چرا فاطمه شبانه دفن شد؟


چرا دفن در شب؟! چرا قبر مخفی؟!
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اندکی پس از رحلت پدر گرامیشان در قید حیات بودند که مورخان با اختلاف 75 روز تا هشت ماه از آن یاد می کنند.

چرا فاطمه شبانه دفن شد؟در این مدت ظلم های زیادی در حق پیامبر اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت علی (ع) و خانم فاطمه زهرا (س) صورت گرفت که از آن جمله می توان به غصب حقوق خلافت علی (ع) اشاره کرد. .)) و تهاجم. به درب خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها[1] موارد دیگری که منجر به تصادف فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با خلیفه اول و معتادانش شد، از این رو در آخرین روزهای زندگی از شوهرش وصیت کرد که شب بعد از شهادت جنازه او را دفن کند.[2]

اما شاید در این که دفن در شب با سیره رسول خدا مخالف است یا خیر، شک شود؟ به عبارت دیگر آیا در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دفن شبانه وجود داشته است؟ و آیا دفن میت در شب در شرع مقدس اسلام حرام است؟
در کتب شرعی نه شیعه و نه اهل سنت اشاره ای به ممنوعیت دفن اموات در شب نکرده اند و حتی نقل شده است که برخی از صحابه از جمله ابی بکر آنها را شبانه دفن کردند.[3] همچنین از ابن عباس از صحیح بخاری روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله بر مردی که شبانه با اصحابش دفن شده بود، نماز خواند.

[4] این بدان معناست که پیامبر صلی الله علیه و آله از این عمل (دفن شبانه) با عبادت میتی که در شب در حضور صحابه دفن شده است، نهی نکرده است، زیرا اگر این عمل خلاف اسلام و پیامبر بود، صلی الله علیه و آله، پیامبر باید انجام شود – پیامبر صلی الله علیه و آله از این کار نهی کرده است. بنابراین، نهی نکردن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و نماز بر آن میت و دفن میت مذکور در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، همگی حکایت از آن دارد که این عمل خلاف نبوده است. شریعت و حتی مورد تایید پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است. و پس از پیامبر، چنان که گفته شد، ابی بکر (خلیفه اول) را نیز شبانه دفن کردند تا جنازه حضرت زهرا علیها السلام دفن شود. توسط علی علیه السلام شب بر خلاف سیره پیامبر صلی الله علیه و آله نبود. و این ادعا بی اساس و نادرست است.

بیشتر بخوانید  گل آفتابگردان یک ساله

دلیل دیگر دفن شبانه جنازه حضرت زهرا علیها السلام. علی علیه السلام خلاف سنت و سیره نبوی نبود، این است که علی علیه السلام به خواست همسرانشان و در اسلام و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم عمل کرد. : چنین وصیتی نه تنها حرام نیست، بلکه در موارد بسیاری شاهد چنین وصیتی بوده ایم.[5] در قرآن کریم[6] وصایا نیز در موارد زیادی ذکر شده است و از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است که مومن هنگام مرگ وصیت خود را همراه داشته باشد.[7]

آرامگاه مخفی مادر
حضرت زهرا (سلام الله علیها) وقتی وقت فرا رسید و در رختخواب در حالت ماتم بودند، علی (علیه السلام) بر بالین آنها آمد و پس از گفتگو با یکدیگر، فاطمه (سلام الله علیها) اجازه خواست. تا چند وصیت کند به همسرشان علی علیه السلام.[8]
از جمله وصایای حضرت زهرا سلام الله علیها به علی (علیه السلام) گفته شد که:

ای پسر عمو! اگر چند ساعت بعد از دنیا رفتم جنازه ام را شب دفن کنید و تشییع جنازه من اعم از کمانچه و کفن و نماز و دفن در محیطی مخفی انجام شود و فقط مظلومان در تشییع جنازه شرکت کنند. من مورد آزار و اذیت قرار نگرفتم.
حتی در نقل حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند که اجازه ندهید ابی بکر و عمر بر من نماز بخوانند و در تشییع جنازه من شرکت کنند.

حال این سوال پیش می آید که دلیل عدم اجازه پیامبر چیست؟
یقیناً حضرت زهرا (سلام الله علیها) می خواست با اراده سیاسی خود مانند جنبش فدک مبارزه جدیدی را آغاز کند تا ضربه سنگینی به حکومت وقت وارد کند.[9]
فاطمه اطهر (سلام الله علیها) داوطلبانه افکار خفته ساکنان مدینه را بیدار کرد و توجه عموم را به تضییع حقوق خود جلب کرد.[10]

بیشتر بخوانید  بیماری های دستگاه گردش خون اسب و راه درمان آن

امیرالمومنین علیه السلام به وصیت زهرا سلام الله علیها افکار جامعه را زیر سوال برد و حقانیت خلیفه را زیر سوال برد و مظلومیت زهرا سلام الله علیها را آشکارتر کرد و همیشه از همگان علت قبر را می پرسید. – پنهان ماند.
پس چون حضرت زهرا سلام الله علیها رحلت کرد، مردم به سوی خانه آن حضرت شتافتند و منتظر بیرون آمدن جنازه بودند. اما به ابوزراء گفت: برو با صدای بلند اعلام کن که برمی گردد چون تشییع جنازه تمام شد، دختر رسول خدا دیر شده است.

مردمی که متفرق شدند جمع شدند و با نام بدن حضرت علی (ع) را پوشاندند و در نیمه های شب با اقوام و دوستان متعددی که عبارت بودند از: سلمان، ابوذر، مکداد، عمار، عباس و زبیر و چند تن. دیگران. برخی دیگر با علی (علیه السلام) جنازه دختر رسول خدا را شبانه دفن کردند و او را شبانه دفن کردند و قبری ساختند تا ندانند کدام قبر است. دختر رسول خدا، و این راز راز قبر فاطمه علیها السلام باقی است. برای همیشه و حاضران بعداً محل اختفای قبر فاطمه علیهاالسلام را کشف کردند. نه[11]

از این رو، دلیل مخفی شدن قبر آن حضرت را می توان چنین خلاصه کرد:
1. اینکه دشمنان و غاصبان حقوق مستضعفان به قبر امام دسترسی نداشته باشند تا روزی نبش قبر نکنند.
2. بله، خود امام می خواستند شبانه مخفیانه دفن شوند تا قبرشان پنهان بماند.
3. با توجه به مضمون وصیتش در رابطه با دفن آن حضرت; می توان گفت که آنها می خواستند افکار عمومی را بیدار کنند و مردم را از ظلم حاکمان زمان خود نسبت به خود و علی (علیه السلام) آگاه کنند، بنابراین این سؤال پیش می آید که «چرا قبر فاطمه علیها السلام مخفی است؟ “حفظ” من برای همیشه در سر مردم زندگی می کنم.

بیشتر بخوانید  گل داودی زرد

PS:
1) ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، نشر نی، چاپ دوم، 75، جلد 1، ص225. 2) مجلسی، محمد بکیر، بحارالانوار، بیروت، انتشارات مؤسسه وفا، چاپ دوم، 1403، ج 43، ص214.
3) بخاری، ابی عبدالله محمد بن اسماعیل بن ابراهیم، ​​صحیح بخاری، بیروت، مکتبه البحوث و الدراسات دارالفکر، چاپ اول، 1418، ج 1، ص379.
4) همینطور.
5) ر.ک: شهید ثانی، شرلمعه، کتاب وصایای; وصیت بر دو قسم است، یکی وصیت مالیاتی است که ناظر به متوفی است – مال و مال او – شخص بعد از فوت او و دیگری وصیتی است که ناظر به اعمالی است که موصی از وصیت خود می خواهد. به عنوان محل دفن یا استفاده از کفن مخصوص که ویژگی های منحصر به فردی دارد.
6) باکارا / 180 تا 182.
7) بخاری، صحیح بخاری، اول، ج2، ص191 و ابن قتیبه، سیاست و الائمه، پدرخوانده، رازی، 1388ق، ص12.
8) حجت الله النجفی الرضوی العامری، احتجاج الزهرا فاطمه، انتشارات فروزان، چاپ دوم، ص210.
9) خشاوی، شاهین، حیات سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها، تهران، نشر عابد، چاپ اول، 1378، ص280.
10) عاملی، سید جعفر مرتضی، مصائب زهرا، سلام الله علیها، ترجمه محمد سپهری، کم، نشر ایام، چاپ اول، 1378، ص223.
11) مجلسی، محمد بکیر، بحارالانوار، ترجمه محمدجواد نجفی، انتشارات اسلامی، 1354، ج 10، ص 195.
منبع: tebian.net


دیدگاهتان را بنویسید