مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا فیس بوک مردم را افسرده می کند؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نفوذ فیس بوک در زندگی دیجیتال در حال افزایش است و محققان به دنبال پاسخی برای این سوال هستند که چگونه این شبکه اجتماعی نحوه تجربه ما از خانواده و دوستان را تغییر می دهد.

چرا فیس بوک مردم را افسرده می کند؟

سه جامعه شناس از دره یوتا اخیراً مطالعه ای انجام دادند که نشان می دهد بین رفتار کاربران فیس بوک در زندگی شخصی آنها و زمانی که آنها در این شبکه اجتماعی می گذرانند ارتباط وجود دارد.

از حدود 425 دانش آموز خواسته شد که بگویند چقدر با این دو جمله موافق یا مخالف هستند:

1- زندگی من عادلانه است. 2- دوستانم زندگی بهتری از من دارند.

علاوه بر این، از آنها پرسیده شد که روزانه چقدر زمان در فیس بوک می گذرانند؟ آنها چند دوست در فیس بوک دارند؟ و چقدر آنها را می شناسند؟ محققان همچنین سعی کردند عواملی مانند وضعیت تاهل، جنسیت، اعتقادات مذهبی و نژاد را در نظر بگیرند.

نتایج جالب بود و الگوهای جالبی به دست آمد. دو جامعه شناس دریافتند افرادی که فکر می کنند دوستانشان زندگی بهتری نسبت به آنها دارند زمان بیشتری را در فیس بوک می گذرانند. دو محقق در مقاله خود نوشتند: کسانی که بیشتر در فیس بوک می مانند اغلب فکر می کنند که دیگران از آنها شادتر هستند و زندگی ناعادلانه است و کسانی که بیش از یک هفته در فیس بوک می مانند نیز فکر می کنند که زندگی دوستانشان بهتر از آنها است. شادتر هستند علاوه بر این، بسیاری از افرادی که حتی دوستان خود را در فیس بوک به خوبی نمی شناختند، معتقد بودند که زندگی بهتری دارند.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک هشترود آذربایجان شرقی

مطالعه‌ای که در مجله CyberPsychology, Behavior and Social Networking منتشر شده است، نشان می‌دهد کسانی که زمان کمتری را در فیس‌بوک می‌گذرانند و زمان بیشتری را با دوستان واقعی در زندگی واقعی می‌گذرانند، کمتر احساس ناراحتی می‌کنند. از آنجایی که اکثر کاربران فیس بوک به جای دانستن حقایق و زندگی واقعی دوستان خود، فقط به عکس های گرفته شده در لحظات شاد زندگی خود با دقت نگاه می کنند، فکر می کنند که دوستانشان از آنها شادتر هستند.

در مطالعه قبلی که سال گذشته توسط آکادمی اطفال آمریکا انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که افسردگی در کودکان و نوجوانان با دیدن پروفایل های وضعیت مثبت و عکس های شاد دوستان خود در فیس بوک می تواند بدتر شود.

منبع: alamto


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *