پیوند کلیه


هنگامی که فردی دچار نارسایی کلیه می شود، سه روش درمانی وجود دارد: همودیالیز، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه. بسیاری از بیماران بر این باورند که پیوند موفق، کیفیت زندگی بهتری را برای آنها فراهم می کند، زیرا با پیوند کلیه، آزادی بیشتر، انرژی بیشتر و محدودیت های غذایی کمتری خواهند داشت.

پیوند کلیه
هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین درمان، خوب است با افرادی که قبلا پیوند کلیه انجام داده اند صحبت کنید. همچنین باید با پزشک، پرستار و اعضای خانواده خود صحبت کنید.
پیوند کلیه چیست؟
▪ پیوند روشی است که در آن فردی که کلیه هایش از کار افتاده است کلیه جدید دریافت می کند.
آیا پیوند کلیه انواع مختلفی دارد؟
آره. دو نوع پیوند کلیه وجود دارد: پیوند کلیه از اهداکننده زنده و پیوند کلیه از اهداکننده غیر اهدایی که دچار مرگ مغزی شده است. اهدا کننده زنده می تواند یکی از اعضای خانواده، یکی از اعضای خانواده، دوست نزدیک یا همسر و در برخی موارد یک اهدا کننده خارجی باشد که مایل است یکی از کلیه های خود را به فردی که نیاز به پیوند کلیه دارد اهدا کند.
چگونه فرآیند پیوند کلیه را شروع کنم؟
▪ پزشک می تواند روند پیوند را برای شما توضیح دهد یا شما را برای بررسی بیشتر به مرکز پیوند ارجاع دهد.
رد چیست؟
مهمترین عارضه ای که ممکن است بعد از پیوند ایجاد شود، پس زدن کلیه است. سیستم ایمنی بدن از حملات عوامل خارجی مانند باکتری ها محافظت می کند. این سیستم دفاعی بافت همبند را به عنوان بافت فرازمینی تشخیص می دهد و برای از بین بردن این «مهاجم بیگانه» عمل می کند.
بنابراین، برای جلوگیری از رد کلیه جدید، باید هر روز از داروهای خاصی استفاده کنید. اکثر بیماران به طور کلی 3 نوع دارو مصرف می کنند. سیکلوسپورین و سیرولیموس یکی از مهمترین آنها هستند. علاوه بر این، احتمالاً نیاز به مصرف یک استروئید و یک داروی سوم مانند سلسپت یا سرکوب کننده سیستم ایمنی دارید. در طول هر دوره رد پیوند، باید داروهای دیگری مصرف کنید. آزمایشات منظم در مرکز پیوند به شما کمک می کند تا فرآیند رد پیوند را به موقع شناسایی و درمان کنید.
عوارض داروهای پیوندی چیست؟
داروهای رد پیوند عوارض جانبی زیادی دارند زیرا سیستم ایمنی را سرکوب می کنند. خوشبختانه، این عوارض معمولاً در اکثر بیماران قابل کنترل است. در صورت بروز عوارض، تغییر دوز یا تغییر نوع دارو به درمان آنها کمک می کند. برخی از شایع ترین عوارض جانبی این داروها عبارتند از: فشار خون بالا، افزایش وزن و حساسیت به عفونت ها و تومورها. ممکن است برای کنترل فشار خون، پیشگیری از زخم‌های گوارشی و عفونت‌ها نیاز به مصرف داروهای دیگری داشته باشید.
آیا بعد از پیوند باید رژیم غذایی خاصی داشته باشم؟
هنگام پیوند کلیه و همچنین سایر درمان‌های نارسایی کلیه، اغلب لازم است رژیم غذایی خاصی رعایت شود. اگر قبلاً تحت دیالیز بوده اید، متوجه می شوید که این رژیم غذایی جدید نسبت به قبل محدودیت کمتری دارد. مدت زمانی که باید از این رژیم پیروی کنید متفاوت است. پیشرفت شما به دقت کنترل می شود و در صورت لزوم پزشک رژیم غذایی شما را تغییر خواهد داد.
دیگه چیکار کنم؟
▪ باید با مطالعه و صحبت با پزشکان، پرستاران و بیمارانی که قبلا پیوند انجام داده اند، دانش خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید  فواید باورنکردنی مصرف پماد کالاندولا دینه

اسرار موسسه اطلاعات غذایی


دیدگاهتان را بنویسید