چرا همه خودروسازان در بورس نیستند؟



تردیدها در خصوص فروش خودرو در بورس همچنان وجود دارد، هر روز اخبار جدیدی از سامانه فروش بدعت گذار دولت سیزدهم منتشر می شود. از زمان اجرایی شدن بورس تا به امروز شاهد افزایش روزافزون قیمت ها هستیم. دولت سیزدهم مانند دولت های قبلی خود حاضر به آزادسازی قیمت خودرو نبود و سازوکار غیرمنطقی بورس را بر خودروسازان تحمیل کرد. مهندسی بازار خودرو بر اساس بورس، رانت جدیدی ایجاد کرده است که به زودی می تواند قیمت خودرو را در بازار افزایش دهد. تاکنون گزارش جامعی از تحقق عرضه خودرو در بورس منتشر نشده است و مشخص نیست چرا وزارت حراست با آزادسازی قیمت خودرو به جای عرضه در بورس مخالف است.

کدام خودروسازان لیست شده اند؟

نهم آذرماه سال جاری وزارت حراست نامه ای به گروه صنعتی ایران خودرو، گروه خودروسازی سایپا، بهمن موتور و آرین موتور پارس ارسال کرد. این نامه پس از جلسه مشترک مدیران بورس در تاریخ 5 آذرماه به شرکت های خودروسازی مذکور ارسال شده است.

قیمت پایه سهام برای هر خودرو مطابق با قیمت پایه کارخانه بوده و شامل هزینه های شماره گذاری و امثال آن نمی شود.

بر اساس آنچه رسانه «بازار» در خصوص این نامه دریافت کرده، وزارت امنیت هفت بند بر اساس نقشه راه عرضه خودرو در بورس کالا منتشر کرده است. بند اول و دوم این نقشه راه قابل تامل است، زیرا در بند اول این نقشه راه، وزارت امنیت توضیح داده است که؛ «قیمت پایه سهام برای هر خودرو بر اساس قیمت پایه کارخانه است و شامل هزینه شماره گذاری و غیره نمی شود. در اینجا وزارت حراست با اطلاع از هزینه های ثانویه تولید خودرو مشخص نکرده است که در صورت سود بیشتر خودروساز، چگونه و از کجا باید دریافت و هزینه شود.

وزارت امنیت در بند دوم این نامه تاکید کرده است که دو خودروساز بزرگ کشور 2000 دستگاه خودرو و دو خودروساز خصوصی نیز 500 دستگاه خودرو تحویل خواهند داد. جهت اطلاع وزیر صمت و سمیع، لازم به ذکر است که در هیچ کجای دنیا مسئول سیاست صنعتی در سیستم عرضه و فروش خودروسازان دخالت نمی کند. اگر وزیر صامت در خصوص هدف خصوصی سازی صنعت خوردو جدی است، این رفتار «دستورالعمل» در خصوص عرضه خودرو در بورس نشان از دخالت کامل دولت در صنعت خودرو دارد.

بیشتر بخوانید  رهبر طالبان: ما طرفداران سرسخت راه حل سیاسی هستیم

سیدرضا فاطمی امین وزیر حراست باید بپذیرد که سامانه فروش خودرو در بورس ارزان نبوده و این روش به زودی خودروسازان را دچار بحران نقدینگی می کند.

تبادل

حدود 25 شرکت خودروسازی در کشور وجود دارد، چرا وزارت حراست اصرار دارد که فقط چهار شرکت خودروسازی محصولات خود را در بورس عرضه کنند؟

چه تعداد خودروساز در لیست نیستند؟

حدود 25 شرکت خودروسازی در کشور وجود دارد که در حال حاضر بیش از 15 خودروساز در حال عرضه محصولات به بازار هستند. قیمت خودرو از کارخانه تا بازار برای همه خودروسازان کشور تفاوت دارد. از آن جمله چرا وزارت حراست اصرار دارد که فقط چهار شرکت خودروسازی محصولات خود را در بورس عرضه کنند؟ چرا سایر خودروسازان که تیراژ بالایی هم دارند محصولات خود را در بورس عرضه نمی کنند؟

چرا وزارت حراست هنوز گزارشی از عملیات مالی خودروسازانی که محصولات خود را در بورس عرضه کرده اند منتشر نکرده است؟ آیا سود حاصل از فروش خودروهای فروخته شده در بورس با نظارت وزارت حراست صرف تحقق هدف توسعه خودروسازان می شود؟

برخی از شرکت های مونتاژ خودروی داخلی چین بدون نظارت وزارت حراست قیمت های خود را به صورت ماهانه یا فصلی افزایش می دهند، چرا وزارت حراست این شرکت ها را برای عرضه خودرو به بورس تحت فشار قرار نمی دهد؟

با وجود پیگیری های مکرر خبرنگار «بازار»، عبدالله توکلی لاهیانی، مدیرکل دفتر صنعت خودروی وزارت امنیت از پاسخگویی به این سوالات خودداری کرد.

بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که دولت در حال اعطای مزایا و رانت های قابل توجهی به کسانی است که به دنبال سود در عرضه محصولات چهار شرکت خودروسازی مذکور در بورس هستند. اگر این موضوع صحت دارد، شورای اسلامی باید وارد عمل شود و از وزیر صمت پاسخ بخواهد. از سوی دیگر همچنان تردیدها درباره اجاره و لابی دو خودروساز در بورس با کمک برخی دلالان وجود دارد. شاید بهتر باشد وزارت حراست به جای صدور «دستور» در خصوص عرضه محصولات این خودروساز به بورس، شورای نظارت بر کار کارگزاری ها را تعیین کند. در غیر این صورت آنچه سیدرضا فاطمی امین در خصوص کاهش قیمت خودرو وعده داده بود متوقف می شود.

بیشتر بخوانید  به همین راحتی توی خونه فلفل دلمه ای بکار! | نحوه کاشت فلفل دلمه در خانه +ویدئو

هفته گذشته رسانه «بازار» گزارشی از رانت بازی دو خودروساز برای افزایش قیمت محصولات خود در بورس منتشر کرد که از یک سو با قیمت های غیرواقعی لغو شد و از سوی دیگر چند روز پس از انتشار این گزارش، وزارت حریم خصوصی جلسه ای را برگزار کرد که در آن وی با مدیران بورسی سیستم عرضه خودرو را بررسی کرد. اگرچه در زمان عرضه خودرو در بورس امیدی به نظارت وجود داشت، اما ظاهرا دستگاه سیاست گذاری صنعتی کشور توجه چندانی به نظارت ندارد. همین موضوع باعث شده تا بورس به زودی با مشکل افزایش حجم رانت و لابی گری یا شاید توصیه نامه برای خرید خودرو مواجه شود.

مجلس طرفدار بورس است، کارشناسان مخالف هستند

شورای اسلامی در نظر دارد قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو را بررسی و نسبت به بهبود وضعیت آن اقدام کند و به موازات این موضوع، نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت به ویژه کمیسیون صنعت و معدن، به نفع عرضه خودرو در بورس علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی در خصوص عرضه خودرو در بورس گفت: دلالان و دلالان این حوزه با فروش همه خودروهای موجود در بورس، دست خود را قطع کرده و از نظر شفافیت کمک بزرگی به این حوزه خواهند کرد زیرا حاشیه سود 200 و 300 میلیون تومانی است. فروش برخی خودروها نصیب عده ای می شود و این هیچ توجیهی ندارد. بدیهی است که دست دلالان در بازار از قیمت ها کوتاه شده و به دست رانت خواران با نفوذ در بورس سپرده شده است، این موضوع باعث می شود برخی خودروسازان با بازاریابی قیمت غیرمنطقی خودروهای خود را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید  معرفی کابینه دولت رئیسی، احتمالا هفته آینده

زیرا سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان نمی توانند قیمت خودروها را در بورس پیگیری کنند، زیرا مردم قیمت گذاری می کنند. در نتیجه اگر صنعت خودرو قصد تعیین قیمت معین برای محصولات خود را داشته باشد، از طریق برخی سودجویان امکان پذیر می شود.

از زمان ورود خودروها به بورس تاکنون کاهش قیمتی صورت نگرفته است، در صورتی که در مقطعی که خودرو گران بود تنها یک جزء ارزی داشت اما امروز قیمت خودرو دارای مولفه جدیدی به نام بورس است.

ساعد موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران در آخرین گفت و گو با «بازار» اظهار داشت: وی ادامه داد: از زمان عرضه خودرو به بورس تاکنون کاهش قیمتی وجود نداشته است، اگر در مقطعی زمانی که خودرو گران بود تنها یک جزء ارزی داشت، امروز قیمت خودرو جزء جدیدی به نام بورس دارد. ” زیرا بورس سه سطح قیمت ایجاد کرد و به دلیل سرگردانی سرمایه های کلان در جامعه زمینه گرانی را ایجاد کرد.

برخی کارشناسان بازار سرمایه مدعی هستند که این خودرو نمی تواند از بورس خارج شود. خودروسازان علاقه مند به قیمت های آزاد با حاشیه بازار 5 درصد هستند، این نوع سیستم فروش در پیشرفته ترین بازارهای اروپایی اعمال می شود و تجربه موفقی در دهه 80 در کشور وجود دارد. پس اگر حریم خصوصی دولت سیزدهم جرات اجرای این موضوع را داشته باشد، قیمت خودرو در بازار قبل از بورس به تعادل می رسد!

خبرگزاری بازار

دیدگاهتان را بنویسید