چرا کشورهای عربی از روسیه حمایت می کنند؟



رای گیری اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل نشان داد که کشورهای عربی رویکردی ترویجی دارند یا حداقل با سلطه غرب بر نهادهای سازمان ملل متحد مخالف هستند.

لیبی و مجمع الجزایر کامار تنها دو کشور عربی بودند که به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای دادند. در این میان 12 کشور عربی رای ممتنع دادند که بیشتر در راستای مخالفت با قطعنامه بود.

الجزایر و سوریه به این قطعنامه رای منفی دادند، در حالی که مراکش، لبنان، موریتانی، سومالی و جیبوتی ترجیح دادند عقب نشینی کنند و در رای گیری شرکت نکنند.

این تغییر رویکرد رسمی اعراب در این واقعیت نشان می دهد که چند روز پیش 16 کشور عربی در مجمع عمومی سازمان ملل به حمله روسیه به اوکراین رای دادند. الجزایر، سودان و عراق در این نشست رای ممتنع دادند، سوریه رای منفی داد و مراکش از این نشست خارج شد.

به عبارت دیگر ۱۴ کشور عربی از مواضع آمریکا و غرب در برابر روسیه حمایت کردند. الجزایر به فهرست کشورهایی پیوست که آشکارا با تشدید تحریم‌ها علیه مسکو مخالفت کردند.

لبنان، سومالی، جیبوتی و موریتانی تصمیم گرفته اند در جبهه عقب نشینی به مراکش بپیوندند.

به موازات این دوگانگی رسمی اعراب در مورد عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نگرش فعالان و تحلیلگران عرب در شبکه های اجتماعی نیز متفاوت است.

میانجیگری اعراب

جنگ روسیه و اوکراین فضای جنگ سرد بین واشنگتن و مسکو را دوباره ایجاد کرد، اما در نگرش اعراب نسبت به سیاست غیرحزبی منعکس شد که می توان آن را در سفر هیئت کشورهای عربی به روسیه برای حل و فصل مشاهده کرد. بحران اوکراین این هیئت شامل وزرای خارجه اردن، الجزایر، عراق، مصر و سودان بود و با وزرای خارجه روسیه و اوکراین در مسکو و ورشو دیدار کرد.

بیشتر بخوانید  گاری آبادی در هنگام درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر به شهادت مجری قانون پاسخ می دهد

این میانجیگری بین مسکو و کی یف مستلزم آن است که کشورهای عربی بالاترین درجه بی طرفی را داشته باشند که بی میلی کشورهای عربی به رای دادن به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را توضیح می دهد. اکثر آنها به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای دادند.

آنها از مخالفت نزدیک یا بررسی متن قطعنامه خودداری کردند و به تمایل کشورهای عربی برای عدم کشاندن روسیه به گوشه باریکی اشاره کردند که می تواند منجر به واکنش های پیش بینی نشده ای شود که امنیت و صلح جهانی را به خطر می اندازد.

اعراب با محکوم کردن روسیه قبل از اعزام کمیته ای برای بررسی وقایع اوکراین و تعیین علت حوادثی مانند سوریه، غزه و لبنان مخالفند و تمایلی به تقویت موقعیت خود برای میانجیگری در اتحادیه عرب در سایه ندارند. ژست نگیرید

منافع اعراب در خطر است

بسیاری از کشورهای عربی از روسیه سلاح و حبوبات وارد می کنند و روابط تاریخی قوی با مسکو دارند. هر گونه موضع تند علیه روسیه می تواند این منافع را به خطر بیندازد. منافعی که در مقابل فشارهای آمریکا و غرب می توان آن را استراتژیک توصیف کرد.

الجزایر یک سوم تسلیحات خود را از روسیه وارد می کند، مصر حدود 70 درصد گندم مورد نیاز خود را از مسکو خریداری می کند، مراکش از موضع تند مسکو در قبال شورای امنیت صحرای غربی و بقای دولت سوریه می ترسد. ادامه حمایت روسیه مهم است.

روسیه همچنین شریک کشورهای عربی نفت خیز در اوپک در کنترل قیمت نفت است و علاوه بر این، گزینه بسیار خوبی برای فشار بر تهدیدات آمریکا علیه برخی کشورهای عربی خلیج فارس است. به عنوان مثال، جو بایدن در سال 2019، پیش از به دست گرفتن ریاست جمهوری ایالات متحده، تهدید کرد که عربستان سعودی را به یک “کشور منفور” تبدیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  فال ابجد | فال ابجد امروز | خبرهای خوشی برات تو راهه! | از این نعمت خدا غافل نشو! + تفسیر دقیق

علیرغم این واقعیت که کشورهای عربی اساسا مخالف حمله یک کشور به حاکمیت کشور دیگر هستند، آنها نمی خواهند بخشی از این درگیری باشند و به منافع استراتژیک خود آسیب برسانند.

انزوا و تضعیف روسیه به دلیل جنگ علیه اوکراین به نفع کشورهای عربی نیست که به جای دنیای تک قطبی آمریکا، که آسیب آن حتی به متحدان آمریکا هم نشان داده شده، جهان چند قطبی می خواهند.

مخالفت با هژمونی آمریکا یکی دیگر از دلایل همسویی کشورها و ملت های عربی با موضع روسیه است که سال ها درباره گسترش ناتو در مرزهای غربی خود هشدار داده است.

اشتباه مرگبار

در سطح پایه، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلینسکی، هنگامی که حمله روسیه به کشورش را با “دولت اسرائیل و حملات آن” مقایسه کرد، حمایت حامیان آرمان فلسطین را دریافت نکرد. او آورده.

این دیدگاه نه تنها مورد انتقاد بسیاری از فعالان و نخبگان رسانه ای قرار گرفته است. در عوض، بخشی از افکار عمومی عرب را که با مردم اوکراین ابراز همدردی می کردند، مجبور کرد در موضع خود تجدید نظر کنند، زیرا زلنسکی اسرائیل را قربانی و مردم فلسطین را متجاوز می دانست.

یکی از کاربران عرب توییتر در پاسخ به رئیس جمهور اوکراین نوشت که روسیه و فلسطینی ها را در جایگاه جلاد و اوکراین و اسرائیل را قربانیان جنگ قرار داده است.

معیار دوگانه

از دیدگاه اعراب، این تنها رئیس جمهور اوکراین نیست که استانداردهای دوگانه دارد، بلکه غرب نیز سهم خود را در انتقاد دارد.

به گفته کاربران عرب شبکه های اجتماعی، در حالی که واشنگتن جنایات روسیه در اوکراین را محکوم می کند، جنایات عراق، افغانستان و لیبی را فراموش کرده است.

بیشتر بخوانید  جزئیاتی از واریز سهمیه بنزین بهمن ماه

این امر بخشی از افکار عمومی عرب را در کشورهایی مانند عراق، الجزایر، فلسطین، مصر و مراکش مجبور می کند که در رابطه با غرب به روسیه بپیوندند، اما نه به دلیل علاقه به مسکو، بلکه به دلیل مخالفت با غرب. سوء استفاده آنها از حقوق بشر به نفع خودشان است.

دیدگاهتان را بنویسید