پیش بینی بوری فردا یکشنبه 24 بهمن 1392 / احیا شده خودی ها در بورس



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، روز پنجشنبه 29 دی ماه جلسه کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی در ساختمان مجلس برگزار شد. این جلسه با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، جمعی از اساتید دانشگاه و فعالان بورسی به منظور بررسی تحلیلی و فنی بازار سرمایه و همچنین بررسی پیش نویس لوایح بودجه 1401 برگزار شد.

اگرچه این اولین بار نیست که نشستی با فعالان بورس و تجار برگزار می شود، اما به دلیل حساسیت این تجمع، لیست مهمانان حواشی زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرده است. برخی فعالان و کارشناسان ناخوانده بورس از حضور برخی افراد در این جلسه انتقاد کردند و در واقع حاشیه های متن حداقل در فضای مجازی پیشی گرفت. اما در دیدار این بورسیه با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چه گذشت؟ به گفته کارشناسان حاضر در جلسه، آیا امیدی به بهبود وضعیت وجود دارد؟

برزو هاگسناس، کارشناس بازار سهام وی گفت: در این جلسه چندین سوال مطرح شد. گفتیم ارگان سازمان مشکل دارد، باید تغییری ایجاد شود. این تغییر قطعا بیش از تغییر رئیس سازمان است که اگر با تغییر رئیس سازمان مشکل حل می شد حتی پس از تغییر چهار مدیر هم اوضاع بدتر نمی شد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی بازاریابی بود. گفتم قانون بازاریابی مشکل دارد و شما فقط از بازارگردان انتظار نقدینگی دارید، آن را نوسان می کند و قانون بازاریابی باید تغییر کند. موضوع بعدی تخصیص آنها به صندوق های دارایی و پالایشگاه اول بازار بود. اصلا درست نیست که این صندوق ها الان به حال خودشان رها شده اند چون در دولت قبل ایجاد شده اند. پیشنهاد دادم صندوق تثبیت بازار توسط این صندوق ها قرار گیرد.

بیشتر بخوانید  آخرین آمار کرونا ۶ اسفندماه ۱۴۰۰

بورس با این جلسات در کوتاه مدت باز نخواهد گشت

حق شناس گفت: چند رای در تیم اقتصادی آقای رئیسی به بازار لطمه زد. بحث های متناقض و تصمیمات متداخل به بازار و به ویژه اعتماد سهامداران آسیب می زند.

نیاز به بازار دوجانبه، رفع نوسانات، لزوم افزایش ساعات معاملاتی و … نیز از موضوعات مطرح شده در این نشست بود. راه اندازی پژوهشکده نیز به پیشنهاد آقای پورابراهیمی بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: مصوبه 10 ماده ای حمایت از بورس در سازمان برنامه و بودجه گیر کرده و هنوز به مجلس نرسیده است. این چیز خوبی بود. چون به ما فشار می آورد اما دوستان در سازمان برنامه و بودجه زودتر تصمیم را اعلام کنند.

حق شناس گفت: در کوتاه مدت نه این جلسه و نه دیگر جلسات بازار برمی گردد. بازار یک شبه در موقعیتی نیست که یک شبه باشد. اما در کل خیلی خوب است که نمایندگان یک صنف در مجلس حضور داشته باشند و برای وضعیت خود رایزنی و لابی کنند وگرنه این جلسات راهگشای این دو سال نبوده و هیچ اتفاقی برای بازار نیفتاده است.

وقت آن است که به درخواست ها عمل کنید

نیما میرزایی، کارشناس بورس وی همچنین گفت: این جلسه با حضور اکثر مدعوین برگزار شد و حدود 4 ساعت به طول انجامید. تقریباً همه کارشناسان نظرات خود را بیان کردند.

وی ادامه داد: از جمله مهمترین موارد می توان به کاهش منطقی نرخ سود بدون ریسک، تشکیل انجمن سهامی خرد، لزوم اصلاح دامنه نوسانات، بودجه سال آینده و نظارت بر 10 بند پیش نویس اشاره کرد. قانون بازار سرمایه».

بیشتر بخوانید  انتقال تجربه دولت فعلی به رئیس جمهور منتخب نشانه بلوغ سیاسی است

میرزایی گفت: اغلب این موارد پیش از این نیز بارها در جلسات مطرح و شنیده شده و به نظر می رسد اکنون زمان اولویت بندی و اقدام بر اساس الزامات اصولی جامعه بزرگ بازار سرمایه است.

خودی ها در بازار سهام احیا شده اند

پیام الیاسکوردی، کارشناس بازار سهام یکی دیگر از میهمانان این گردهمایی گفت: از زمان انتشار لیست مهمانان شاهد حملات زیادی در شبکه های اجتماعی بوده ایم. هنگامی که ما فراتر از تمرکز واقعی بر ذینفعان نگاه می کنیم، باید توجه داشته باشیم که هر جا تفرقه وجود داشته باشد، صدایی که می توان شنیده شود رو به کاهش است. در مورد جلسه مجلس متأسفانه کسانی که جان خود را از دست دادند جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: اما همه ما در یک بازار فعالیت می کنیم و همه حق دارند که حرفشان شنیده شود. ایجاد تفرقه چیزی جز آسیب رساندن به فضا نیست. اگر چیزی به نام کانون سهامداران واقعی بخواهیم کار نمی کند.

الیاسکوردی گفت: «زمانی که به یک لیست حمله می‌کنیم، به همه افراد موجود در آن فهرست حمله می‌کنیم. ما به خوبی می دانیم که این جلسات زیاد بوده و دو سال است که در مورد آنها بحث شده است و مسائل زیرساختی از گذشته هنوز وجود دارد. جلسه مجلس هیچ تفاوتی با سایر جلسات نداشت. فعالان ایرادات خود را مطرح کردند و اگر همان نکات مطرح شده در جلسه توسط مجلس اجرا شود و مسئولان قیام کنند، رفع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید