چرا پوست خارش می کند؟


خارش پوست همه ما قبلا خارش داشته ایم. این مشکل رایج گاهی آنقدر جدی می شود که حتی پزشکان نیز قادر به درمان آن نیستند.

خارش احساس ناخوشایندی است که به دلیل آن فرد تمایل به خاراندن بدن دارد.

خارش پوست می تواند ناشی از مشکلات پوستی مختلف باشد. البته دلایل داخلی خارش را نباید به راحتی نادیده گرفت. سلول های عصبی حساسی به نام TRPV1 در بدن وجود دارند که احساس خارش را به سلول های پوست منتقل می کنند.

در این قسمت از مقاله دلگرم کننده می خواهیم شما را با خارش پوست و درمان مشکلات خارش آشنا کنیم. به ما بپیوند.

بثورات پوستی

خارش پوست

مقدمه ای بر خارش

خارش در واقع احساسی است که به عنوان یک واکنش باعث خارش فرد می شود. اگرچه همه ما می دانیم که خارش گزینه ای در ناراحتی خارش نیست، برعکس، پوستی که خود به خود تحریک می شود، آسیب بیشتری از خاراندن متحمل می شود. اما همچنان چاره ای جز خراش نداریم.

این احساس یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است و گاهی آنقدر قوی می شود که خواب و آرامش را از انسان سلب می کند. شدت خارش گاهی به حدی است که بیمار با خاراندن مکرر به بدن آسیب می رساند.

خارش پوست علل مختلفی دارد که برخی از آنها به بیماری های پوستی و برخی به بیماری های عمومی مربوط می شود. مانند هپاتیت C، بیماری انسدادی کبد، نارسایی کلیه، کم کاری یا پرکاری تیروئید، کم خونی، فقر آهن، کم خونی، برخی سرطان های خون مانند لوسمی و لنفوم (به ویژه لنفوم هوچکین)، میلوما، سرطان های داخلی، انگل های روده، ام اس، بیماری های عصبی. دیابت همچنین اغلب به عنوان یک علت داخلی خارش مقعد ذکر می شود، اما اکثر افراد مبتلا به دیابت خارش مقعد ندارند.

خارش پوست

علت خارش پوست چیست؟

چه چیزی باعث خارش می شود؟

علت واقعی خارش اغلب ناشناخته است. اما به طور کلی خارش ناشی از تحریک اعصاب پوستی است. خارش می تواند نشانه بیماری پوستی یا بیماری داخلی یا مشکلات عصبی روانی یا ترکیبی از این شرایط باشد.

بیماری های کبدی، زردی انسدادی، دیابت، کم کاری و پرکاری تیروئید، کم خونی، فقر آهن، برخی بیماری های انگلی و برخی سرطان ها می توانند باعث خارش شوند.

یکی از شایع ترین علل خارش، نارسایی کلیه که باعث خارش شدید و کنترل نشده می شود. واکنش‌های آلرژیک به برخی از فلزات، عطرها و روغن‌های ضروری، التهاب مزمن پوست و نیش حشرات، و بیماری‌های پوستی شدید مانند اگزمای پوستی نیز ممکن است با خارش همراه باشد.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد قرص پانکراتین و عوارض مصرف این دارو

خارش پوست می تواند یک نشانه اولیه باشد سیروز و هپاتیت بودن. اگر هپاتیت دارید، ممکن است نواحی قرمز رنگ روی پای شما ظاهر شود. در واقع، یک مطالعه نشان داد که حدود 1200 نفر که بیش از 6 هفته خارش شدید داشتند، بیماری کبد، آسم، آلرژی یا اگزما داشتند.

کبد دائماً صفرا ترشح می کند که برای پاکسازی کبد و جذب چربی غذا از طریق روده مهم است. صفرا در کبد دفع می شود و از طریق مجاری صفراوی وارد کیسه صفرا می شود و از آنجا وارد پانکراس و روده کوچک می شود.

وجود انسداد در هر نقطه در امتداد مجرای صفراوی حرکت آن را کند یا متوقف می کند. به این حالت کلستاز می گویند و باعث افزایش سطح صفرا در جریان خون می شود. علائم شامل زردی پوست و چشم ها، ادرار تیره و مدفوع روشن است. علامت دیگر خارش گسترده و شدید پوست است. مهار جریان صفرا ممکن است به دلیل هپاتیت، سیروز، عوارض جانبی دارو یا مشکلات کیسه صفرا باشد.

خارش عمومی و گسترده ناشی از بیماری کبد قبل از علائم دیگر کلستازیس ظاهر می شود. معمولاً خیلی بیرون و بیشتر داخل است کف و کف پا و در غروب و شب بدتر می شود. در این نوع خارش علائم اولیه مانند جوش یا زخم وجود ندارد، مگر اینکه پوست به دلیل خاراندن زیاد خراشیده شود. اگر با پزشک مشورت کنید، یک آزمایش خون ساده سطح کیسه صفرا را اندازه گیری می کند یا برای تایید تشخیص سونوگرافی از کبد انجام می شود.

البته علت خارش هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اما در مورد خارش کلستاتیک وقتی سطح صفرا در خون بالا می رود املاح و مواد شیمیایی صفرا به سطح پوست می آیند و باعث خارش می شوند.

خارش پوست

خارش پوست چه زمانی خطرناک تر است؟

معمولا تعیین زمان دقیق برای ادامه خارش ممکن نیست. این مشکل می تواند از دو روز تا 10 سال طول بکشد و می تواند آزار دهنده باشد.

اگر خارش بیش از چهار تا شش هفته طول کشید، حتماً برای شروع درمان مناسب به متخصص پوست مراجعه کنید. در برخی موارد، نباید نسبت به خارش بی تفاوت باشید زیرا می تواند سلامت عمومی شما را تهدید جدی کند.

بیشتر بخوانید  7 فایده درمانی معجزه آسا ازگیل

اگر خارش در افراد بالای 60 سال رخ دهد، می تواند نشان دهنده مشکلات داخلی و بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، تومورهای داخلی، نارسایی کبد و موارد مهم دیگر باشد. اگر متخصص خارش قبل از بروز مشکلات اصلی، فرد را به عنوان علامت اصلی تشخیص دهد، می تواند به سرعت مشکلات جدی تری را تشخیص دهد و درمان را خیلی سریع آغاز کند.

البته نباید فراموش کرد که در برابر خارش و خارش بدون آسیب به پوست مقاوم است. خارشی که با ضایعات پوستی همراه نباشد می تواند نشان دهنده مشکلات داخلی احتمالی باشد. بنابراین چنین خارشی اهمیت بیشتری دارد و حتما باید جدی گرفته شود.

همچنین باید به خارش جوانی روی پوست توجه کرد. اگر این خال ها شروع به خارش کردند، باید معاینه شوند و در صورت لزوم خارج شوند. این تنها خارش در کودکان است که خطرناک نیست و فقط می تواند ناشی از بیماری های ویروسی یا اگزما در کودکان باشد. خارش در این سن معمولاً خوش خیم است و مشکلات جدی ایجاد نمی کند.

خارش پوست

چگونه خارش پوست را درمان کنیم؟

  • اولین قدم برای رفع خارش است استفاده از پمادها و کرم ها مواد موثری برای رفع خارش هستند دارند. برخی از این چربی ها را می توان بدون نسخه از داروخانه ها خریداری کرد. کمپرس یخ یا آب و سرکه نیز می تواند خارش را تسکین دهد.

  • اگر خارش بیش از 2 روز طول کشید، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است بیماری های پوستی داشته باشید
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید. پوست بسیار خشک به راحتی خارش می کند.
  • شستن بدن بهتر از مواد است از شوینده ها یا لوسیون ها و مواد شوینده بدون بو استفاده کنید. همچنین هر چه زمان شستشو کمتر و آب سردتر باشد بهتر است. همچنین می توانید بعد از شستشو از مرطوب کننده ها یا لوسیون ها استفاده کنید.
  • در برخی موارد در اثر گرما و تب، خار

بروز یا تشدید می شود که با نوشیدن مایعات زیاد و خنک کردن پوست می توان آن را کاهش داد.

  • هیچ دارویی را به تنهایی مصرف نکنید. برخی از داروها می توانند به خودی خود باعث خارش شوند. استامینوفن، مانند بسیاری از داروهای بدون نسخه دیگر، می تواند باعث خارش شود.
  • پوشیدن لباس های سبک، نخی و نچسب و ماندن در محیط خنک در کاهش خارش موثر است.
  • گاهی اوقات پزشک ممکن است پمادهای موضعی مانند کالامین یا کورتیکواستروئیدها را تجویز کند. به خاطر داشته باشید که داروهای ضد خارش خوراکی حتما باید توسط پزشک تجویز شود.
  • در برخی بیماران، خارش هیچ علت پوستی یا داخلی ندارد. خارش عصبی هم دارند. در این گروه مصرف داروهای آرامبخش با تجویز پزشک مفید است.
  • همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید

زیرا آفتاب نیز یکی از عوامل خارش است. آفتاب سوختگی با خارش همراه است. علاوه بر این آفتاب باعث خشکی پوست می شود که به نوبه خود باعث خارش می شود حتی در پاییز و زمستان به خصوص در شرایط برفی به دلیل انعکاس نور باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد. زیرا می تواند خشکی پوست را بدتر کند.

  • روغن نارگیل / آب لیمو

به گزارش پایگاه خبری سلامت نیوز، مخلوط مساوی از این دو ماده باعث کاهش التهاب و خارش می شود. مخلوط را در یک لیوان بریزید و روی نواحی آسیب دیده اسپری کنید. این روغن خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچی دارد و در برابر بسیاری از عفونت ها موثر است

جو و تاثیر آن بر خارش پوست

2 فنجان بلغور جو دوسر را به آب ولرم حمام اضافه کنید و 20 دقیقه بمانید.

درمان مستقیم خارش پوست با استفاده از منتول
هر پماد حاوی منتول مانند پماد ویک فورا خارش را برطرف می کند.

فواید ژل آلوئه ورا برای پوست
مالیدن ژل آلوئه ورا بر روی پوست خارش را برطرف کرده و پوست را نرم می کند.

جوش شیرین و تاثیر آن بر خارش پوست
این ماده برای رفع خارش بسیار موثر است، کافی است آن را با کمی آب مخلوط کرده و روی قسمت موثر بمالید.

خارش پوست

فیلم های مرتبط با درمان خارش پوست

خارش پوست

خارش پوست

خارش پوست

خارش پوست

پزشکی که خارش بدن را درمان می کند

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده

آدرس کلینیک جردن: پ. تهران، خیابان جردن، چهارراه میرداماد، پلاک 67 – دکتر. محمدعلی نیلفروش زاده
شماره تلفن کلینیک جردن
+98 21-88781090 + 98 21-88788667

خارش پوست

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  حساسیت چشم به لنز و عوارض آن

دیدگاهتان را بنویسید