مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا حساسیت مجلس برای شناخت مزایا و معایب مذاکره فروکش کرد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو، اعتماد نوشت: با پایان کار دولت دوازدهم به نظر می رسد حساسیت وصف ناپذیر نمایندگان اصولگرای مجلس برای اطلاع از کمیت و کیفیت مذاکرات و اطلاع از روند کلی مذاکرات فروکش کرده است و گزارش های وزارتخانه خیر. بیشتر. موضوعات خارجی مرتبط با برجام در صحن علنی مجلس و افکار عمومی مطرح می شود. این در حالی است که بر اساس تبصره 1 «ک» اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، وزیر امور خارجه موظف است گزارشی از روند اجرای توافقنامه ارائه کند. (و ابعاد و زوایای مختلف مذاکرات) به کمیسیون امنیت ملی هر سه ماه یکبار مجلس گزارش دهد. اما وظایف وزارت امور خارجه به همین جا ختم نمی شود، علاوه بر آن کمیسیون امنیت ملی نیز موظف است هر 6 ماه یکبار گزارشی از اجرای برجام به صحن عمومی بحرین (و متعاقباً به افکار عمومی) ارائه کند. بنابراین مهمترین پرونده راهبردی ایران در تیررس افکار عمومی قرار دارد اما تحقیقات دقیق «تراست» از کریدور بهارستان و وزارت امور خارجه نشان می دهد که از 30 تیر 1400 آخرین گزارش فصلی تاریخی محمدجواد ظریف در 14 بند به مجلس یازدهم ارائه شد تا امروز گزارشی از وزارت امور خارجه در رسانه های عمومی و جمعی منتشر شد که ارائه و منتشر نشد.

گزارشی که در آن محمدجواد ظریف در آخرین بخش خود با عنوان «و پایان دعاوی» در این نامه به انتقاد از اختلافات در برجام پرداخت و نوشت: اگر به جای جنجال و جنجال بر سر اینکه برجام یک پیروزی قطعی بود یا یک شکست کامل. – که مطمئناً اینطور نیست، نه یکی بود و نه دیگری – همه ما سعی کردیم از توافق حداکثر استفاده را ببریم، شاید وضعیت متفاوت می شد. جملاتی که امروز و با گذشت یک سال از دولت سیزدهم اصولگرایان مفهوم آن بیشتر نمایان شده است. ظریف سپس به این نکته اشاره کرد که دستاوردهای امروز را می توان امروز شمارش کرد، نه در 6 ماه، با توجه به جریاناتی که تصور می کردند، می توان در آینده به دستاوردهای بیشتری دست یافت و سند این دستاوردها برجام نیز در تاریخ ارائه شد. از طرف دولت جدید صدر نشسته نوشت و هشدار داد که «تا 6 ماه دیگر زمان دیگری خواهد بود و زمانی دیگر».

با این حال، در شرایطی که نمایندگان در دوران رهبری ظریف در هرم سیاست خارجی کشور تلاش زیادی برای ارائه گزارش های فصلی برجام انجام دادند، مشخص نیست که چرا دولت سیزدهم بر اساس این گزارش ها کوچکترین حساسیتی نشان نداده است. محمدحسن آصفری، یکی از اعضای هیئت رئیسه شورا و کمیسیون امور داخلی کشور، در سال بعد از تشکیل دولت سیزدهم که البته دو گزارش برجام باید در اختیار مردم و رسانه ها قرار می گرفت. حتی یک گزارش از وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی مسلم انگاشته نشد. این در حالی است که به گفته شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سه گزارش از وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ارسال و جلسه ای در دفتر وزارت امور خارجه برای ارائه تشکیل شد. گزارش برجام اما این گزارش ها محرمانه باقی ماند و خبرنگار ادمدا برای اطلاع از چگونگی و چرایی این حادثه با علیرضا بیگدلی نماینده وزارت امور خارجه تماس گرفت تا از ابعاد مختلف ماجرا جویا شود. در شرایطی که به نظر می رسد بیگدالی حتی اصل ماجرا را هم نمی داند، پاسخ به این سوالات را در ذیل وظایف سخنگوی وزارت امور خارجه ارزیابی کرد. باید دید نمایندگان اصولگرایی که از ظریف به دلیل تاخیر یک روزه در ارائه گزارش برجام انتقاد کردند، در مقابل این سکوت عمیق دولت و عدم ارائه گزارش عمومی چه واکنشی نشان خواهند داد.

بیشتر بخوانید  ورزشکاران ایرانی در ششمین روز مسابقات المپیک توکیو به مصاف هم می روند

چرا گزارش های شش ماهه به دادگاه ارائه نمی شود؟

شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که «اطمینان» مبنی بر اینکه پس از گزارش تیرماه 1400 محمدجواد ظریف، هیچ خبری از گزارش های برجامی وزارت امور خارجه منتشر نشده است که آیا وزارت امور خارجه 3 را ارائه کرده است. – گزارشات ماهانه و 6 ماهه طبق قانون. وی گفت: پس از آخرین گزارش ظریف، امیر عبداللهیان نیز سه بار در کمیسیون حاضر شد و گزارش هایی را در خصوص مذاکرات برجام به کمیسیون ارائه کرد. جلسه ای در وزارت امور خارجه با حضور نمایندگان برگزار شد. گزارش هایی از روند مذاکرات، نتایج مذاکرات و روندهای پس از آن ارائه شد، اما به جزئیات اشاره نشد».

وی در پاسخ به این سوال که طبق قانون باید هر 6 ماه یکبار این گزارش ها به دادگاه ارائه می شد تا افکار عمومی از آنها مطلع شود، چرا به این تکلیف قانونی توجه نشده و محتوای این گزارش ها چیست، گفت: محتوا این است که آمریکا همچنان به دنبال اسراف در مذاکرات است و از استراتژی مخرب گذشته پیروی می کند و نمی خواهد برجام منعقد شود. وزیر امور خارجه بر برخی حواشی در روند اجرای برجام از جمله مسائل منطقه ای تاکید کرد. اگرچه نام عربستان سعودی به وضوح فاش نشد، اما آمریکایی ها معتقدند برخی از کشورهای عربی منطقه که روابط خوبی با آمریکا دارند و موثر هستند، حاضر به اجرای برجام نیستند. باید پذیرفت که رژیم صهیونیستی لابی موثری در آمریکا دارد و همین لابی ها باعث تأخیر در احیای برجام شده است، به هر حال مذاکرات ادامه دارد و همه امیدواریم که پایان آن پس از قطر مشخص شود. جلسات. البته در دولت قبل توافقات مساعدی صورت گرفت. این اتفاق افتاد، انشالله این دولت تلاش خواهد کرد تا این دستاوردها را حفظ کند و به نفع ایران توافق کند.»

بیشتر بخوانید  شهید مدافع حرم: قاتلم را حلال می کنم ولی این افراد را نه!

وی در پاسخ به این سوال که در زمان ظریف اعلام شده بود که طرف آمریکایی خواسته های ایران از جمله خروج سپاه از لیست تحریم ها را پذیرفته است اما در دولت سیزدهم این اظهارات تغییر کرد. دلیل این امر وی گفت: منطق گفت وگو در زمان ظریف متفاوت بود و هر دو طرف در جریان مذاکرات به دنبال نتایج مطلوب بودند. در دولت جدید علی باقری مسئولیت مذاکره را برعهده دارد که اعلام کرد نتیجه برای آنها هم مهم است و قصد دارند هر چه زودتر به توافق برسند، خلأ ایجاد شده به دلیل نزدیک شدن آمریکا و سایر کشورهاست. این تغییرات برجام را بازگرداند، آنچه برای ما مهم است توافق به نفع منافع عمومی کشور است. در حال حاضر، دیگر مذاکرات فرسایشی و طولانی شده است. سایر کشورها باید آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا زمینه را برای احیای برجام فراهم کند. یا اینکه اروپا و سایر کشورها سازوکاری را آماده کنند تا ایران بتواند از برجام استفاده کند. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره اینکه چرا گزارش های سه ماهه و شش ماهه برجام در صحن علنی قرائت نشد، گفت: این موضوع به درخواست وزارت امور خارجه بازمی گردد. وقتی گزارش ها ارائه می شود، مطالباتی از آنها مطرح می شود، باید از طریق وزارت امور خارجه به این موضوع رسیدگی کنید.

وزارت امور خارجه باید پاسخگوی عدم ارائه گزارش باشد

یکی دیگر از نمایندگانی که در مصاحبه با «اعتماد» به موضوع عدم ارائه گزارش برجام از سوی وزارت امور خارجه به افکار عمومی و افکار عمومی واکنش نشان می دهد، محمد حسن آصفری، عضو شورا و کمیته امور داخلی کشور است. مجلس . وی در این زمینه می گوید: این موضوع مربوط به کمیسیون خاصی نیست و همه نمایندگان و افکار عمومی باید با مذاکرات خرد آشنا باشند. بر اساس قانون، وزارت امور خارجه باید هر 3 ماه یکبار و سنا هر 6 ماه یکبار به کمیسیون امنیت گزارش دهند و جزئیات مذاکرات را به مجلس اعلام کنند. این گزارش ها در سال گذشته ارائه نشده و از این نظر دولت و وزارت امور خارجه شکست خورده اند.

بیشتر بخوانید  کارگاه آموزشی آشنایی با سامانه سرمایه گذاری آرمکس در سازمان منطقه آزاد ماکو

باید مشخص شود که غرب به تعهدات خود عمل کرده است یا خیر و وضعیت مذاکرات چگونه است؟ ما شخصاً از طریق کمیسیون شورا و هیئت رئیسه موضوع را رصد می کنیم و اگر در این زمینه کوتاهی شده، دولت و وزارت امور خارجه باید پاسخگو باشند.» این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید تقویت تیم مذاکره‌کننده می‌تواند آثار مفیدتری داشته باشد، گفت: برخی معتقدند ظریف موفق شده است به خواسته‌های ایران برای حذف سپاه از لیست تروریستی پاسخ دهد. گروه ها.

این ادعا درست نیست، حداقل من چیزی در مورد آن نشنیده ام. در غیر این صورت بخشی از مشکل به این دلیل است که مذاکره کنندگان قبلی نتوانسته اند تضمین های لازم برای اجرای برجام را کسب کنند. اما در مجموع گزارش ندادن به دادگاه و مردم اشتباه دولت و وزارت امور خارجه است و باید پاسخگو باشند». لازم به ذکر است، خبرنگار «اعتماد» برای اطلاع از دیدگاه های وزارت امور خارجه در تماسی با علیرضا بیگدلی، نماینده پارلمانی وزارت امور خارجه، نظر وی را درباره چرایی این سه گزارش ماهانه و شش ماهه ارائه نشد. بیگدالی که به نظر می رسید از اصل موضوع بی اطلاع بود، در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد گفت: این موضع باید از طریق سخنگوی وزارت امور خارجه پیگیری شود و از ارائه اطلاعات در این زمینه خودداری کرد. «تراست» آماده انعکاس توضیحات وزارت امور خارجه در این زمینه در آینده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *