چرا معترضین شعار رضا شاه روحت شاد را سر می دهند؟


چرا معترضین شعار رضا شاه روحت شاد را سر می دهند؟

MeetNews – چندین روز از اعتراضات مردم خوزستان می گذرد؛ این اعتراضات به دلیل مدیریت ضعیف و کمبود آب به دلیل خشک شدن رودخانه های مهم خوزستان از جمله کره و کارون است. معترضین از روز اول به خیابانها ریختند و اعتراضات در برخی از شهرها آغاز شد. معترضین شعارهای مختلفی سر دادند. یکی از عجیب ترین شعارهای این حوادث “رضا شاه روهت شاد” بود. از آنجا که این دوره از لحاظ سرکوب علیه معترضان یکی از خفن ترین دوره های تاریخ ایران بود ، سر دادن چنین شعارهایی برای چنین معترضانی بسیار عجیب به نظر می رسد.

در یكی از عجیب ترین موارد ، در سال 1996 ، معترضین در مسجد گوهرشاد شعارهای “رضا شاه روح مبارک” سر دادند. عجیب ، زیرا در زمان حکومت رضاشاه ، یکی از شدیدترین درگیری ها با معترضانی که در مسجد گوهرشاد نشسته بودند رخ داد و کشته و زخمی های زیادی برجای گذاشت!

برخی از جنبش سلطنت طلبان بر این باورند که چنین شعارهایی علاقه ایرانیان به سلطنت را نشان می دهد و برخی دیگر این ایده را رد می کنند و می گویند این شعارها به جای حمایت از سلطنت ، نمادی از انتقاد از حکمرانی ناکارآمد است ، زیرا خود را از این طریق نشان می دهد. بی معنی است که پس از بیش از صد سال جنگ برای آزادی ، اکنون میل به بازگشت به خفگی بیشتر وجود دارد.

بخش دیگری از این شعارها دارای وزن روانی است. به این معنا که اوضاع آنقدر دردناک شده است که شعارهایی انتخاب می شود که جنبه روانی برای طرف مقابل داشته و از نوعی درد عاطفی بیرون می آید که میزان عصبانیت وی را نشان می دهد.

محمود صادقی با تجزیه و تحلیل این شعار گفت: “نوعی خواست مردسالارانه برای حمایت از ضعیفان وجود دارد. به نظر می رسد که نهادهای منتخب و دولت هیچ کاری انجام نمی دهند و به حکومتی روی می آورند که یک هسته قدرتمند در دست دارد تا مشکل را از بالا به پایین حل کند. “ما این را در قالب” شعار رضا شاه روحت شاد “مشاهده می کنیم ، گویی که آنها می خواهند مرد سالاری بیاید و مشکل را حل کند و بحران ها را مدیریت کند.”

بیشتر بخوانید  با ارزش‌ترین برندهای جهان اعلام شدند + ویدیو

عبدالله رمضان زاده با تجزیه و تحلیل چنین شعارهایی گفت: متأسفانه این موضوعات از حافظه تاریخی ما پاک شده و توسط بخشی از جامعه فراموش شده اند ، یا شاید نسل جوانی باشد که آنها را ندیده باشد. بنابراین ممکن است شعارهایی وجود داشته باشد ، اما نمی توانید روی یادگیری آن حساب کنید. ما هیچ نظرسنجی علمی نداریم که به ما بگوید آیا برخی افراد شعار “رضاشاه روح شاد” را گفته اند ، مثلاً توسط 70٪ جامعه پذیرفته و پذیرفته شده است یا خیر و جامعه می خواهد به نظام شاهنشاهی برگردد؟ “اما من اینطور فکر نمی کنم.”

غلامعلی رجایی ، فعال سیاسی اصلاح طلب ، در رویداد 24 شعارهای معترضین را تجزیه و تحلیل کرد: “اعتراضات معمولاً توسط مردم شکل می گیرد و یک یا چند نفر پیش قدم می شوند و افراد دیگر را به حضور دعوت می کنند. آنها همچنین پیشاپیش تعیین می کنند که اعتراض ها در کجا برگزار می شود ، چه زمانی به پایان می رسد و چه شعارهایی برافراشته می شود. وقتی در زمان انقلاب اعتراض کردیم چنین بود.

وی ادامه داد: هر شعار و اعتراضی که شکل بگیرد بهانه می خواهد و آن بهانه نارضایتی مردم از وضعیت موجود است. معترضین بسته به اینکه بهانه ای را انتخاب کنند ، اساساً بر اساس همین شعارها است. شعارها توسط مهمترین رویداد روز تعیین می شود که می تواند اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی باشد.

گوش دولت به سختی می تواند اعتراضات مردم را بشنود

راجی با بیان اینکه جلسه دادرسی دولت با مشکل روبرو شده است ، افزود: گوش دولت بسیار سنگین است و صدایی نمی شنود. وقتی او صدا را نمی شنود ، مردم مجبور می شوند اعتراض کرده و شعار بدهند تا خواسته های خود را به دولت منتقل کنند. حتی اگر شعارها و اعتراضات مردم توسط مقامات شنیده نشود ، ممکن است شدت خشونت ناشی از این اعتراضات به تدریج افزایش یابد.

بیشتر بخوانید  کیم جونگ اون خطاب به ارتش: آماده باشید

رجایی ادامه داد: فضای مجازی نیز در انتخاب شعارها بسیار کمک کننده بوده است. مردم می بینند که در اعتراضات قبلی چه شعارهایی داده شده است و بنابراین شعارهای جدیدی را انتخاب می کنند. در طول انقلاب ، شعارهایی که در تهران سر داده شده بود ، از طریق تلفن با دیگر شهرها گفته می شد و همان شعارها را تکرار می کردند.

وی گفت: “من معتقدم كه هر دولتی مخالفت خود را دارد و نهادهای امنیتی آن را تأیید می كنند.” این مخالفت در تلاش است تا شعارهای خود را مطرح کند. اما اگر بخواهم به طور خاص در مورد وضعیت خوزستان صحبت کنم ، شعارهایی که مردم خوزستان در این اعتراضات سر می دهند بر اساس مشکلاتی است که سالها با آن دست و پنجه نرم کرده اند. کمبود آب ، هوا و سایر امکانات از مشکلات امروز و دیروز خوزستان نیست.

اگر دولت سازوکار اعتراضی ایجاد کند ، شعار ساختارشکنی داده نمی شود

وی می گوید: در اعتراضات معمولاً افرادی هستند که حساسیت بیشتری نسبت به موضوع دارند ، آنها می بینند مهمترین مشکل مردم چیست و بر این اساس شعارهایی را طراحی می کنند و مقابل معترضین می روند و شعار می دهند و دیگران نیز آنها را دنبال می کنند. ” از آنجا که سازوکار مناسبی برای اعتراضات مردمی نداریم ، ممکن است سرانجام این شعارها و اعتراضات نوبت نهایی پیدا کند. اگر دولت سازوکاری برای اعتراض به مردم ایجاد کند ، منجر به شعارهای افراطی و ویرانگر نخواهد شد.

این فعال سیاسی به برخی از شعارهایی که می خواهند به دوره قبل برگردند اشاره می کند و می گوید: من با نظر صفر و صدم موافق نیستم و نباید مشکلات را صفر و صد در نظر بگیریم. در زمان رژیم پهلوی همه چیز کابوس نبود اگر خاطرات اسداله علم را بخوانید ، شرایط حاکم بر کشور در آن زمان را درک خواهید کرد. من معتقدم که در هر جمع برخی از افراد سعی می کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

شعارهای افراطی اعتراضات مردمی را منحرف می کند

امیرمحمود هاریچیچی ، جامعه شناس ، به اصل شعارهای اعتراض اشاره می کند و در رویداد 24 می گوید: “ما در ادبیات سیاسی اصطلاحی داریم ، به این معنی که اگر این شعار از آگاهی ناشی شود ، هیچ کس نمی تواند با آن مقابله کند زیرا توجیه پذیر است. و شرطی شده به عنوان مثال ، کارگرانی که معترض هستند ، فیش حقوقی در دست دارند و چه کسی می تواند علیه آن دستمزد چیزی بگوید؟

بیشتر بخوانید  شب دوم محرم متعلق به کیست

حریرچی ادامه داد: برخی از شعارها جنبه احساسی دارند که اساساً دردی را دوا نمی کند و در برخی موارد می تواند اوضاع را بدتر کند. شعارهای مرگ این و آن مشکل را حل نمی کند. شعارهای مردم خوزستان نیز شعارهایی است که از هوشیاری سرچشمه می گیرد ، آب استان آنها به صنایعی در شهرهای دیگر منتقل می شود که صاحبان آنها در زندان هستند و موارد فساد زیادی دارند ، نمی توان به طور طبیعی با این شعارها مخالفت کرد زیرا مبتنی بر استدلال است. با این حال ، برخی از شعارهای مطرح شده افراطی است و بنابراین ، متأسفانه ، برخورد با آنها نگران کننده و چالش برانگیز است.

حریرچی می گوید شعارها معمولاً توسط افرادی ایجاد می شود که درد می کشند و مدنی و از نظر اجتماعی فعال هستند. این شعارها به تدریج وزن و قافیه پیدا می کنند و هنگامی که توسط مردم سر داده می شود ، هنوز هم می توان آنها را اصلاح کرد و مردم می توانند نکات جدیدی را ابداع کنند و همزمان شعار را به روش های مختلف تغییر دهند. انتخاب و تأیید شعار برای گروه معترض مهم است ، در غیر این صورت شعار تشکیل شده پایان نخواهد یافت.

این جامعه شناس معتقد است که روحت شاد هنگام سردادن شعارهایی مانند رضا شاه ، در اعتراض به وضعیت فعلی و حاکمیت است و مردم می خواهند نشان دهند که از وضعیت راضی نیستند زیرا مردم نمی دانند که وضعیت چگونه است اونوقت بود؟ البته این را هم بگویم که ممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید