چرا اینقدر خمیازه میکشم؟


دلایل خمیازه کشیدن چیست؟

با این قسمت از دلگرم کننده بیایید و علت و درمان خمیازه زیاد را دریابید.

دلایل خمیازه کشیدن چیست؟

چند روز پیش مقاله ای در مورد سیستم خنک کننده مغز منتشر شد و اینکه سیگار و مواد مخدر منجر به لخته شدن خون می شود و سپس با تنگ شدن عروق خون رسانی به مغز مختل می شود. یکی دیگر از پیامدهای این وضعیت این است که سیستم خنک کننده مغز که مغز را با هزاران کیلومتر مویرگ خنک می کند، نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه دمای مغز افزایش می یابد.

حال ببینیم رفلکس مغز یا مقر مرکزی بدن در برابر این وضعیت چیست؟

بر اساس این مطالعه، محققان دریافتند که خمیازه کشیدن به حفظ دمای مناسب در مغز کمک می کند، که در آن سینوس ها نقش مهمی دارند. منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفته هاک از دانشکده دندانپزشکی مریلند و اندرو گالوپ از دانشگاه پرینستون، خمیازه کشیدن به این دلیل نیست که شما خسته هستید یا به اکسیژن نیاز دارید، بلکه خمیازه به تنظیم دمای مغز کمک می کند. آنها گفتند: “مغز به تغییرات دما حساس است و کاملاً پیچیده است، بنابراین باید از گرمای بیش از حد محافظت شود.”

مغز مانند یک کامپیوتر زمانی که سرد است بهترین عملکرد را دارد. این یافته ها در مجله Medical Hypotheses منتشر شد. بر اساس یک نظریه، خمیازه کشیدن مسری است. بنابراین، خمیازه یک عمل بدوی است که در تکامل انسان باقی مانده است. یکی از اساتید دانشگاه مریلند دریافته است که خنده و خمیازه کشیدن آنقدر مسری است که فقط مطالعه خمیازه برای ایجاد تمایل کافی است.

خمیازه کشیدن در واقع یک انعکاس است و شما نمی توانید به راحتی جلوی آن را بگیرید. این رفتار نشانه تغییر حالت بین هوشیاری و خواب آلودگی و بالعکس است. به گفته وی خمیازه کشیدن ربطی به دریافت اکسیژن بیشتر برای مرد ندارد، از باز شدن بی اختیار دهان و نفس عمیق که تقریبا از قبل از تولد دیده می شود، دقیق تر از دوران جنینی و هفته یازدهم، دو تا بزرگ است. نظریه های خمیازه کشیدن؛ اولین مورد، نظریه فیزیولوژیکی است که هیپوکسی همراه با افزایش سطح دی اکسید کربن در خون، باعث می شود گیرنده های حسی پیام خاصی را به مغز ارسال کنند و بخشی از مغز غیرارادی دستور خمیازه می دهد.

بیشتر بخوانید  فواید مصرف قرص ویتامین H (بیوتین)

نظریه دیگر نظریه خستگی است که معتقد است خمیازه یک واکنش طبیعی بدن در این زمان است. محققان در این مرکز اخیراً دریافته‌اند که وقتی فرد خمیازه می‌کشد، اکسیژن بیشتری از طریق انبساط راه‌های هوایی وارد ریه‌ها می‌شود. درصد این گاز حیاتی در خون افزایش می یابد، می گویند در 90 درصد موارد خمیازه به دلیل کاهش اکسیژن در بدن اتفاق می افتد. به عنوان مثال، پس از مدت کوتاهی تنگی نفس، فرد ناگهان خمیازه می کشد و به این ترتیب بدن او مقدار مورد نیاز اکسیژن را دریافت می کند، بنابراین خمیازه کشیدن در واقع پاسخی به نیاز فرد به دریافت هوای بیشتر است نه دلیل آن.خواب آلودگی.

چرا اینقدر خمیازه میکشم؟

فواید خمیازه کشیدن

راه‌های هوایی کوچک در ریه‌ها را مسدود می‌کند، به همین دلیل است که اغلب صبح‌ها یا زمانی که خسته و بی حوصله هستیم خمیازه می‌کشیم.

خمیازه کشیدن مواد شیمیایی آزاد می کند و به باز نگه داشتن کیسه های هوا کمک می کند. مقادیر کافی و عملکرد مناسب این ماده شیمیایی به توانایی کودک برای زنده ماندن در خارج از رحم مادر کمک می کند، به همین دلیل است که جنین سه ماهه در حال رشد خمیازه می کشد تا برای استفاده از ریه های خود آماده شود.

* خمیازه به عنوان یک سیستم هشدار دهنده عمل می کند که به فرد اطلاع می دهد که ممکن است خواب باشد. بنابراین، اگر هنگام رانندگی خمیازه می کشید، هشداری است که باید استراحت کنید.
خمیازه کشیدن در مورد عفونت خمیازه بین انسان و حیوان، جالب است بدانید که حتی حیوانات نیز با دیدن خمیازه حیوانات خمیازه می کشند.در یک مطالعه بر روی سگ ها، 21 سگ از 29 سگ در معرض سگ های خمیازه دار قرار گرفتند. آنها قبلاً دروغ می گفتند و خمیازه می کشیدند.

خمیازه به طور غیرارادی اتفاق می افتد زیرا مرکزی در مغز ما است که تنفس ما را تنظیم می کند. اگر مقدار زیادی دی اکسید کربن در بدن ما وجود داشته باشد این مرکز فعال می شود و ناخواسته دی اکسید کربن را دم و بازدم می کنیم، اگرچه علت و نحوه خمیازه کشیدن را به درستی نمی دانیم، اما تماشا کردن، گوش دادن و یا حتی فکر کردن به خمیازه می تواند باعث ایجاد خمیازه شود. شخص این کار را انجام دهد، زیرا تماشای خمیازه و گوش دادن به آن بر مغز ما تأثیر می گذارد و باعث خمیازه می شود.

بیشتر بخوانید  هر آنچه در مورد قرص آپیکسابان باید بدانید!

قبلا تصور عمومی این بود که ما فقط وقتی خسته هستیم خمیازه می کشیم، بلکه وقتی بیدار می شویم و با هوشیاری کامل خمیازه می کشیم، او در شکم مادرش با ریه های پر از آب خمیازه می کشد.

این نظریه بر این باور است که خمیازه نوعی ارتباط بین موجودات است به این معنی که حیوانات به این ترتیب یکدیگر را از تغییرات محیط یا درون خود مطلع می کنند در واقع خمیازه یک انعکاس است و شما نمی توانید به راحتی جلوی آن را بگیرید. این رفتار نشانه تغییر حالت بین هوشیاری و خواب آلودگی و بالعکس است.

او همچنین معتقد است که خمیازه کشیدن ربطی به دریافت اکسیژن بیشتر برای فرد ندارد، بلکه باز کردن غیرارادی دهان و تنفس عمیق است که تقریباً از زمان قبل از تولد، به طور دقیق تر از دوران جنینی و یازده هفته قابل مشاهده است.

دو نظریه اصلی در مورد خمیازه وجود دارد. اولین مورد، نظریه فیزیولوژیکی است که هیپوکسی همراه با افزایش سطح دی اکسید کربن در خون، باعث می شود گیرنده های حسی پیام خاصی را به مغز ارسال کنند و بخشی از مغز غیرارادی دستور خمیازه می دهد. نظریه دیگر نظریه خستگی است که معتقد است خمیازه یک واکنش طبیعی بدن در این مواقع است.

محققان این مرکز اخیرا دریافته اند که وقتی فرد خمیازه می کشد، اکسیژن بیشتری از طریق انبساط راه های هوایی وارد ریه ها می شود و درصد این گاز حیاتی در خون افزایش می یابد. در 90 درصد موارد خمیازه به دلیل کاهش اکسیژن در بدن اتفاق می افتد. به عنوان مثال، پس از مدت کوتاهی تنگی نفس، فرد ناگهان خمیازه می کشد و به این ترتیب بدن او مقدار مورد نیاز اکسیژن را دریافت می کند، بنابراین خمیازه کشیدن در واقع پاسخی به نیاز فرد به دریافت هوای بیشتر است نه دلیل آن.خواب آلودگی.

خمیازه به طور غیرارادی اتفاق می افتد زیرا مرکزی در مغز ما است که تنفس ما را تنظیم می کند. اگر دی اکسید کربن در بدن ما زیاد باشد، این مرکز فعال می شود و ناخواسته دی اکسید کربن را دم و بازدم می کنیم.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض جانبی داروی اکسناتید 

اگرچه علت و نحوه خمیازه به طور دقیق مشخص نیست، اما دیدن، شنیدن یا حتی فکر کردن به خمیازه می تواند فرد را به این کار وادار کند، زیرا تماشا و گوش دادن به خمیازه روی مغز ما تأثیر می گذارد و باعث خمیازه می شود. قبلاً تصور عمومی این بود که ما فقط وقتی خسته هستیم خمیازه می کشیم اما وقتی از خواب بیدار می شویم و کاملاً آگاه هستیم خمیازه می کشیم.خمیازه کشیدن در شکم مادر با ریه های پر از آب.

این نظریه معتقد است که خمیازه نوعی ارتباط بین موجودات است، به این معنی که حیوانات به این ترتیب یکدیگر را از تغییرات محیط یا درون خود مطلع می کنند.

گوشه های بادخیز

تغییرات ارتفاع، مانند سفر با هواپیما یا سفر به پیچ و خم کوهستانی (شمال هراز)، می تواند باعث ایجاد احساس «باد» در گوش شما شود.

اگر سعی کنید با بیرون راندن هوا از بینی احساس فشار را از بین ببرید، ممکن است پرده گوش سوراخ شود یا باکتری از حلقه شما به عمیق ترین قسمت های گوش کشیده شود.

رعایت این نکات به شما کمک می کند تا با خیال راحت فشار را در گوشه ها کاهش دهید:

حدود یک ساعت قبل از سفر، از خانه خارج شوید و یک داروی ضد تشنج (مانند سودوافدرین) مصرف کنید.

* سعی کنید هنگام تغییر ارتفاع با خمیازه کشیدن به آرامی فشار را در گوشه خود کاهش دهید.

برای رفع نفخ به خوردن بزاق ادامه دهید.

هنگام برخاستن و فرود آمدن در هواپیما یا ورود به پیچ و خم کوهستانی آدامس کوهی بی ضرر بجوید.

* اگر همچنان در گوش های خود احساس نفخ می کنید، هوا را به داخل ریه های خود بکشید، بینی خود را بسته نگه دارید و سپس به آرامی هوا را از بینی خارج کنید تا احساس راحتی کنید و دهان خود را بسته نگه دارید. بسیار مراقب باشید که زیاده روی نکنید.

————————————————- —————————————-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید