چرا این همه برنامه سیاسی و اقتصادی نتیجه مناسبی ندارد؟ –



سلام نو سرویس سیاسی: از برنامه ۷۰۰۰ صفحه‌ای ابراهیم رئیسی تا چند هزار ساعت مطالعه روی طرح‌ها مجلس و از برنامه‌های مختلف سعید جلیلی برای اقتصاد تا هزاران صفحه ماده و تبصره‌ای که مجلس‌ها تصویب می‌کنند، ایران پر از برنامه کلان و خرد، بخشنامه،  ایده و به طور خلاصه حرف و حرف و حرف است!

با این وجود پرسش مهم این است که چرا با وجود این حجم از نامه، برنامه، افق، ایده کشور همچنان به شدت بی‌برنامه، بی‌نظم و آشفته است؟ نتیجه برنامه ۲۰ ساله و برنامه‌های ۵ ساله کجا است؟

چرا دولتی که برنامه‌اش با نظر خواهی از ۲۰۰ نخبه دانشگاهی به ۷ هزار صفحه می‌رسد یکی از بی‌برنامه‌ترین دولت‌های پس از انقلاب است؟ چرا با وجود چند ژنرال اقتصادی مثل محسن رضایی، احسان خاندوزی و محمد مخبر در کابینه رئیسی هنوز شاهد اقدامی موثر در حوزه اقتصاد نیستیم؟ مگر خاندوزی نمی‌گفت برای اقتصاد برنامه دارد؟ مگر محسن از برنامه اقتصادی سخن نمی‌گفت و در انتخابات‌های گذشته چند صد و شاید هزار برگ برنامه اقتصادی و سیاسی منتشر نکرد؟

واقعیت این است که میدان سیاست و سیاستگذاری جای تناسب برنامه و عمل و مصداق «دو صد گفته چون نیم کردار نیست» است. شاید بشود با تعداد صفحات بیشتر برنامه‌ها مانور رسانه‌ای داد و رای جمع کرد، شاید بشود با برنامه‌های بی‌پایه مردم فریبی کرد، اما قطعا برنامه زیاد به عمل بهتر نمی‌انجامد و برنامه متوهمانه اجرایی نمی‌شود. مصداق روشن این حرف هم تمام دوران زمامداری محمود احمدی‌نژاد است. دوران پر از برنامه و وعده که کلنگ‌های بسیاری هم در آن به زمین خورد اما نتایج درخشانی به جا نماند. مجموعه‌ای از پروژه‌های نیمه‌کاره، وعده‌های بی‌سرانجام و آشفتگی تنها یادگاران دوران احمدی‌نژاد است که نه تنها دولت روحانی را به دردسر انداخت بلکه دولت رئیسی را نیز اذیت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  سرهنگ هلاكو احمديان | بیوگرافی هلاکو احمدیان بازنشستگی

بی‌برنامگی دولت رئیسی حتی منتقدانی در مجلس انقلابی نیز داشته است و نماینده‌ای مثل محمود احمدی بیغش از رئیسی خواسته تا او وزاریش مساله محور وارد کارزار شوند نه نمایشی و بی ثمر.

البته باید منصف بود و مشکل بی‌برنامه‌گی را مختص دولت ابراهیم رئیسی ندانست. وضعیت امروز زاینده‌رود، کارون و ارومیه محصول دولت‌های سازندگی، اصلاحات، مهرورز و تدبیر و امید است. هر چند در وضعیت امروز ایران حتما سهم دولت مخبری مثل احمدی‌نژاد بیش از دیگر دولت‌ها است اما مشکل اصلی ایران در تمام چهار دهه گذشته ضعف سیاستگذاری و حکمرانی بد بوده است.

تا وقتی بازی چنین باشد و در بخواهد بر روی پاشنه برنامه‌های حجیم، غیرکارشناسی و ناخوشایند بچرخد هیچ دولتی- فارغ از گرایش سیاسی که دارد- توان حل مسائل و بحران‌های اصلی ایران را نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید