. مخلوط درزگیر را می توان در خانه به عنوان مخلوط آماده یا پودر استفاده کرد.


چسب سیلیکون

چسب های پلی وینیل استات به چسب چوب یا چسب سفید معروف هستند و کاربردهای مختلفی در ساختمان دارند. ترکیب گچ با چسب چوب در مخلوط های سیمانی آماده که حاوی چسب هستند باعث به هم پیوستن صفحات گچی می شود. چسب های بتن حاوی پلی وینیل استات برای چسباندن سطوح جدید بتن به سطوح قدیمی مناسب هستند. مخلوطی از وینیل استات و اتیلن نیز برای چسباندن لایه‌های وینیل و کاغذ به تخته‌های گچی و سایر سطوح استفاده می‌شود. همچنین ترکیب گچ گچ و چسب چوب برای شکل دهی و مجسمه سازی مناسب است.


چسب گچ چیست؟


چسب گچ پیش ساخته

گچ گیپتون به عنوان چسب گچ پیش ساخته استفاده می شود. این گچ به گچ گچی یا فوم گچ نیز معروف است. این چسب را می توان در سطوحی که سایر گچ ها به آن نمی چسبد استفاده کرد. این گچ از پختن خاک گچ و گچ در دو نوع کوره به نام های لوبرن و هیبرن به دست می آمد. در ترکیب آن از مواد مختلفی مانند سری استفاده شده است. از گچ گیپتون می توان برای گچ کاری سطوح مختلف بتن، فوم، سیمان و … استفاده کرد.
چسب گیپتون برای چسباندن دیوارهای پیش ساخته گچی، سقف های کاذب، گچ های پیش ساخته به یکدیگر و روی سطوح دیگر استفاده می شود و با ایجاد چسبندگی قوی با استحکام چسبندگی و مقاومت در برابر رطوبت بالا. برای چسباندن گچ های پیش ساخته نیز می توان از چسب ماستیک استفاده کرد و پس از خشک شدن چسب، می توان با میخ های کوچک نجار، تخته های گچی را چسباند. سپس محل اتصال را با ماستیک، خمیر گچ و رنگ می پوشانند.

بیشتر بخوانید  ساخت کاسه شنی فانتزی و شیک


سوالات متداول


چسب گچ چیست؟

چسب غیر آلی و پودری است و از اختلاط یکنواخت ملات ساختمانی با مواد افزودنی مانند کندکننده ها، عوامل نگهدارنده آب، غلیظ کننده ها و چسباننده ها به وجود می آید.


چسب گچ مناسب چیست؟

نوع خاصی از چسب به نام چسب گچی برای چسباندن کناف و صفحات گچی به مواد دیگر مناسب است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *