مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا ترکیه در حال ساخت دیواری بین مرز خود با ایران است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دیوار ترکی

MeetNews – ترکیه ، پیشرفته ترین همسایه ایران ، در بیشتر مرزهای خود با ایران دیواری ساخته است. این خبر تکان دهنده ای برای ایران بود که تا چند دهه پیش ثروتمندتر و توسعه یافته تر از همسایه شمال غربی آن بود.

اکنون شهروندان ایرانی مانند موجوداتی ترسناک احساس می کنند که همسایه پیشرفته آنها از آنها پیشی گرفته است و می خواهد مانع مهاجرت آنها به کشورشان در یک بحران شود.

سوریه و اکنون ایران

با این وجود ، با وجود تبلیغات زیاد ، ترکیه سابقه ساخت دیوار در مرزهای خود را دارد و ایران اولین همسایه ترکیه نیست که دیوارهای سیمانی و سیم خاردار در مرزهای خود نصب کرده است. تنها چند سال پیش ، پس از شروع جنگ داخلی سوریه ، ترکیه دیواری در مرز خود با آن کشور ساخته است (که طولانی تر از مرز با ایران است).

طول آن حدود 832 کیلومتر است و پس از دیوار چین و مرز ایالات متحده با مکزیک سومین دیوار طولانی در جهان است. (البته این ادعا جای سوال دارد.) جالب اینجاست که دیوار مرزی آمریکا و مکزیک در دوران ترامپ بسیار بحث برانگیز شد و دیوار بزرگ چین حداقل 2500 سال قدمت دارد. بنابراین طول این دیوار واقعاً جلب توجه می کند.

در همان زمان ، روزنامه حامی دولت صباح در ترکیه گزارش داد که بلوک های بتونی به عرض 2 متر و 3 متر ارتفاع بر روی دیوار مرزی ترکیه و سوریه استفاده شده است و سیم خاردار بر روی بلوک ها نصب شده است. چندین برج مشاهده که ساخته شده اند در فاصله 300 متری از یکدیگر.

بیشتر بخوانید  اما شیر دادن شمکانی به قربانیان کلانشهر / فیلم

دیوار مرزی ترکیه و سوریه همچنین دارای سیستم های نظارتی از نزدیک ، دوربین های حرارتی ، رادارهای نظارتی زمینی ، سیستم های کنترل سلاح از راه دور ، مراکز کنترل و کنترل ، سیستم های تصویربرداری خطی و سنسورهای لرزه ای و صوتی است و بنابراین بسیار پیچیده است. در حال آمدن است

ترکیه به دنبال چیست؟

مشکل عبور از مرز ایران با ترکیه چندین سال است که ادامه دارد و اکنون در واقع آخرین قسمت این مشکل با ساخت دیوار مرزی بین دو کشور در حال پایان است. یوسف دورانی دینچ ، فرماندار وقت چالدران (یا چالدران) ، حدود 4 سال پیش ، هنگامی که دیوار زمزمه می شد ، به خبرگزاری آناتولی در ترکیه گفت که هدف دیوار “جلوگیری از هر نوع قاچاق” است. مبارزه با تروریسم مهاجرت غیرقانونی ، امنیت مرزی و صلح شهروندان است. “

وی افزود که ترکیه “به افرادی که هر از چند گاهی به دلیل جنگ داخلی و مشکلات اقتصادی در کشورهایشان از طریق ایران به مرزهای ترکیه می آیند اجازه نمی دهد.” نکته این است که وی در سخنرانی های خود به طور مشخص به عبور شهروندان افغانستان از ایران و سپس ورود آنها به ترکیه اشاره کرده است.

در هفته های اخیر ، با ورود طالبان به افغانستان ، هزاران مهاجر افغان از طریق ایران به ترکیه گریخته اند و اغلب توسط نیروهای مرزی ترکیه بازداشت شده اند. در حقیقت ، ترکیه اکنون نه تنها می خواهد از حرکت پناهجویان ایرانی جلوگیری کند ، بلکه هدف اصلی آن پناهجویان افغان است.

بیشتر بخوانید  رزرو هتل در دریا بهتر است یا در جزیره؟

از سوی دیگر ، خبرگزاری فرانسه اخیراً گزارشی در مورد مهاجرت افغان های مقیم ایران به ترکیه منتشر کرده است که نشان می دهد برخی از افغان ها اگرچه بیش از 30 سال در ایران زندگی می کنند ، اما اکنون ایران را به مقصد ترکیه ترک می کنند. در حقیقت ، اکنون حتی افغان های مقیم ایران نیز به دلیل اوضاع سخت اقتصادی در ایران و کاهش شدید ارزش پول ملی ایران ، برای داشتن زندگی بهتر به ترکیه روی آورده اند.

ترکیه در حال حاضر اولین کشور در جهان است که بیشترین پناهجویان را می پذیرد ، موقعیتی که تا دو دهه پیش به ایران تعلق داشت. با این وجود ، وقوع جنگ داخلی در سوریه در سال 1390 نزدیک به 3 میلیون شهروند سوریه را مجبور به رفتن به ترکیه کرد. ترک ها اکنون می گویند هجوم بسیاری از پناهندگان بر اقتصاد آنها تأثیر گذاشته است.

در همین حال ، برخی از ناظران سیاسی تشدید جنگ دولت ترکیه علیه مبارزان پ.ک.ک را دلیل دیگری برای به تعویق انداختن برنامه ساخت دیوار مرزی با ایران از سوی ترکیه می دانند.

توضیح اینکه هم ترکیه و هم ایران حزب کارگران کرد (پ.ک.ک) را یک گروه تروریستی می دانند و به همین دلیل ایران به وضوح موافقت می کند که مرز بین دو کشور را مشخص کند و در نتیجه گروه های جدایی طلب در منطقه را تضعیف کند.

کدام کشورها دیواری در مرز خود ساخته اند؟

با این وجود ساخت دیوار در مرز بین کشورها پیشرفت جدیدی نیست و محدود به مرز ایران و ترکیه نیست. جالب اینجاست که ایران مدتهاست دیواری مرزی بین خاک خود و پاکستان ایجاد کرده است که طول آن 960 کیلومتر است.

بیشتر بخوانید  کاهش قیمت ارز؛ به زودی

پاکستان از سال 2005 در حال ساخت دیواری نزدیک به 2400 کیلومتر در مرز خود با افغانستان است که در صورت تکمیل ، می تواند یکی از طولانی ترین مرزهای محافظت شده در جهان باشد.

عربستان سعودی ساخت دیوار 1800 کیلومتری مرز خود با یمن را از سال 2003 آغاز کرد ، اما به دلیل اختلافات سیاسی بین دو کشور ، خیلی زود متوقف شد. در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) دیواری بین شهرک نشینان اسرائیلی و نوار غزه وجود دارد که تاریخچه خاص خود را دارد.

بسیاری از دیوارهای مرزی نیز در دست ساخت است. به عنوان مثال ، هند و بنگلادش در امتداد مرزهای خود دیواری در حدود 3300 کیلومتر در حال ساخت هستند و دیواری مشابه بین هند و میانمار در حال ساخت است که طول آن 1600 کیلومتر تخمین زده می شود.

تاریخچه دیوارها و تقسیم مرزها یک داستان غم انگیز است و امروزه آشکارا ایران در مقابله با غرور ملی ایران مشکل دارد. تاریخ آنچنان که ایرانیان تصور می کردند تلخ نیست ، اما ممکن است تعجب کنیم که چرا کشورهای قلب اروپا مرزهایی دارند که با دیوار و سیم خاردار جدا نمی شوند ، اما بیشتر دیوارهای مرزی جهان درست در محل زندگی ما ساخته می شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *