چرا حمام بردن و شامپو زدن به طوطی اشتباه است


نحوه حمام کردن طوطی:

بردن طوطی زیردوش حمام کاری نادرست است زیراممکن است آب وارد ریه های طوطی شود و در دراز مدت باعث بروز بیماری های تنفسی در طوطی شود .

بهترین کار این است که شما به آهستگی با اسپری ابپاش روی طوطی خود اب بپاشید و قبل از اسپری کردن مطمئن شوید بادی در جریان نیست و هوا سرد نیست آنها مثل سگ و گربه نیستند و طاقت تغییرات ناگهانی دما را ندارند بهترین ساعت برای انجام این کار ۸ تا ۹ صبح یا ۴ تا ۶ بعد از ظهر می باشد.

و یا روش دیگر حمام کردن طوطی ها فرقی هم نمی کند چه نژاد و گونه ای باشد این است که ظرفی مناسب مانند یک وان کم عمق برای طوطی خود فراهم سازید تا خود اقدام به آبتنی کردن بکند و معمولا طوطی های کوچکتر زودتر این کار را انجام خواهند داد یا طوطی های با تجربه اهلی مثل کاسکویی که مدت هاست با انسان بوده و ترسی از ابتنی کردن ندارد.

برای این کار لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  1. از آب کاملا گرم و یا کاملا سرد استفاده نکنید.
  2. در صورتیکه طوطی در اتاق کولر دار قرار دارد از حمام کردن آن جوگیری نمایید . بدیهی است که این کار شما باعث سرماخوردگی طوطی خواهد شد.
  3. از سشوار برای خشک کردن پر و بال پرنده خودداری کنید زیرا که به رشد طبیعی پرها آسیب جدی وارد می کند.
  4. در صورت بیماری و یا ضعف عمومی پرنده از حمام کردن آن جدا خودداری کنید.
  5. برای حمام کردن طوطی به هیچ وجه از صابون استفاده نکنید زیرا که طوطی به صابون نیاز ندارد.
  6. هیچ وقت طوطی خود را به حمام کردن مجبور نکنید.
  7. پس از حمام کردن کف قفس را خیس رها نکنید و سعی کنید که روزنامه های کف قفس را تعویض نمایید.
  8. ظرف مخصوص حمام کردن را برای مدت طولانی در قفس رها نکنید . زیرا طوطی ممکن است مدفوع خود را در آن بریزد و سپس از آن اب بخورد ، به همین دلیل باید پس از حمام کردن ، ظرف انرا از قفس خارج نمایید.
  9. سعی کنید در هنگام اب پاشیدن بر روی طوطی اب کمتر روی میل ها بریزد زیرا ممکن است باعث زنگ زدگی میله ها شود.
بیشتر بخوانید  معرفی درخت افرای سرخ و روش تکثیر آن

متاسفانه اکثر پرنده فروش ها یا سایتهای اینترنتی و صاحبان طوطی پیشنهاد می کنند دوش را روی طوطی بیگرند یا حتی کمی شامپو بچه بزنند . یا حتی شامپوی کاسکو به انها می فروشند .هیچ گاه این کارها را نکنید اینجانب این احتمال را می دهم که یک طوطی با شستشوی مداوم با این شیوه های اشتباه که عرض کردم مبتلا به بیماری فساد پرها بشود.

اگر یک طوطی دارید که از آبتنی در وان می ترسد وآن را بردارید و تنها اسپری کنید بعده ها کم کم خودش وقتی اهلی تر شد ابتنی خواهد کرد ضمنا اگر یکباره اقدام به اسپری کردن کنید حتما از اسپری هم خواهد ترسید و مدتها طول خواهد کشید تا ترسش از اسپری بریزد.

بیشتر بخوانید::

آشنایی با انواع طوطی اسکارلت ماکائو

علت و درمان پرکنی طوطی کاسکو

معرفی کامل ۹ گونه طوطی کوتوله و راه تشخیص آسان آنها

آشنایی با بهترین رژیم غذایی کوتوله (طوطی) برزیلی

چرا استفاده از شامپو برای حمام کردن طوطی کار اشتباهی است

در بسیاری موارد مشاهده کردم که صاحبان طوطی ها خود عامل بروز این مشکل هستند مثلا طوطی خود را با محلول های شامپو بچه یا اسپری های آماده غیر استاندارد شستشو می کنند از این روی جنس پرها خشک شده و معمولا افراد مبتدی متوجه این مشکل نمی شوند و به این گونه شستشو و مصرف پودرها یا مایعات مضر ادامه می دهند

تا جایی که طوطی عصبی و پرکن می شود یکی از مواردی که شاهد مصرفش به عنوان شامپوی کاسکو یا شامپوی طوطی هستیم پودرها یا مایعات یا اسپری های ضد کنه هستند که مردم انها را اشتباها !! به جای شامپو خریداری و مصرف می کنند.نام یکی از این محصولات خطرناک Avidust است معمولا جعبه ای قرمز رنگ دارد

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن پزشکان متخصص جراحی زیبایی پلک و بلفاروپلاستی در تهران

البته اگر این محصول بجا استفاده شود خیلی هم خوب و کارامد خواهد بود مثلا اگر در بین پرهای پرنده خود مثلا مرغ و خروس و کبوتر یا کاسکو یا کنه و حشرات مزاحم مشاهده کردید باید به راه از این دارو استفاده کنید .

اما متاسفانه مردم عاشق شستشو دادن کاسکو یا طوطی خود هستند و در این راه از هر چیزی که بعنوان شامپو خریداری کرده اند استفاده خواهند کرد تا جایی که کاسکو دو شاخ افریقا را جلوی چشمش ببیند !!

طوطی شما ممکن است در طول مدت حمام کردن ساکت باشد و حتی از این عمل یعنی شستن با شامپو بچه یا داروهایی که به عنوان شامپوی طوطی خریداری کرده اید !! لذت ببرد اما این به آن معنا نیست که شما کار درستی می کنید زیرا در اصل همانطور که متوجه شدید با این کار چربی های لازم در غده چربی و پرها را خشک کرده و با این کار اسیب های جدی به پرنده وارد می سازید.

آیا طوطی ها واقعا نیاز به حمام کردن دارند ؟ و آیا شامپویی برای آنها وجود دارد؟

بله طوطی ها اکثرا مانند طوطی خاکستری در مناطقی هستند که ممکن است در طول روز بارها شاهد بارش باران باشد از این روی بهتر است هفته ای یکبار و نه بیشتر نه کمتر با یک اسپری اب به طوطی خود کمی اب اسپری کنید تا پرهایش کمی از خشکی در بیایند.

از بردن طوطی به داخل حمام خود داری کنید این کار ممکن است ظاهرا زیبا باشد اما خطرات فراوانی برای مبتدی ها دارد که معمولا تا دو سه طوطی به کشتن ندهند یاد نخواهند گرفت مثلا در طبیعت هیچ گاه آب با فشار روی سر طوطی ها نمی بارد،

بیشتر بخوانید  سفره هفت سین عید نوروز را چه زمانی باید جمع کنیم ؟

و در نتیجه گاه افراد پس از شستشو متوجه می شوند که ریه طوطی چرک کرده در اثر وارد شدن اب به سوراخ های بینی یا چشم های طوطی قرمز یا متورم شده یا پس از حمام سرما می خورند و…… پس همانطور که گفته شد بهترین کار اسپری کردن است.


دیدگاهتان را بنویسید