چرا مختار حکومت را به امام سجاد واگذار نکرد


چرا مختار قدرت را به امام سجاد سپرد؟ آیه ای که زید برای مختار خواند و اینکه آیا محمد حنفیه به مختار قضاوت کرد و چرا امام سجاد علیه مختار بود در مقاله بعدی.

واقعه حرا، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد (علیه السلام) رخ داد: امام سجاد (علیه السلام) در واقعه کربلا حضور داشتند; اما به دلیل بیماری در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین (ع) او را همراه با اسرای کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام مردم را به جایگاه اهل بیت آگاه کرد.

قیام مختار سومین حرکت پس از واقعه کربلاست و در مورد ارتباط امام سجاد با این نهضت تردید وجود دارد. می گویند پس از آنکه مختار موفق شد شیعیان را در کوفه به خود جلب کند، از امام سجاد (علیه السلام) کمک خواست، اما امام لطف نکرد.

واقعه حرا، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد (ع) رخ داد. مجموعه ادعیه و مناجات امام سجاد (علیه السلام) در کتاب صحیفه سجادیه گردآوری شده است. پیام حقوق شامل 50 حق، حقوق خدا و بندگان، مردم و حاکمان، والدین و فرزندان، همسایگان و… است. یکی از کارهای اوست.

بر اساس روایات شیعه، امام سجاد (علیه السلام) به دستور ولید بن عبدالملک با سم کشته شد. وی در قبرستان باکی در کنار قبور امام حسن مجتبی (علیه السلام)، امام محمد باکر (علیه السلام) و امام جعفر صادق (علیه السلام) به خاک سپرده شد.

امام سجاد (ع) فضایل بسیاری داشت. به عنوان مثال، موارد بسیاری ثبت شده است که او به عبادت و کمک به فقرا پرداخته است. امام در میان اهل سنت جایگاه والایی داشت و علم و عبادت و تقوای او را می ستودند.

بیشتر بخوانید  واووش‌اوغلو با همتای اسرائیلی خود ديدار کرد

علی بن حسین بن علی بن ابی طالب معروف به امام سجاد (علیه السلام) و امام زین العابدین (علیه السلام) چهارمین امام شیعیان و فرزند امام حسین (علیه السلام) است و به قول معروف متولد شد. در سال 38 ه.ق.[۱] اما طبق گفته های دیگر، سال تولد امام چهارم حدود 36 یا 37 ماه قمری است[۲] یا 48 بعد از میلاد[۳] او بخشی از زندگانی امام علی(ع) و دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) را درک کرده است.[۴] در روز میلاد امام سجاد علیه السلام اختلاف است. برخی ولادت او را در روز پنجشنبه پانزدهم جمادی الثانی ذکر کردند.[۵] اربلی روز تولد او را پنجم شعبان دانسته است.[۶] در نهم شعبان هم گفته شد.[۷]

لطفا از من بپرس

دیدگاهتان را بنویسید