چرا عربستان سعودی سقوط کرد؟



عبدالباری عطوان ، مدیر مسئول روزنامه رای الیوم گفت: “اختلافات بین عربستان و امارات این روزها علنی شده و به اوپک و نشست اخیر آن در وین روی آورده است.” افزایش تدریجی تولید 400000 بشکه نفت در روز تا پایان سال برای کاهش قیمت ها و حفظ ثبات اقتصادی جهانی توافق شد که به دلیل تاجگذاری و عوامل دیگر از یک بحران بزرگ رنج می برد.

در دو روز گذشته یک درگیری لفظی بی سابقه و بی سابقه در تلویزیون بین عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان و سهیل آل مزروعی وزیر نفت امارات بین تلویزیون و تلویزیون بین دو کشور رخ داده است. درگیری با وزیر نفت عربستان آغاز شد و وی از امارات به دلیل مخالفت یک جانبه با این توافق انتقاد کرد. المزروعی ، همتای سعودی خود را به تلاش برای تحمیل دیدگاه ها و منافع خود بر منافع دیگران متهم کرد و گفت که کشورش همیشه از موقعیت عربستان سعودی حمایت کرده و فداکاری های زیادی کرده است و اکنون می خواهد سهم عادلانه ای متناسب با تلفات عظیم و سرمایه گذاری در دستیابی به آن داشته باشد. روغن

اختلافات بین دو کشور حداقل در سه سال گذشته وجود داشته است ، اما اختلاف اخیر نفت در یک تصادف بود که آن را منفجر کرد. مهمترین تفاوتها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

نخست ، رقابت اقتصادی بین دو کشور ، که در سیاست های محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی رقابت می کند ، و اصرار وی بر تحکیم اصول اقتصاد گردشگری رقابتی با امارات و پیگیری سیاست داخلی باز به نام رفاه و آزادی زنان و ساختمان اقتصادی. شهر جدید در دریای سرخ. او با دبی به اوج خود رسید. پنجاه درصد گردشگران دبی سعودی هستند و از اینجا می توان ریشه نگرانی امارات را درک کرد.

بیشتر بخوانید  کامیون حامل سوخت در کما آتش گرفت / فیلم

دوم ، آشتی عربستان با قطر برای امارات یک رعد و برق بود. توافق نامه آشتی آلا توافقی کاملاً دوجانبه بین ریاض و دوحه است که به دور از متحدان سعودی مانند بحرین و ابوظبی و احتمالاً مصر منعقد شده است. طی شش ماه گذشته ، نگرانی های امارات متحده عربی در مورد آشتی بین دو کشور روشن شده است.

سوم ، تصمیم غافلگیرانه عربستان در مورد لزوم انتقال شرکت ها از امارات به عربستان. عربستان سعودی اعلام کرده است که هر شرکتی که با آن مخالفت کند ، تمام فعالیت های خود را به حالت تعلیق در می آورد ، این به معنای ضربه مهلکی به اقتصاد امارات و دوبی است ، زیرا بیشتر این شرکت ها در آنجا هستند.

چهارم ، خشم عربستان سعودی از خروج یک جانبه از جنگ مشترک یمن در سال 2019 بدون هماهنگی قبلی به دلیل افزایش تلفات در نیروهای امارات و محافظت در برابر حملات انصارالله به دبی و ابوظبی و تمرکز ابوظبی بر سلطه. یمن و جلوگیری از بازگشت مستعفی و تشکیل شورای انتقالی جنوب و ارتش آن.

پنجم ، امارات متحده عربی عربستان سعودی را متهم به عادی سازی روابط با اسرائیل و امضای توافق نامه های ابراهیم (ابراهیم) بر اساس توافق نامه الزام آور مخفیانه با محمد بن سلمان کرد ، اما بن سلمان از ترس واکنش های داخلی عربستان سعودی و عزیمت دونالد ، این توافق نامه را نقض کرد. رئیس جمهور پیشین آمریکا از کاخ سفید استعفا داد. محمد بن سلمان با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل و مایک پمپئو وزیر خارجه اسبق آمریکا در نیویورک دیدار و در مورد خلاصه کردن روابط گفتگو کرد ، اما جلسه را انصراف داد و انکار کرد.

بیشتر بخوانید  المپیک 2020 توکیو ؛ ایلین تامپسون با یک رکورد قهرمان 100 متر زنان شد

جالب اینجاست که امارات متحده عربی احتمالاً همان راه دشمن خود قطر را دنبال خواهد کرد ، یعنی آنها از اوپک خارج می شوند. دلیل این امر همان قطر است که سلطه عربستان بر این سازمان و تصمیم گیری برای کشورهای عضو عرب است. امارات متحده عربی طی دو روز گذشته این موضوع را تهدید کرده است.

با توجه به عدم موفقیت در نشست روز دوشنبه و تعهد ابوظبی در مخالفت با افزایش تولید ریاض ، بعید است که این تصمیم طی روزهای آینده اتخاذ شود.

توافق آشتی ائتلاف چهار جانبه تشکیل شده در سال 2017 برای محاصره قطر را از بین نبرد و قطر پس از از سرگیری روابط با عربستان سعودی و مصر بزرگترین برنده آن بود. امارات ، مهندس معامله ، بازنده بزرگتری بود و خشم قانونی امارات را برانگیخت که متحد سعودی این کشور را در میدان نبرد عادی سازی و جنگ یمن تنها گذاشته و هیچ یک از بندها توافق تحریم های چهار جانبه را اعمال نکرد. علاوه بر این ، شبکه مستقر در دبی در عربستان سعودی کلیه حریم خصوصی را نقض کرده و با خالد مشعل ، رئیس دفتر سیاسی حماس در مقابل مقر خود در دوحه مصاحبه کرده است. آیا امارات متحده عربی در پاسخ دفاتر شبکه های سعودی مانند العربیه و MBC را تعطیل می کند؟ بعید نیست “

311311

دیدگاهتان را بنویسید