چرا سرفه بعد از غذا خوردن افزایش می یابد؟


6 دلیل برای سرفه کردن بعد از غذا خوردن

بسیاری از مردم بعد از غذا سرفه های عجیبی دارند که بعد از هر وعده غذایی یا فقط گاهی اوقات اتفاق می افتد.
چندین علت احتمالی برای مشکلات سرفه پس از غذا وجود دارد، از جمله رفلاکس اسید، آسم، آلرژی غذایی و اختلال بلع مرتبط با مشکل در بلع.
سرفه راهی برای بدن برای جلوگیری از ورود مواد محرک به سیستم تنفسی شما است، بنابراین با پزشک خود برای درک عواملی که باعث تحریک می شوند همکاری کنید.
بیشتر علل را می توان با تغییر رژیم غذایی و عادات غذایی یا مصرف دارو درمان کرد.

1. رفلاکس اسید و عوارض مربوط به آن

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری بازگردد.
در انتهای مری یک نوار عضلانی به نام اسفنکتر تحتانی مری وجود دارد که هنگام خوردن یا نوشیدن شل می شود و اجازه می دهد غذا و مایعات وارد معده شود. گاهی این عضله پس از خوردن یا آشامیدن به طور کامل بسته نمی شود. اسید معده را تامین می کند. برای بازگشت از معده به مری. این امر می تواند مری شما را تحریک کرده و باعث سرفه شود.


سرفه بعد از غذا خوردن


سایر علائم رفلاکس اسید عبارتند از:

گلو درد
طعم تلخ در انتهای گلو
طعم ترش در دهان
کباب کردن در سینه که به آن سوزش سر دل نیز می گویند.


بیماری رفلاکس اسید معده (GERD)

GERD شکل مداوم و شدید ریفلاکس اسید است. سرفه مزمن، به خصوص بعد از غذا، از علائم شایع این بیماری است.


سایر علائم GERD عبارتند از:

  • حداقل دو بار در هفته رفلاکس اسید را تجربه کنید
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • مشکل در بلع
  • خس خس
  • آروغ زدن


رفلاکس حنجره (LPR)

LPR که گاهی اوقات رفلاکس خاموش نامیده می شود زیرا علائم رایجی ندارد، نوعی بیماری رفلاکس اسید است که در آن اسید از معده خارج شده و وارد مری، حنجره یا حتی بینی می شود.
شما می توانید LPR را با یا بدون GERD انجام دهید. اگر این مشکل را دارید، در حین یا بعد از غذا سرفه می کنید.
همچنین می توانید هنگام بیدار شدن از خواب سرفه کنید، صحبت کنید یا بخندید.


علائم LPR عبارتند از:

گرفتگی صدا
نیاز دائمی به صاف کردن گلو
احساس نشت آب از بینی و پشت گلو به نام آبریزش بینی

در صورت مشاهده علائم LPR با پزشک خود مشورت کنید. این وضعیت در صورت عدم درمان در نهایت می تواند منجر به اختلالات صدا یا گلودرد شود، بنابراین درمان زودهنگام مهم است.
هیچ درمانی برای رفلاکس اسید، GERD یا LPR وجود ندارد، اما برخی داروها و درمان های خانگی می توانند به کنترل علائم کمک کنند.

2. عفونت های تنفسی

بسیاری از سرفه ها ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی هستند که معمولاً در عرض دو تا سه هفته از بین می روند.
سرفه ای که 8 هفته یا بیشتر طول بکشد مزمن در نظر گرفته می شود. سرفه مزمن بعد از غذا می تواند ناشی از عفونتی باشد که به درستی درمان نشده است.
سرفه ناشی از عفونت قوی، خشک و مداوم است. این نوع سرفه باعث التهاب راه های هوایی می شود و منجر به سرفه های بیشتر می شود.
درمان سرفه عفونی دشوار است زیرا چرخه التهابی و سرفه انسدادی بهبود می یابد.در صورتی که سرفه از بین نرود، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی مانند استروئیدهای استنشاقی یا خوراکی را تجویز کند.

