چرا ساخت شمس تبریزی ممنوع است؟


فتوا مکارم شیرازی درباره فیلم شمس تبریزی

تشویق کننده: آیت الله مکارم شیرازی تولید شمس تبریزی را ممنوع کرد.

جمعی از علما از آیت الله مکارم شیرازی درباره سریال شمس تبریز سوال کردند که ایشان پاسخ دادند; از آنجایی که این امر باعث ترویج فرقه ضاله تصوف می شود، شرعا جایز نیست و باید از آن اجتناب کرد. در تماس خبرنگار ایسنا با رئیس دفتر آیت الله مکارم شیرازی، وی صحت نامه را تایید کرد.

فیلمبرداری فیلم مولانا ممنوع است

به گزارش ایسنا، در 27 شهریورماه سال 1388 جمعی از دانشمندان در نامه ای به آیت الله مکارم شیرازی از ایشان درباره ساخت سریال شمس تبریز سوال کردند. وی در پاسخ به این سوال گفت که چون باعث ترویج فرقه صوفیه بدعت می شود، شرعا جایز نیست و باید از آن پرهیز کرد.

آیا فیلمی درباره شمس تبریز ساخته می شود؟

شمس تبریزی محصول مشترک ایران و ترکیه است و به بخشی از زندگی شمس و مولانا در قونیه می پردازد. مهران برومند تهیه کننده فیلم «مست عشق» است، فیلمنامه آن را فرهاد توحیدی و حسن فتحی نوشته اند و شهاب حسینی در نقش شمس تبریز و پارسا پیروزفر در نقش مولانا جلال الدین محمد بلخی بازی می کنند.

بر اساس همین گزارش، فهرستی از بازیگران اصلی فیلم را جمعی از سینماگران ایرانی و ترکیه ای تشکیل می دهند: معاون تهیه کننده: شهرام زاهدی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، مدیر هنری: نیلوفر چمور، طراح گریم: ایمان امیدواری، سرپرست کارگردانی. : محمدرضا رستمی، دستیار اول و مدیر برنامه: فاتح کویا، مدیر تولید: تولگا توسان، طراح جلوه های ویژه: آیتکین یالچین، طراح بدلکاری: شاهین کاراکوش، سرمایه گذاران: شرکت تولید فیلم سیماریا و دیگران. بر. جی (ENG iepim media)).

بیشتر بخوانید  آخرین شماره پیامک

شایان ذکر است بازیگران فیلم شمس تبریزی هنوز نسبت به این اتفاق واکنشی نشان نداده اند.

نظر حضرت آیت الله خامنه ای درباره شمس تبریزی و مثنوی مولانا

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از شاعران در 25 شهریور 1387 فرمودند: «بخش مهمی از شعر آئینی ما می تواند مسائل عرفانی و معنوی را درک کند. و این دریای بزرگ است. شعر مولانا را می بینید. اگر فرض کنید کسی به دلیل زبان خاص و شرایط خاصش که بسیاری از ما به آن دسترسی نداریم به دیوان شمس دسترسی ندارد و اگر کسی او را کمی دور می داند، مثنوی، مثنوی; آنچه خود می فرماید: و اصول الاصول الدین. »
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به یاد و خاطره خود از شهید مطهری افزودند: من واقعاً به آن اعتقاد دارم. من یک بار همین را گفتم که مرحوم آقای مطهری از من پرسید نظر من در مورد مثنوی چیست؟ «گفتم به نظر من مثنوی همان است که خودش گفته است: و بلی اصول اصول دین… ایشان فرمودند که کاملاً درست است، نظر من همین است.


دیدگاهتان را بنویسید