چرا خوزستان خشک شد؟ | صبحگاه


این سدها توسط تکنوکراتهای شهری در ساختمانهای لوکس بالای تهران طراحی شده اند.

طبق گزارش ها صبحگاه، ، در روزنامه شارگ نوشت: مدتهاست که نمی خواهم در مورد آب بنویسم. نه اینکه من نمی خواهم و به آن فکر نمی کنم ، زیرا گاهی اوقات از روی ناامیدی فکر می کنم هیچ کاری توسط من انجام نشده است.

نه من ، بلکه همه افراد باسوادتر از من بارها و بارها در مورد فساد گسترده در صنعت آب و انرژی صحبت کرده اند ، و هیچ کس به آنها گوش نداده است.

فیلم “ترور مادر” که به درخواست مرکز مطالعات استراتژیک رئیس جمهور در سال 1394 توسط کامیل سوهانی ساخته شد ، پیامی کاملاً واضح داشت که مافیای بزرگی در ایران پشت سد خوابیده است.

جالب اینجاست که همان دولتی که این فیلم را ساخت به یکی از انسداد ترین دولت ها تبدیل شد و کارگردان فیلم در دوره دوم روحانی به وزارت نیرو برده شد تا با انتقاد از سیاست های آب کشور ، رفتار خود را اصلاح کند. من این را می گویم زیرا قبل از بحث در مورد سد نیز همین پیشنهاد به من داده شده بود.

در فیلم “مادرانه” جمله ای از عیسی کلانتری وجود دارد که می گوید “عاملان سد گتوند باید محاکمه شوند”. عجیب است که وقتی او به عنوان رئیس سازمان محیط زیست منصوب شد ، بدتر از سلف خود ، مجوزهای ساخت سدهای جدید و پروژه های انتقال آب از راه دور را صادر کرد.

راه حل خوزستان چیست؟

بسیاری از من می پرسند راه حل چیست؟ پاسخ من همیشه بوده و هست که نگه داشتن آب در زمین ایران پشت سدها اشتباه است.

بیشتر بخوانید  ببینید | ماجرای تقلید رضا عطاران از شخصیت وی‌جی با ایفای نقش آمیتاب باچان

ما چاره ای جز حذف سدها و بهبود تعادل هیدرولوژیکی کشور نداریم. آب در ایران باید به سفره های زیرزمینی هدایت شود و میزان مصرف آب متناسب با حجم سفره های زیرزمینی مدیریت شود. اما من تعجب می کنم که آیا 700 سد ایرانی قابل برداشت است؟

اگر این سدها را بردارند ، با جغرافیایی که بر اساس ساخت سدها ایجاد کرده اند ، چه خواهند کرد؟ آیا می توان 10 میلیون نفر جمعیت تهران و کرج را بدون این سدها آبیاری کرد؟

این سدها برای تشکیل اقتصادی مبتنی بر زمین و مسکن با رشد شهرها ساخته شده اند. این سدها توسط تکنوکراتهای شهری در ساختمانهای لوکس بالای تهران طراحی شده اند.

روند مطالعه و ساخت آنها در اولویت شرکتهای قدرتمندی است که علاقه زیادی به ساخت و مشاوره سدها دارند.

چه کاری باید انجام دهیم؟

آیا شورش ها باید کشور را تسخیر کنند و مردم را رنج دهند؟ من پاسخی برای این سوال ندارم.

چه کسی می تواند سیاست غلط کشور را در حدود سه یا چهار دهه تغییر دهد؟ حذف حتی یک آجر از این ساختمان زشت می تواند باعث ریزش آن شود.

اگر همکاران کلانتری به گفته های خود ایمان می آوردند ، وی مجبور بود مجریان گتوند را در طول چهار سال تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست به دادگاه بکشاند.

من می خواهم کسانی که امروز در خوزستان فریاد آب می کشند به طراحی و افتتاح سدهای جدید دیگر در این استان و اطراف آن اعتراض کنند.

یکی از آنها سد چمشیر در 25 کیلومتری گچساران است.

یکی از مهندسین یک شرکت مشاوره بزرگ برای ساخت سد در ایران دو بار به اتاق من آمد و اسنادی را به من نشان داد که این سد درست مانند گتوند برای تشکیل نمک در گچساران است و فاجعه با گتوند -2 تکرار خواهد شد به زودی با افتتاح این سد.

سخنان وی مستند و منطقی بود. سازند گچساران کل منطقه را در بر می گیرد و هر سدی که در هر نقطه از این منطقه ساخته شود مانند سد گتوند است.

متاسفانه این مهندس دلسوز جرات نکرد اسناد را به من بدهد یا حتی شماره تلفن خود را به من بدهد.

وقتی او رفت ، دستم را روی پیشانی او گذاشتم. آخر چه اتفاقی افتاد؟ این دلیل فاجعه امروز خوزستان است.

دیدگاهتان را بنویسید