مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا آسمان این روزها آبی است؟!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


از کودکان و سالمندان و بیماران قلبی گرفته تا شهروندان عادی که صبح با سرفه و چشمان سوزان از خواب بیدار می شدند.

اکنون در سالگرد روزی هستیم که روح تهران را شمردند. نیم سال از سال 93 می گذرد، مدارس و دانشگاه ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند، اما در اتفاقی شگفت انگیز، تهران در اوج شلوغی و ترافیک، شاهد آسمانی صاف و هوایی پاک است.

این بار میلیون ها تاجر و کارمند در میان ترافیک و شلوغی از خانه به محل کار خود می روند بدون اینکه چشمانشان بسوزد یا تنگی نفس داشته باشند. آسمان راهیده از تله آلودگی به صد زبان می گوید بحران بزرگ آن روزها یک مقصر بیشتر نداشت: بنزین آلوده و برچیدن بنزین آلوده و نجات تهران از دوره طولانی بحران اولین خدمتی است که داده است. سیاست های زیست محیطی به زمان ما

دولت اعتدال خوش شانس است که تلاش های تیم مدیریت محیط زیست خود خیلی زودتر از آنچه قبلا تصور می شد به ثمر نشسته است. تیمی از مدیران محیط زیست دولتی شواهدی از آسمان آبی پهناور تهران دارند تا ثابت کنند در این زمینه چه کرده اند. مخالفان هر چقدر هم رنج بکشند، نمی توانند پرده انکار آسمان صاف را که از آلودگی نجات یافته است، پس بزنند.

این روزها اگر پای فعالان محیط زیست بنشینید، می شنوید که دولت روحانی حتی اگر تا امروز سفره مردم را رنگ نکرده باشد، در عوض به آرزوی بزرگ آنها برای داشتن هوای سالم جامه عمل پوشانده است.

چرا آسمان این روزها آبی است؟!

مبارزه با آلودگی هوا اولین و جدی ترین آزمون دولت یازدهم بود. مقامات با مخالفان پیچیده تری نسبت به مخالفان اقتصادی و سیاسی روبرو هستند. مخالفان محیط زیست کسانی هستند که منافعشان به سیستم نابرابر توزیع و توزیع آب و انرژی مربوط می شود. بنابراین دور از انتظار نیست که هرگونه اقدامی برای تغییر سیستم تولید و توزیع انرژی با انگیزه مقاومت مخالفان صورت گیرد.

بیشتر بخوانید  ۱۵ عادتی که به شما کمک می کند سالم و جذاب باشید

هفته گذشته یک کارشناس اقتصادی تصمیم دولت روحانی برای حذف تدریجی بنزین پتروشیمی را تصمیمی تاریخی اما شجاعانه توصیف کرد. گویی می دانست تیم مدیران رسمی در سازمان محیط زیست و سازمان نیرو ماه های گذشته را در تقابل با رقبای جدی سپری کرده اند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در تشریح این درگیری می گوید با وزیر نفت (بیان زنگنه) برای توقف تولید بنزین از اولین روز حضورش در محیط زیست به توافق رسیده است.

چند روزی است که ماجرای درگیری مخالفان سیاست انرژی دولت منتشر شده است. رسانه ها و انجمن هایی که از این روند حمایت می کنند آشکارا در برابر بسته شدن شیرهای بنزین آلوده مقاومت می کنند.

چالش ها در این واقعیت منعکس می شود که منافع بسیاری از گروه ها در زمینه انرژی در هم تنیده شده است. یک هفته جنجال رسانه ای ضدحکومتی نشان از این دارد که برخی فعالان حوزه انرژی در دولت قبل سیاست فشار و ارعاب را در دستور کار قرار دادند اما به نظر می رسد سروصدا و تهدید رسانه های این شبکه را آزار نمی دهد. با برنامه ها.مراکزی مانند سازمان محیط زیست.

گویی نمایندگان مسئولین حوزه محیط زیست دریافته اند که بحث آب و انرژی مهمترین آزمون برای اثبات وفاداری به اصل منافع ملی است.

اما در رقابت و دعوای آب و انرژی نباید از نقش مهم رسانه ها در این عرصه غافل شد و با یادآوری روزهای تلخی که تهران با 12 میلیون نفر در برابر هجوم هوای آلوده بلاتکلیف بود. ، او را بسته و گیج کرده بود.

بیشتر بخوانید  موارد منع مصرف دارو گلوکونات پتاسیم و عوارض آن

رسانه ها می توانند تهدید کنند که تمام روزهای تهران که نفس شما را می بندد در جهل و سکوت و تسامح مدیران وقت سپری شد.

رسانه های این حوزه نباید از بیان حقایق تاریخ آن روزها غافل شوند. می توانند صدها فیلم، تصویر و گزارش از همین صدا و سیما استناد کنند که ابعاد بحران آلودگی کلانشهرهای کشور را نشان می دهد و نه تنها مدارس، بلکه ادارات اصفهان، تبریز، مشهد، اراک و اهواز را نیز تعطیل کرده است. در عین حال، هیچ کس جرات مخالفت با تصمیم مبنی بر اجازه تزریق بنزین آلوده را نداشت.

نه مدیران شهری (شورا و شهرداری) و نه مدیران وقت وزارت صنعت، حمل و نقل و سازمان محیط زیست حاضر به پاسخگویی نبودند.

خلاصه اینکه رسانه ها راه روشنی برای حفظ آسمان پاک ایران و سرکوب متقاضیان دارند. کافی است تصویر تهران آلوده دیروز و تصویر خیره کننده پایتخت امروز را در صفحات خود زنده نگه دارند.

نویسنده: آفرین چیکاز اول


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *