چرا پای پنگوئن ها در سرما یخ نمی زند؟


چرا پای پنگوئن ها در سرما یخ نمی زند؟
پنگوئن ها پرندگانی هستند که بر خلاف دیگران توانایی پرواز ندارند. این گروه از پرندگان در مناطق سرد نیمکره جنوبی به ویژه در قطب جنوب زندگی می کنند.

چرا پای پنگوئن ها در سرما یخ نمی زند؟

این پرنده برخلاف سایر پرندگان هرگز در خشکی راه نمی رود و تمام عمر خود را در دریا یا روی یخ های قطب جنوب می گذراند.
پاهای پنگوئن ها شبیه پاهای اردک است و به دلیل ساختاری که دارند می توانند از پاهای خود برای شنا استفاده کنند. علاوه بر این، پنگوئن قطبی می تواند به راحتی با کمک پاهای خود روی برف و یخ راه برود.

اما ممکن است تعجب کنید که چرا پاهای پنگوئن یخ نمی زند؟
اگرچه این موجود دائما روی برف و یخ راه می‌رود، اما هرگز پاهایش یخ نمی‌زند. در واقع مکانیزمی در بدن این پرنده وجود دارد که از یخ زدن پاهایش جلوگیری می کند و آن مکانیسم همان گردش خون در بدن پنگوئن است.

سیستم گردش خون در پاها و انگشتان پنگوئن تکامل یافته است تا از دست دادن گرمای بدن پرنده هنگام راه رفتن پنگوئن روی برف و یخ به حداقل برسد. دمای پاهای او به اندازه ای است که از یخ زدن پاهایش جلوگیری می کند.
در هوای سرد، گردش خون در پاهای پنگوئن محدود می شود، بنابراین با وجود هوای سرد، دمای پاها کاهش نمی یابد. در واقع افراد می توانند از همین روش برای جلوگیری از یخ زدگی دست و پا در روزهای سرد استفاده کنند. اگر دقت کنید در هوای سرد رنگ دستانتان سفید می شود.

بیشتر بخوانید  نام های دخترانه افغانستانی که با ر شروع می شوند + معنی

تغییر رنگ و سفیدی دست به این دلیل است که جریان خون دست برای مقابله با سرما کاهش می یابد، علاوه بر این قسمت بالای ساق پا در این دسته از پرندگان به عنوان یک مبدل حرارتی طبیعی عمل می کند و به عبارتی دیگر عمل می کند. ، بدن آن را به پاها منتقل می کند، در حالی که به نوبه خود دمای خونی را که از پا به بدن باز می گردد افزایش می دهد.

رگ های خونی پاهای پرندگان ساختار پیچیده و منحصر به فردی دارند که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از یخ زدگی پا دارند. به این ترتیب خونی که از طریق سیستم عروقی به پا می رسد قبلاً فرآیند کاهش دما را طی کرده و در نتیجه دمای زیادی در این قسمت از بدن یعنی پا از دست نمی دهد. با کنترل جریان خون دمای پاها به یک یا دو درجه بالای صفر می رسد و پاها هنگام راه رفتن روی برف و یخ دمای کمتری را از دست می دهند.

منبع: jamejamonline.ir
مترجم: آصفه الهوردی


دیدگاهتان را بنویسید