پیش بینی مهم برای نرخ افزایش گرما در تابستان 1401



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس مرکز ملی مدیریت اقلیم و خشکسالی با اشاره به اینکه ایران به دلیل شرایط اقلیمی عمدتا تابستان های گرمی را تجربه می کند، گفت: از اواسط تیرماه تا اواسط مرداد دمای هوا یک درجه است. بیش از حد نرمال و بارندگی سامانه ها کمتر از سال گذشته خواهد بود.

احدوزیفه در خصوص افزایش دما در تیرماه گفت: پیک گرما و افزایش دما در نیمه دوم تیرماه تا 15 روز اول مرداد ماه به دلیل طولانی بودن روزها و میزان تابش نور خورشید قابل توجه است و در این مدت بسیار زیاد است. انرژی ذخیره می شود و جو گرم می شود.

وی افزود: دمای تابستان امسال نزدیک به نرمال است اما این به معنای سردی هوا نیست. به طور کلی ایران و شهرهایی مانند تهران به دلیل شرایط آب و هوایی تابستان های گرمی را تجربه می کنند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران کشور با توجه به خشکسالی ادامه داد: میانگین دمای کشور در تابستان یک درجه بیش از حد نرمال است. به طور کلی، اگر میانگین دمای امسال را با میانگین 30 سال گذشته مقایسه کنیم، یک درجه گرمتر می شود.

به گفته وی، علاوه بر میانگین کشوری، در منطقه غرب کشور و استان هایی مانند خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و همدان – که در حومه زاگرس – این میزان تغییر دما می تواند بین یک تا دو درجه گرمتر از حد معمول باشد. دما در این مناطق به طور دائم بالا نیست، اما میانگین دما بالا است.

بیشتر بخوانید  دانش آموز اردبیلی در المپیاد جهانی زیست شناسی موفق به کسب مدال طلا شد

وظیفه ادامه داد: دمای هوا در سال گذشته یک درجه بالاتر از حد نرمال بوده و امسال نیز شرایط دمایی مشابه تابستان سال گذشته است.

وی در خصوص بارش های کشور در تابستان گفت: بارش در شمال کشور و سواحل شمالی و شمالی آذربایجان کمتر از حد نرمال است و در شش هفته آینده که اوج گرمای تابستان است، سامانه‌ها از شمال عبور می‌کنند و باعث بارندگی می‌شوند، سواحل و مناطق شمالی «آذربایجان شمالی امسال ضعیف‌تر خواهد بود.

وظیفه در پایان گفت: در تابستان بارندگی چندانی پیش بینی نمی شود. بارندگی های تابستانی در ایران خیلی کم نیست و چندان گسترده نیست و محدود به کمربند جنوب شرقی و شمالی است. این بارش ها در بعدازظهر نیز به صورت رعد و برق ظاهر می شود. بارش ها در کمربند شمالی و سواحل شمالی کشور و آذربایجان غربی و شرقی در تابستان امسال کمتر از سال گذشته پیش بینی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید