مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا نوزاد صورتش را گرفته است؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یک مشکل جدی گرفتن نوزاد از صورت است که می تواند منجر به حساسیت پوستی یا اگزما شود. برای رهایی از خارش و سوزن سوزن شدن ناشی از اگزمای پوستی، کودک سر و صورت را می گیرد، برای حل این مشکل باید کودک را خنک کرد و تحمل کرد، اما اگر این حالت در نوزاد ادامه پیدا کند. حتما به پزشک اطفال خود مراجعه کنید

علت گرفتن نوزاد از صورت و راه های پیشگیری از آن

به گفته متخصصان اطفال، نوزادان تا سه یا چهار ماهگی پس از تولد قدرت واکنش به خارش را ندارند، اما پس از چهار ماهگی توانایی خارش را در صورت و پوست پیدا می کنند و می گویند که می تواند باعث ایجاد زخم یا برخی ضایعات پوستی شود. روی بدن نوزاد
نوزادانی که خارش پوست دارند، چون نمی‌توانند خارش را کاهش دهند، به ناچار به صورت و بدن می‌چسبند و اگر ناخن‌های بلندی داشته باشند، پوست صورتشان کنده می‌شود، بنابراین در چنین نوزادانی، افرادی که اگزمای پوستی دارند، اغلب پوست قرمز و ملتهب دارند که نتیجه آن می‌شود. که نوزاد پوستش را بگیرد و کنده شود.


چه چیزی باعث چنگ زدن نوزاد می شود؟

اگزمای پوستی مشکلی شایع در نوزادان و خردسالان است که به اشکال مختلف بروز می کند و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند. اگزمای طبیعی نوعی حساسیت پوستی است که بیشتر جنبه ارثی دارد و از ماه دوم و سوم با بروز علائم در کودک بروز می کند. اکثر نوزادان مبتلا به اگزمای پوستی لب‌های قرمز و پوست خشک و ملتهب دارند که می‌تواند باعث خارش شود که می‌تواند منجر به ناخن‌ها و در برخی موارد دستکش شود. پشم پنبه راه خوبی برای جلوگیری از گرفتن صورت نوزاد و آسیب دیدن اوست. پوست کودک شما . .

بیشتر بخوانید  آداب صحبت کردن با نوزادان

در زیر راهکارهایی را ارائه می دهیم که مادران می توانند با استفاده از آنها از تحریک پوست نوزاد جلوگیری کرده و در نتیجه مشکل خارش و گرفتگی نوزاد را کاهش داده یا از بین ببرند.
آب و هوا در تشدید اگزمای پوستی تاثیر زیادی دارد و در زمستان که هوا خشک است یا در تابستان به دلیل تعریق زیاد اگزما افزایش می یابد. بنابراین به مردان شیرده توصیه می شود برای جلوگیری از خشک شدن پوست، کرم های مناسب مانند وازلین را به بدن شیرخوار خود بمالند، به خصوص بعد از هر بار استحمام که باعث خشکی پوست می شود.


بچه رو بگیر

همچنین برای رفع این مشکل هوای خانه را مرطوب نگه دارید و از لباس های نخی برای کودک استفاده کنید. از آنجایی که اگزمای طبیعی می تواند چندین سال طول بکشد، انتظار نداشته باشید که به سرعت از بین برود، اما می توان با افزایش تدریجی مقاومت پوست و مراقبت های لازم و همچنین این مراقبت ها، مشکل را حل کرد.تسکین اگزمای پوست با تجویز داروها.

همانطور که گفتیم خارش پوست و گرفتار شدن نوزاد می تواند دلایل زیادی داشته باشد، بنابراین یکی دیگر از علل اگزمای پوستی را می توان به استفاده از مواد شوینده نسبت داد. بنابراین لازم است مادران هنگام استحمام نوزاد و شستن لباس از مواد شوینده ای که باعث خشکی و سوزش پوست می شود خودداری کنند.


چرا نوزاد چنگ می زند؟


ناخن برای نوزادان

رژیم غذایی و نوع غذا می تواند تاثیر زیادی در بدتر شدن یا از بین بردن مشکلات پوستی داشته باشد. مصرف برخی مواد غذایی می تواند اگزمای پوستی را در نوزادان افزایش دهد، بنابراین مادران باید از این غذاها در رژیم غذایی خود و کودک خود اجتناب کنند یا کمتر مصرف کنند.

بیشتر بخوانید  علت و درمان بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان

راهکارهایی برای جلوگیری از گرفتن نوزادان

اگر نوزاد صورت خود را خراش داد، لازم نیست نگران آن باشید، اما می توانید با روش های زیر از بروز این مشکل جلوگیری کنید:

پوست کودکتان را چرب و دائما مرطوب نگه دارید. روزی دو بار مرطوب کننده را روی پوست بزنید، می توانید از کرم هایی با فرمولاسیون طبیعی بدون سولفات و پارابن استفاده کنید تا حساسیت پوست کودک کمتر شود.

کوتاه کردن ناخن های نوزاد هنگام خواب؛ هفته ای یکبار که کودک خواب است ناخن های او را کوتاه کنید، ناخن های کودک بیشتر رشد می کنند و به دلیل تیزی پوست او را می خراشند. اگر هنگام بیداری ناخن های کودک برداشته شود، می توانید به همسرتان کمک کنید تا از دست های نرمش مراقبت کند.

استفاده از دستکش؛ استفاده از دستکش‌های نرم و ملایم برای دست‌های کودک به جلوگیری از خراش‌های پوستی هنگام لمس صورتش در حالی که دست‌هایش گرم است، کمک می‌کند.

نکاتی برای گرفتن نوزاد

پس از 6 ماهگی، کودک بر حرکات دست کنترل دارد. در اکثر موارد نوزاد بین هفته های 4 تا 6 دستان خود را برای لمس صورت زیاد حرکت می دهد، بنابراین امکان خاراندن در این دوران بسیار زیاد است. اما بعد از این مدت این اتفاق نمی افتد، مگر اینکه خاراندن به عادت تبدیل شود.
از آنجایی که ناخن های نوزاد خیلی سفت و محکم نیستند، نمی توانند خراش های جدی روی پوست ایجاد کنند، بنابراین آن خراش ها سطحی هستند و فقط باعث قرمزی پوست می شوند و در نتیجه پس زدن در عرض چند روز از بین می رود.
حال در صورت بروز زخم و خونریزی می توانید محل خراشیده شده را با آب گرم بشویید سپس خشک کنید و سپس از کرم ها یا لوسیون های ضد اگزما برای بدن نوزاد استفاده کنید تا محل خراشیده شده را تسکین داده و خارش و سوزن سوزن شدن را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید  چگونه به مسئولیت پذیری فرزندان کمک کنیم؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *