چرا اجرای کامل قانون تمرکز باید در اولویت دولت سیزدهم باشد؟ خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



طبق گزارش ها گزارشگر بیشترقانون تمرکز ، که به مدت دو سال در آگوست 2009 به حالت تعلیق درآمد ، احیا شده است و طبق اعلامیه قبلی سازمان های مربوطه ، امروز ، 13 ژوئیه 1400 ، مسئولیت بازار داخلی کلیه محصولات کشاورزی و کالاهای مرتبط با آن مدیریت صادرات و واردات کالا باید به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود.

اشتباه استراتژیک دولت دوازدهم در تعلیق قانون تمرکز و وعده هایی که محقق نشده باقی مانده است

در سال 1998 ، دولت شدیداً بر تأسیس وزارت بازرگانی پافشاری کرد و حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه کابینه گفت: “اگر وزارت بازرگانی تأسیس شود ، زندگی مردم و وضعیت بازار در هفته آینده بهتر می شود و این مسئولیت آن است. مجلس شورای اسلامی. “من امیدوارم که این گام مهم به دلیل مردم و کنترل به موقع صادرات و واردات و قیمت کالاها توسط آنها برداشته شود.”

البته تشکیل وزارت بازرگانی به دلیل مخالفت نمایندگان مجلس لغو شد ، اما سرانجام اصرار دولت نتیجه داد و در تاریخ 26 آگوست 2009 قانون انتزاع به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمد. سکوت منتقل شد شرکت مادر شرکت بازرگانی ایران (GTC) یکی از شرکت های تابعه وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار بود که پس از تصویب قانون تمرکز وظایف و اختیارات توسط وزارت جهاد کشاورزی به تصویب رسید سکوت وی جدا شد و تحویل وزارت جهاد کشاورزی شد.

قانون تمرکز چیست؟

قانون انتزاع وظایف تجاری بخش کشاورزی تحت عنوان قانون “تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد” در تاریخ 15 فوریه 2009 توسط مجلس شورای اسلامی توسط وزارت تجارت وقت تصویب شد کشاورزی »و در سال 1992 از کابینه اعلام شد

بیشتر بخوانید  چگونه قرمه سبزی سیاه درست کنیم؟

طبق ماده 1 قانون انتزاع ، کلیه اختیارات ، تعهدات و موضوعات مربوط به توسعه سیاست ، برنامه ریزی ، نظارت و اقدامات لازم در موارد زیر توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت من کردم و او به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده شد:

الف: تجارت ، از جمله صادرات ، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات اساسی کشاورزی ، گیاهان باغی و دارویی ، از جمله گندم ، برنج ، جو ، ذرت ، بانبه‌وش، کره و دانه های روغنی ، چای ، سیب زمینی ، پیاز ، حبوبات ، سیب ، پرتقال ، خرما ، کشمش ، شکر ، شکر و آرد ، و همچنین حیوانات ، مرغ و محصولات آبزی ، از جمله شیر و فرآورده های شیر ، گوشت سفید ، گوشت قرمز ، تخم مرغ و پیله های ابریشم

ب: صنایع تبدیل فوری زیر با مرحله تبدیل در بخش کشاورزی:

پردازش و محافظت از گوشت و فرآورده های گوشتی در برابر فساد.

2 پردازش و محافظت از محصولات آبزی و محصولات آبزیان در برابر فساد.

3 فرآوری و محافظت از میوه ها و سبزیجات در برابر فساد.

4 روغن کاری

5 فرآورده های لبنی.

6 تولید دانه های آسیاب شده.

7 تولید نشاسته.

تولید خوراک آماده برای دامپروری.

9 صنایع غذایی و فرآوری شده مربوط به میوه ها ، سبزیجات ، تابستان و چای ، اگر در مسئولیت سایر وزارتخانه ها طبقه بندی نشوند.

10 تولید محصولات گیاهی و اسانس های مختلف.

11 تولید کودهای آلی (غیر شیمیایی).

براساس ماده 4 قانون انتزاع ، شرکت نگهداری دام با کلیه تعهدات ، اختیارات ، نیروها و امکانات وزارت صنعت ، معدن و تجارت تصمیم گیری شد. من کردم و به وزارت جهاد کشاورزی بپیوندید.

بیشتر بخوانید  اضافه قیمت بلیت هواپیما چطور به خریداران بازگردانده می‌شود؟

اعمال ناقص قانون و عواقب آن در بازار / دستاوردهای انتزاع چه بود؟

با ابلاغ این قانون ، انتظار می رفت اجرای مفاد آن در دستور کار قرار گیرد و به زودی به اتمام برسد ، اما مفاد این قانون به طور کامل اجرا نشد و همین امر منجر به کاستی های جدی در تنظیم بازار کالاهای اساسی شد ؛ هر زمان که چالش جدی در تنظیم بازار یک کالای اساسی یا کالا وجود داشت ، مقامات وزارت جهاد کشاورزی گفتند که اگرچه این وزارتخانه مسئول تنظیم بازار برای عمده فروشان است ، اما آنها ابزاری برای نظارت بر آن ندارند.

اجرای ناقص قانون تمرکز و فقدان ابزارهای لازم توسط دولت مانع از تأثیرگذاری وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار داخلی شد ، اما این وزارتخانه در زمان مدیریت محمود حجتی بر این وزارتخانه کشاورزیدر زمینه تولید ، خودکفایی محصولات اساسی و کنترل واردات نتایج بسیار خوبی داشته است.

از جمله دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی جهاد در اجرای قانون غلظت می توان به شرح زیر نام برد.

تراز تجاری مثبت محصولات کشاورزی

کاهش حجم واردات غذاهای اساسی

نرخ مثبت رشد اقتصادی بخش کشاورزی

خودکفایی در تولید گندم

واردات برنج را کاهش دهید

واردات شکر را کاهش داده و به حد خودکفایی برسید

مدیریت واردات روغن و دانه های روغنی به نفع صنایع محلی

صادرات محصولات کشاورزی را با اجرای سیاست های بازار در ازای بازار افزایش دهید

تجربه کشورهای دیگر چه می گوید؟

تجربه 50 کشور در سراسر جهان ، از جمله ایالات متحده ، کانادا ، ژاپن ، استرالیا ، آلمان و بیشتر را مرور کنید. این نشان می دهد که یکی از دلایل مهم موفقیت این کشورها در تأمین امنیت غذایی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی وجود مدیریت یکپارچه تولید و تجارت و در نتیجه خودکفایی و توسعه صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی است. الزاماتی که در قانون تمرکز و در صورت وجود این قانون نیز به آنها پرداخته شده است در قالب اجرای کامل آن می تواند منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی ایران و افزایش امنیت غذایی شود. متأسفانه اجرای ناقص آن باعث تشدید مشکلات و آسیب بیشتر مردم شده است.

بیشتر بخوانید  دانشجوی دانشگاه تهران که اقدام به خودکشی کرده بود، درگذشت

چرا اجرای کامل قانون تمرکز باید در اولویت دولت سیزدهم باشد؟

اجرای قانون تمرکز بدهی ها در بخش کشاورزی که به منظور ادغام مدیریت تولید ، بازار و به ترتیب رونق تولید و تنظیم بازار بهینه و هدفمند کالاهای اساسی تصویب شده است ، منجر به توسعه می شود. سازماندهی بخش کشاورزی ارزیابی شرایط فعلی تولید ، واردات ، صادرات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی نشان می دهد که اجرای کامل قانون تمرکز باید از اولویت های دولت سیزدهم باشد. یک قانون مترقی و یک فرصت طلایی که وزارت کشاورزی جهاد با اجرای کامل آن می تواند ضمن حمایت واقعی از تولیدکنندگان ، بسیاری از مشکلات و ناهماهنگی های موجود در بازار را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید