چرایی سیاستهای کلی تامین اجتماعی؟



آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش شمانیوز؛ تاکنون 53 سیاست کلی شامل سیاست های کلی برنامه دوم تا ششم توسعه منتشر شده است و سیاست های کلی تامین اجتماعی پنجاه و چهارمین سیاست کلی نظام است که در 30 دی ماه 1401 منتشر شد. سیاست کلی اول مربوط به سال 72 و سیاست های کلی برنامه دوم توسعه است. اگرچه در هر سال حداقل دو خط مشی کلی نظام منتشر می شود، اما در 5 سال گذشته تنها یک خط مشی کلی (نظام تقنینی 1398) منتشر شده است که نشان از تمرکز بر حمایت اجتماعی و اجتماعی و سیاست اجتماعی دارد.

اگر چه تامین اجتماعی و بیمه های اجتماعی شواهد زیادی در آموزه های تمدن اسلامی- ایرانی دارند، اما خوشبختانه تامین اجتماعی مقوله ای وارداتی در حوزه مدرن خود بوده که حدود یک قرن است در حوزه اشتغال (وظیفه و بازنشستگی) حضور داشته است. . هم کارگر (کارگر راه و خیابان) وارد ایران شد و هم با فراز و نشیب های فراوان به بلوغ و گسترش رسید و هم اکنون در آستانه قرن جدیدی از سیستم های تامین اجتماعی در کشور هستیم و ابلاغ سیاست های کلی می تواند نقطه عطفی در این امر باشد. زمینه را در نظر بگیرید.

عصر تامین اجتماعی و تامین اجتماعی در ایران از نظر تدوین مقررات قانونی در گستره وسیع و کلی به نقاط عطفی رسیده است که از آن جمله می توان به تصویب قانون تامین اجتماعی در سال 1354، تاسیس وزارت رفاه اجتماعی در سال 1354 و … تصویب قانون جامع رفاه اجتماعی وزارت رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی در سال 1383، تصویب ماده 57 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه در سال 1396 که به همراه ماده 81 قانون برنامه ششم توسعه ترجمه قانون تشکیلات نظام جامع تامین اجتماعی سه قانون اخیر اجرا نشده است. سرانجام در آغاز قرن جدید تامین اجتماعی و تامین اجتماعی در ایران، ابلاغ سیاست کلی تامین اجتماعی را می توان مرکز ثقل و سنگر سیاست رفاهی و اجتماعی کشور دانست.

ارزش افزوده سیاست های کلی تامین اجتماعی:

باید دید سیاست های کلی تأمین اجتماعی که از این پس «سیاست ها» نامیده می شوند، چگونه به قانون ساختار نظام جامع تأمین اجتماعی و تأمین اجتماعی که از این پس «قانون» نامیده می شود، ارزش می بخشد:

1- قانون بر دو اصل 21 و 29 قانون اساسی تمرکز دارد، اما سیاست به شش اصل قانون اساسی یعنی اصول 3، 21، 28، 29، 31 و 43 می پردازد و بسته کامل تری نسبت به قانون است. . نکته مهم در سایر اصول قانون اساسی که در قانون 1383 مغفول مانده است، بر نقش فعال دولت، وظیفه دولت در تامین حداقل ها و نیازهای اولیه و سطح اولیه خدمات، فقر و محرومیت و … تمرکز دارد. 21 و 29 مورد توجه قرار نگرفته است.

2- در بیمه نامه، آزمون گسترده (اندازه گیری میزان استحقاق و دسترسی) برای لایه ها (تسهیل، پشتیبانی و بیمه) و

بیشتر بخوانید  "آیین نامه مشارکت دانشگاه ها در تربیت معلم" امروز از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شد

تسطیح لایه بیمه (پایه، مازاد و کمک هزینه) برای داشتن خدمات و پشتیبانی و پوشش بیمه ای توجه ویژه ای شد اما قانون به این موضوع توجهی نکرد.

3- رویکرد فعال دولت و تعیین حداقل هایی که دولت باید در حوزه حمایتی و بیمه پایه و حفظ قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه تضمین کند، از نکات قابل تشخیص سیاست طبق قانون است. .

4- استثنائاتی در قانون آمده است، از جمله ماده 18 قانون، که فرض می کند برخی از گروه ها از نظام جامع تامین اجتماعی و تامین اجتماعی جدا و مشمول تصویب هستند و لذا برخی از موسسات و صندوق ها نیز از موارد استثناء محسوب می شوند. هیچ استثنایی از سیاست وجود ندارد و حتی در مورد نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی نیز استثنایی وجود ندارد و دستور اطلاع رسانی صادر شده است، در حالی که فقط دلایل امنیتی رعایت شده است. ارائه اطلاعات در مقابل، بر اساس بندهای 1 و 2 این خط مشی، بر جامعیت، یکپارچگی، فراگیر بودن، حفظ نظم و انسجام امور، نظارت بر توسعه و فعالیت کلیه سازمان ها و صندوق ها و … تاکید شده است. در زمینه های کمک، حمایت و بیمه. .

4. در متن سیاست بر ایجاد رفاه عمومی و رفع فقر و محرومیت، کاهش فاصله طبقاتی تاکید شده است، اما قانون به جز کاهش فقر و نابرابری (در بند 1 ماده 1) به این نکات اشاره نکرده است. ) که وجود فقر و محرومیت و نابرابری می دهد و فقط هدفش کاهش آنهاست.

5. از دیگر استثنائات قانون، تبصره ماده 5 این بود که جمعیت هلال احمر خارج از این سامانه فرض شده بود و متعاقباً با تصویب قانون امداد و نجات، لایه امدادی جمعیت هلال احمر. سیستم تامین اجتماعی عملا مختل شد جمعیت هلال احمر در مورد مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و … سوال می پرسد.

6- در تبصره 3 ماده 12 قانون، بخش قابل توجهی از بنیادها و مؤسسات کمکی از شمول مقررات قانون مستثنی شده و رسیدگی به این امر به مراجع واگذار شده است.

7- از آنجایی که مسئول نیروی انتظامی باید سخنگوی بعد اجتماعی دولت و مدعی العموم باشد، ماده 8 قانون می گوید وزیر حمایت اجتماعی در شورای اقتصاد حق رای دارد. شورای استخدام، شورای عالی کار، شورای پول و اعتبار و غیره، اما بعداً با ادغام سه وزارتخانه این عضویت عملاً بی اثر شد. به علاوه، عضویت و رای گیری وزیران در این شوراها به اندازه کافی مؤثر نبود، اما در سیاست (بند 9) با درج لزوم تهیه پیوست های تأمین اجتماعی برای طرح ها و برنامه های کشور، اجرای بهتر و مؤثرتر را برای حمایت از جامعه فقیر تضمین می کنند. .

8- منابع مورد نیاز قانون نظام جامع حمایت اجتماعی و نظام حمایت اجتماعی به طور موثر و عملیاتی در متن قانون وجود نداشته و منابع آن در ماده 3 قانون برنامه چهارم توسعه (برنامه موقت) آمده است. . شروع برنامه توسعه در مجلس هفتم با تصویب طرح تثبیت قیمت ها حذف شد و در عمل قانونی که دارای مفاد مترقی و خوبی بود بدون منبع ماند شش. اما در سیاست و به ویژه در ماده 5، منابع هر قشر و سطح و به ویژه وظایف مسئولین در این حوزه و لزوم اتخاذ رویکرد فعال دولت در تامین منابع مورد نیاز برای ارائه خدمات و پوشش. بینوا.

بیشتر بخوانید  تصاویر ازدواج خانم و آقای مجری تلویزیون ایرن منتشر شد + عکس

ضمانت اجرای قانون ساماندهی نظام جامع حمایت اجتماعی:

این قانون اگرچه مملو از اصول و تصمیمات مترقی و جامع است، اما از زمانی که در مجلس تصویب شد، متعاقباً توسط دولت ها و مجالس بعدی مورد نقض قرار گرفت و تصمیماتی برخلاف این اصول و تصمیمات اتخاذ شد. مثلاً هر وقت طرحی در مجلس بود که حمایت مالی نمی کرد یا مغایر با اصول و محاسبات بیمه ای بود و روسای و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق های تامین اجتماعی به نمایندگان توضیح می دادند که بر اساس این قانون سرریز می شود. نباید حمایت شود.بیمه های اجتماعی باید تحمیل شوند، نمایندگان اعلام کردند که قانون در مجلس تصویب شده و این طرح در مجلس تصویب می شود و ما آن قانون را تصویب کرده ایم و خودمان تغییر می دهیم. حتی موادی از قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و قانون برنامه ششم توسعه و قانون الحاق 1 و 2 که بار مالی بر دوش بیمه گذاران اجتماعی وارد نمی کند در این زمینه موثر نبوده است. همچنین در مورد آرای قوه قضائیه به ویژه دیوان عدالت اداری است که در سال های اخیر صادر شده و خارج از اصول و ضوابط و محاسبات بیمه ای صادر شده است.

اما با ابلاغ سیاست کلی تامین اجتماعی، قانون عملا تقویت و تجمیع شده است و با توجه به سازوکار نظارتی ایجاد شده در هیئت اعزامی طی سه سال اخیر، مجلس، دولت و قوه قضائیه نمی توانند برخلاف سیاست ها تصمیم بگیرند. مصوبات و مصوبات هیأت امنا، این مفاد قانونی در هیأت عالی نظارت مجمع رسیدگی و موارد مغایرت با خط مشی کلی محاسبه و به هیأت امنا ابلاغ خواهد شد. که مطابق اصل 110 قانون اساسی به شورا تقدیم می کند، از تصویب و اجرای آنها جلوگیری می کند و با توجه به ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی توسط هر سه مرجع (قضاییه، مقننه و مجریه)، در عمل باید این سیاست ها نیز رعایت شود. توسط دادگاه ها در نظر گرفته شده است. .

نحوه اعمال قانون ساماندهی نظام جامع حمایت اجتماعی:

اما متولیان امر وزارت رفاه اجتماعی که باید به موجب قانون سازمان نظام جامع حمایت اجتماعی بیش از پیش مکلف می شدند، از همان ابتدا بر خلاف آن تصمیم گرفتند و عمل کردند و نوآوری ها و مبانی آن ایجاد شد. آغاز توسعه دولت هاست و صرف نظر از این موضوع در دوره های مختلف تصمیمات و اقداماتی صورت گرفته که قانون را از جامعیت، انسجام و نظم خارج کرده است، مانند:

1- دولت قبل در میانه طرح هدفمندی یارانه ها، وزارت رفاه و تامین اجتماعی را از وزارت امور اقتصادی و دارایی و مرکز آمار ایران جدا کرد.

2. دولت قبل طرح تخصیص اقدامات قضایی را بدون دخالت وزارت رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی سازی اجرا کرد.

بیشتر بخوانید  کمبودی در زمینه داروهای اساسی نداریم

3. در دولت ما اساسنامه سازمان تامین اجتماعی بر خلاف قانون زودتر تصویب شد (که در دولت قبل تغییری نکرد) بر اساس اختلاف با مجمع، اصلاحیه ماده 113 قانون مدنی. مدیریت خدمات تصویب شد. چندجانبه‌گرایی مصوب در ارکان سازمان‌ها و صندوق‌های تامین اجتماعی محقق شده و در خصوص ارکان و نظام‌های بالاتر تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت و استقلال مالی و اداری و شخصیت حقوقی مستقل نقض قانون شده است. سازمان های بیمه گر و صندوق ها در بیمه نامه به ویژه در بندهای 2، 3 و 4 اصلاح شده است.

4- در دولت قبل مدیران اداری سازمانهای بیمه اجتماعی و درمانی و سازمانهای حمایت اجتماعی با نظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب و منصوب شدند.

5. دولت قبل در ابتدای فعالیت خود، سمت مرکزی وزارت رفاه و تامین اجتماعی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی) را از ارکان سازمان هدفمندی یارانه ها حذف و در اختیار سازمان برنامه و بودجه کشور قرار داد. سازمان.

6- دولت قبل با ایجاد تشکل اجتماعی در کشور بخش قابل توجهی از حوزه و دامنه حمایت را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان حمایت اجتماعی گرفت و به وزارت کشور واگذار کرد. .

7- دولت قبل تحت فشار مبتکران «طرح تهوع سلامت» سازمان بیمه سلامت و به ویژه شورای عالی بیمه سلامت را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدا و به این وزارتخانه واگذار کرد. بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

خلاصه و نتیجه گیری:

اولاً، سیاست های کلی تأمین اجتماعی ارزش افزوده زیادی به قانون ساختار نظام جامع حمایت اجتماعی و تأمین اجتماعی دارد و از نظر محتوایی غنی تر و به روزتر است، بدون استثنا، حتی اگر سیاست های کلی تأمین اجتماعی مشابه باشد. به قانون نظام جامع حمایت اجتماعی. خیر، این سیاست ها نسبت به قانون ساماندهی نظام جامع حمایت اجتماعی ضمانت اجرایی بیشتری دارند. و بسیاری از مفاد این قانون بر اساس سیاست های کلی قابل اجراست.

بنابراین به نظر می رسد ظرفیت های دولتی و غیردولتی ذیربط و کارشناسان و صاحب نظران حوزه حمایت اجتماعی باید ظرفیت های خود را معطوف به تدوین «قانون اجرای سیاست های کلی تأمین اجتماعی» و اجرای بیمه های اجتماعی عمومی کنند. ارائه قانون ساختار جامع رفاه و تامین اجتماعی.

به عبارت دیگر، سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی و قانون ساختار نظام جامع حمایت اجتماعی و تأمین اجتماعی آنقدر گسترده نیست که مشابه باشد و قابل طرح باشد، بلکه سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در هسته اصلی قانون قرار دارد. ساختارهای نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی.

علی حیدری

رئیس کارگروه تامین اجتماعی

دبیرخانه هیئت اعزامی


دیدگاهتان را بنویسید