چرا قدرت خرید خانوارها کاهش می یابد



یک روزنامه ایرانی سه شنبه (6 ژوئیه) در گزارشی گزارش داد: بررسی شاخص های قدرت خرید خانوار نشان می دهد که قدرت خرید مردم طی سه دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. تعریف ساده “قدرت خرید” این است که چه تعداد کالا یا خدمات را می توان با ارز (دلار یا ریال) خریداری کرد. یک مفهوم ساده که بسیاری از شاخص های اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهد و از طرف دیگر تحت تأثیر متغیرهای بسیاری مانند تورم ، نرخ بهره ، مالیات ، تولید ناخالص داخلی و غیره است.

براساس محاسبه مرکز آمار تورم ایران ، ارزش هزار تن در سال 1989 به 2 میلیون و 654 هزار و 682 تن در سال 1399 رسیده و ارزش یک میلیون تن در سال 68 به 265 میلیون و 468 هزار و 220 تن افزایش یافته است. به عبارت دیگر می توان گفت قدرت خرید هزار تن در 68 سال برابر با 2 میلیون و 654 هزار و 682 تن در سال گذشته و قدرت خرید یک میلیون تن در 68 سال برابر با بیش از 265 است. میلیون تن در سال 1399. این مقایسه به وضوح تأثیر افزایش تورم بر قدرت خرید را نشان می دهد.

از طرف دیگر ، با توجه به اینکه بیشتر کالاهای قابل معامله و غیر قابل معامله تحت تأثیر نرخ ارز قرار می گیرند ، مقایسه نرخ ارز در سال 1968 با نرخ امروز و نرخ رشد آن نشان دهنده قسمت دیگری از کاهش قدرت خرید مردم است. در حالی که نرخ دلار آمریکا در سال 1989 معادل 1207 ریال (120 تن) بود ، این نرخ روز گذشته به 249،740 ریال (24،974 تن) رسید که بیش از 20،000 درصد افزایش نرخ ارز را نشان می دهد. به عبارت دیگر ، در این مدت نرخ دلار بیش از 206 برابر افزایش یافته است. به گفته عبدالناصر همتی ، رئیس کل سابق بانک مرکزی ، رابطه بین پول ملی و دلار 0.0000006 است که یک حلقه بسیار ضعیف در جهان است.

بیشتر بخوانید  فنر قیمت خودرو در رفت | گران شدن 30 میلیونی این خودرو | ورق برای پژو206 و 207 برگشت | پژو پارس باز هم رکورد زد | قیمت امروز محصولات ایران خودرو و سایپا

اما علاوه بر عواملی مانند نرخ ارز و تورم که تأثیر مستقیم بر قدرت خرید دارند ، تولید و درآمد ملی جنبه دیگری از این شاخص را منعکس می کند. در حقیقت ، وقتی تولید و درآمد به دلیل افزایش تورم و فشار خارجی بر تحریم ها کاهش می یابد ، کل درآمد ملی کاهش می یابد و بر درآمد ملی سرانه و سهم هر ایرانی از آن درآمد تأثیر می گذارد.

طبق گزارش بانک مرکزی ، درآمد ملی ایران در سال 1398 (با قیمت ثابت در سال 1390) به 393/9 تریلیون تن رسیده است. بنابراین حداقل برای 15 سال درآمد ملی ایرانیان تغییری نکرده و در مقایسه با اوایل دهه 1990 حدود 29 درصد کاهش یافته است. همچنین در سال 1398 ، درآمد سرانه هر ایرانی با قیمت ثابت در سال 90 به 4.7 میلیون تن رسید که افت قابل توجهی در 16 سال گذشته را نشان می دهد.

دلایل کاهش قدرت خرید
وحید محمودی اقتصاددان به ایران گفت: “در ادبیات اقتصادی ، قدرت خرید نسبت درآمد خانوار به سطح عمومی قیمت است. اگر درآمد خانوارها نسبت به سطح قیمت ها در یک دوره زمانی ثابت باشد ، این بدان معنی است که قدرت خرید پایدار است ، اما اگر قیمت ها بیش از درآمد افزایش یابد ، این قدرت خرید را کاهش می دهد.

این استاد دانشگاه تهران افزود: اتفاقی که بین سال 1989 و امروز افتاده این است که مخرج این جناح (سطح عمومی قیمت) به شدت افزایش یافته است. در ابتدای سال 89 و اجرای سیاست تعدیل اقتصادی ، با تورم 50 درصدی روبرو بودیم که بعد از 32 سال هنوز نرخ تورم در حدود 50 درصد است و این نشان می دهد در این مدت تورم به خانوارها تحمیل شده است.

بیشتر بخوانید  طلایی‌ترین راهکارهای افزایش عمر باتری

وی توضیح داد: قدرت خرید مردم در این مدت ثابت است ، در شرایط تورم 50 درصدی و افزایش قیمت ها ، درآمد خانوارها با همان نرخ رشد می کند که اینطور نبود. به گفته فریدمن ، تورم نتیجه اشتباهات دولت است.

به گفته وی ، تورم هر ساله در حال افزایش است و خانوارها برای جبران کاهش قدرت خرید خود برای ثابت نگه داشتن درآمد واقعی خود مجبورند درآمد اسمی خود را افزایش دهند که این امر باعث ایجاد پدیده ای به نام “فروش زمان” در خانوارها می شود. افراد برای به دست آوردن پول بیشتر کار طولانی تر می کنند و به مشاغل دوم و سوم می روند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هم شخص و هم مخرج جناح در قدرت خرید موثر هستند ، گفت: طی 32 سال گذشته پس از جنگ ، ما هم از نظر شخص و هم مخرج ناتوان بوده ایم. فرقه.

به گفته وی ، شاخص بدبختی که در کنار قدرت خرید منطقی است ، محصولی از مجموع بیکاری و تورم منهای رشد اقتصادی است که در دهه های اخیر با رشد بالایی همراه بوده و یکی از مهمترین شاخص های عملکرد است. مدیریت.

راهکاری برای افزایش قدرت خرید
محمودی در مورد تصمیم برای افزایش قدرت خرید گفت که برای افزایش قدرت خرید باید درآمد خانوارها افزایش یابد و نرخ تورم کاهش یابد. این در صورتی است که گروه هدف اصلی برای افزایش قدرت خرید کارمندان ، کارگران یا بیکاران باشند ، زیرا طبقات ثروتمند و خاص از مزایا و درآمد ناشی از افزایش تورم سود زیادی می برند. به گفته وی ، خانوارها برای حفظ قدرت خرید خود از طریق آنها قانونی و غیرقانونی عمل می کنند. مشروعیت ، زمان و فعالیت را دو چندان می کند و عدم مشروعیت منجر به پدیده فساد و براندازی می شود که طی سالهای گذشته رشد کرده است.

بیشتر بخوانید  انتشار تصویر جنجالی شکیرا بعد از جدایی از پیکه

این اقتصاددان با بیان اینکه تصمیم برای افزایش قدرت خرید روشن است ، افزود: برای افزایش درآمد خانوار باید اشتغال بیشتری ایجاد شود تا افراد بیشتری در این خانه اشتغال داشته باشند یا درآمد هر کارمند را افزایش دهند.

وی همچنین بر لزوم مهار تورم برای افزایش قدرت خرید خانوار تأکید کرد و گفت: در سه دهه گذشته علاوه بر کاهش اشتغال و درآمد خانوار ، نتایج قابل قبولی در مدیریت نقدینگی و حوزه های پولی نداشته ایم. آمارها نشان می دهد که در 10 سال گذشته نرخ رشد نقدینگی 1 هزار و 257 درصد افزایش یافته است ، در حالی که متوسط ​​نرخ ثابت رشد اقتصادی در این دوره صفر درصد بوده است.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: این حجم از نقدینگی در کشور نتوانسته است جذب تولید و تولید شود تا زمینه رشد در تولید و اشتغال را فراهم کند. “وی تأکید کرد: بنابراین ریشه های کاهش در قدرت خرید باید آن را در اقتصاد کلان جستجو کرد که در صلاحیت دولت ها است.

وی گفت: طی 32 سال گذشته ، دولت ها نتوانسته اند برای جذب نقدینگی ، میزان عرضه کشور را افزایش دهند که بیشتر آنها ممکن است به مشکلات خارج از دولت مربوط شود.

دیدگاهتان را بنویسید