3. آسم

آسم یک بیماری مزمن است که ریه ها را درگیر می کند. این وضعیت می تواند باعث خس خس سینه، سفتی قفسه سینه و سرفه شود.
آسم معمولا در دوران کودکی شروع می شود، اما در بزرگسالان نیز رخ می دهد. سرفه آسم معمولاً در اواخر عصر یا صبح زود بدتر می شود.
علائم آسم در طول حمله بدتر می شود. بسیاری از چیزها، از جمله سولفیت های موجود در آبجو و شراب، و همچنین میوه ها و سبزیجات خشک، ترشیجات و نوشابه ها، می توانند منجر به حملات آسم شوند.
آسم می تواند ناشی از سرفه بعد از خوردن یا نوشیدن هر یک از این موارد باشد. معمولا با مصرف دارو و دوری از محرک های آسم می توانید این مشکل را به راحتی حل کنید.


علت سرفه

4- آلرژی غذایی

آلرژی غذایی معمولا در دوران کودکی رخ می دهد، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. حتی ممکن است به غذاهایی که سال ها خورده اید حساسیت داشته باشید.آلرژی غذایی معمولاً در عرض دو ساعت پس از خوردن باعث واکنش آلرژیک می شود.
علائم واکنش آلرژیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است و گاهی بر سیستم تنفسی تاثیر می گذارد و باعث سرفه می شود. سوت زدن و تنگی نفس از دیگر علائم تنفسی آلرژی غذایی است. آلرژی غذایی به ندرت می تواند منجر به آنافیلاکسی شود. که یک بیماری کشنده است که بر تنفس تأثیر می گذارد. حتما می دانید که چگونه این مشکل را تشخیص دهید تا بتوانید به سرعت بهبود پیدا کنید.

باید بخوانید:

5- دیسفاژی

دیسفاژی با مشکل در بلع همراه است. اگر دیسفاژی دارید، زمان و تلاش بیشتری را صرف انتقال غذا و مایعات به داخل معده می‌کنید که بلع را دردناک یا تقریباً غیرممکن می‌کند. این امر می‌تواند منجر به سرفه یا خفگی در هنگام بلع شود. با دیسفاژی، ممکن است احساس کنید که غذا در گلوی شما گیر کرده و باعث سرفه می شود.
بسیاری از عوارض، از جمله رفلاکس اسید و GERD، می توانند باعث دیسفاژی شوند. برای درک علل دیسفاژی با پزشک خود همکاری کنید. گاهی تمرینات ساده برای حل این مشکل کافی است. در موارد جدی تر، ممکن است نیاز به آندوسکوپی یا جراحی داشته باشید.

6. پنومونی آسپیراسیون

گاهی اوقات تکه های کوچک غذا یا قطرات مایع از طریق استنشاق به ریه ها می رسد و می تواند در آنجا باکتری تولید کند.این مشکل معمولا زمانی رخ می دهد که چیزی را قورت دهید و وارد کانال اشتباهی شوید. رفلاکس اسید یا دیسفاژی خطر ابتلا به پنومونی آسپیراسیون را افزایش می دهد.
سرفه خلط بعد از غذا از علائم پنومونی آسپیراسیون است. همچنین ممکن است هنگام سرفه، مخاط سبز رنگ یا خونی مشاهده کنید. سایر علائم این بیماری عبارتند از:

مشکل در بلع
سرفه یا خس خس بعد از غذا خوردن
سوزش سردل
تبی که یک ساعت بعد از غذا شروع می شود
ذات الریه مکرر
بزاق بیش از حد
احتقان بعد از خوردن یا آشامیدن
تنگی نفس یا خستگی هنگام خوردن یا آشامیدن

پنومونی آسپیراسیون در صورت عدم درمان می تواند باعث مشکلات جدی مانند آبسه ریه یا نارسایی تنفسی شود. اگر فکر می کنید ممکن است به ذات الریه آسپیراسیون مبتلا باشید، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه از سرفه بعد از غذا جلوگیری کنیم؟

صرف نظر از علت سرفه بعد از غذا، برخی اقدامات ساده می تواند به کاهش سرفه و جلوگیری از عوارضی مانند ذات الریه آسپیراسیون کمک کند:

  1. آهسته غذا بخورید
  2. فهرستی از غذاها تهیه کنید و به هر کدام که سرفه می کنید برچسب بزنید.
  3. هنگام سرفه غذا نخورید زیرا ممکن است منجر به خفگی شود.
  4. تمام داروهای خود، به خصوص داروهای اسید معده یا ریفلاکس آسم را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  5. هنگام خوردن و نوشیدن مقدار زیادی از آن، یک لیوان آب را نزدیک خود نگه دارید.


بیشتر بخوانید  با کمبود این ویتامین در بدن، سرطان دارید

دیدگاهتان را بنویسید