چابهار بهشت آبزی‌پروری کشور و منطقه آزاد، کلید تکمیل زنجیره تولید



به گزارش شمانیوز، اقیانوس هند دارای سیستم بهره برداری است و ایران نیز در این آیین نامه عضویت دارد. ایران از طریق سیستان و بلوچستان با یازده بندر به این ظرفیت بزرگ دسترسی دارد که سالانه 350 هزار تن ماهی در این بنادر تخلیه می شود و بیش از 30 هزار نفر مستقیماً از طریق صید و شکار به 2500 شناور تغذیه می شوند.

شیلات یکی از مهمترین و بزرگترین ظرفیت های اقتصادی سواحل مکران است و در حال حاضر بیش از 80 درصد مواد اولیه کارخانه های کنسروسازی کشور از چابهار تامین می شود. علاوه بر این، ویژگی های اقلیمی و اقلیمی چابهار، پرورش میگو در این منطقه را بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه کرده است. از آنجایی که چرخه ۱۲۰ روزه پرورش میگو در چابهار به ۸۵ روز کاهش یافته است، چابهار را بهشت ​​آبزی پروری کشور می نامند.

اکنون در هر 20 کیلومتر یک بندر صیادی متوسط ​​با تجهیزات و امکانات کامل داریم و سازمان منطقه آزاد چابهار برای تکمیل زنجیره تولید، از یک سو با حمایت از ایجاد صندوق صیادی، حمایت مستقیم از صیادان در از سوی دیگر با حمایت و زمینه سازی برای ایجاد صنعت تبدیلی و تکمیلی، اقدام به ایجاد واحدهای صنایع غذایی از جمله. مزارع پرورش آبزیان و کارخانه های تن ماهی در کنار زمین های ماهیگیری.

ایجاد چنین واحدهایی با تأثیر بر اقتصاد محلی و توسعه اشتغال، از خام فروشی نفت جلوگیری می کند و ارزش افزوده تولید منطقه را حفظ می کند. پس از آن حمایت از کارخانه های شناورسازی و رفع موانع قانونی در دستور کار قرار گرفت و در مرحله نهایی کارخانه های کنسروسازی در منطقه آزاد چابهار توسعه یافت.

بیشتر بخوانید  Arafa در کرمانشاه کجا برویم؟ خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

تعداد کل این واحدها از 110 کارخانه فراتر رفته و زنجیره صیادی در منطقه آزاد چابهار به پایان رسیده است.

از جمله خدمات صیادی باید به کارخانه توربوفان ماهوربافان اشاره کرد که با حمایت و مشارکت سازمان مناطق آزاد و با افزایش اشتغال ایجاد شد و نیاز صیادان به تور ماهیگیری را برطرف کرد.

عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید