مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پیش بینی قیمت مسکن بعد از انتخابات 1400

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



دنیای اقتصاد گزارش کرد : عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی درباره وضعیت مسکن بعد از انتخابات گفت: در صورت کاهش فشار ریسک‌ها، فشاری که قیمت‌ دارایی‌ها را بالا برده برداشته می شود.


قیمت مسکن بعد از انتخابات 1400 ارزان می شود ؟


فخرالدین زاوه ،عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به ریزش قیمت مسکن در دوماه نخست سال ۱۴۰۰ گفت : مدت‌هاست که بسیاری از کارشناسان منتظر بودند حباب قیمت مسکن تخلیه و قیمت‌ها تعدیل شود. نکته‌ای که امروز وجود دارد، این است که باتوجه به حجم اندک معاملات، میانگین قیمت‌های معاملاتی که بانک مرکزی منتشر می کند آماره دقیق و قابل اتکایی نیست و برای پی بردن به روند دقیق بازار مناسبتر است منتظر شاخص قیمت مسکن که مرکز آمار محاسبه میکند بمانیم. در این صورت با دقت بیشتری می‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد.


او افزود: باتوجه به اینکه افزایش قیمت مسکن از سال ۹۶ شروع شده بود، مدتها بود که منتظر دوره ثبات بودیم؛ در واقع پیش از اینها (مثلا نیمه سال ۹۸) منتظر رسیدن به ثبات قیمت اسمی بودیم اما ریسک‌های غیراقتصادی که به بازار مسکن و به کل اقتصاد تحمیل شد، باعث ‌شد تا بازار کل دارایی‌ها ملتهب شود و این التهاب در بازار مسکن هم نمود پیدا کند.


با توجه به تورم بالا و دو رقمی در کشور ما، در صورت ثبات بهای اسمی، تعدیل قیمت در بازار مسکن تقریبا به سرعت صورت میگیرد، بنابراین احتمال دارد پس از انتخابات، تعدیل به صورت ثبات بهای اسمی صورت بگیرد. اما باتوجه به جهش‌های شدید قیمت مسکن در این دوره، به طور خاص ما از نیمه سال 98 تا 1400 با رشد قیمت‌ خیره‌کننده‌ای در بازار مسکن روبه‌رو بوده‌ایم، در صورت کاهش معنادار ریسکهای غیراقتصادی، فشاری که ریسک‌های غیراقتصادی عامل آن بوده، به حد معقولی کاسته شود و من گزینه‌ تداوم کاهش‌ قیمت‌های اسمی را هم یک گزینه محتمل می‌دانم.

بیشتر بخوانید  برخی بانک ها هنوز کپی مدارک می خواهند و این مزاحمت و جرم است!


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *