چرا لب قرمز است


چرا لب قرمز است
همه مردم هر چقدر هم که رنگ پوستشان تیره باشد، رنگ لب هایشان قرمز است…

چرا لب قرمز است

البته برخی از لب ها قرمزتر و برخی کمتر قرمز هستند. آیا واقعا می دانید چرا لب ها قرمز هستند؟
از بین همه موجودات، فقط لب انسان بین قسمت قرمز لب و غشای مخاطی دهان لبه دارد. در واقع خط لب قسمت قرمز لب را از مخاط صورتی رنگ داخل لب و طرف دیگر پوست جدا می کند.

لب های ما به دلیل رگ های خونی زیر پوست لب قرمز شده اند. شریان ها شریان هایی هستند که خون را از قلب به اندام های بدن می برند و سرخرگ های سیاه خون را از اندام های بدن به قلب می برند.
بین این دو گروه رگ، دسته سوم رگ هایی قرار دارد که خون را بین این دو رگ حمل می کنند و مویرگ نامیده می شوند.

پوست لب‌ها بسیار نازک است و رگ‌های خونی کمی عمیق‌تر از پوست لب‌ها قرار گرفته‌اند و این باعث می‌شود قرمزی خون داخل لب‌های شما بیشتر از بیرون لب‌ها نمایان شود و تصور کنید که لب‌ها قرمز. در واقع این رنگ خون داخل رگ ها است که لب های شما را قرمز می کند.
هر چه پوست لب شما نازک تر باشد، بهتر می تواند قرمزی خون داخل شریان های زیر جلدی را نشان دهد. در نتیجه، افرادی که پوست لب‌هایشان نازک‌تر و نازک‌تر می‌شود، ممکن است لب‌های قرمزتری داشته باشند.
یکی دیگر از عواملی که می تواند روی رنگ لب های شما تأثیر بگذارد، میزان رگ های خونی زیر پوست لب است. هر چه میزان این رگ‌ها بیشتر باشد یا به سطح پوست نزدیک‌تر باشند، خون قرمز بیشتری روی لب‌های شما نمایان می‌شود. لب و طبیعی این باعث می شود لب های شما قرمزتر به نظر برسند.

بیشتر بخوانید  لیست تلفن و آدرس دفاتر پیشخوان دولت همدان

حتما افراد سیاه پوست یا افرادی با پوست سبز را دیده اید. این افراد لب های خیلی قرمزی ندارند. دلیل آن تیره بودن رنگ پوست این افراد است و تفاوت رنگ چندانی بین قرمزی لب و رنگ پوست وجود ندارد. به همین دلیل هر چقدر هم که لب های این افراد قرمز باشد و چه تعداد رگ زیر لبشان وجود داشته باشد، رنگ لب هایشان آنقدر قرمز نخواهد بود.

بنابراین اگر پوست فردی سفیدتر باشد و تفاوت رنگ زیادی بین پوست لب و پوست اطراف دهان وجود داشته باشد، لب ها قرمزتر به نظر می رسند. لب های کودکان معمولا قرمزتر از بزرگسالان به نظر می رسند زیرا پوست لب در کودکان بسیار نازک است و به همین دلیل قرمزی رگ های زیر پوست لب بیشتر به چشم می آید. از طرفی افرادی که عادت دارند دائم لب های خود را مرطوب کنند، لب های قرمزتری دارند. اما این عادت می تواند منجر به عفونت گوشه های لب شود.
در برخی بیماری ها ممکن است به دلیل التهاب پوست لب و گرفتگی عروق زیر پوست، پوست لب قرمزتر شود. به یاد داشته باشید که لب ها و زبان دو قسمت از بدن هستند که پر از رگ های خونی هستند و بریدگی روی آنها می تواند باعث خونریزی شدید شود. به همین دلیل برش این دو اندام باید بلافاصله بخیه شود و فرد به اورژانس منتقل شود.

منبع: aftabir.com

روزنامه سلامت


دیدگاهتان را بنویسید