پیش بینی بورس برای فردا شنبه 27 فروردین 1401 / آیا بازار سهام به رشد خود ادامه می دهد؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، بازار سهام در هفته گذشته حدود یک درصد کاهش یافت. به گفته کارشناسان بورس، این روند در هفته آینده متعادل خواهد بود.

شاخص کل بورس در هفته گذشته 0.66 درصد کاهش یافت و در کانال 1.4 میلیونی باقی ماند.

کارشناسان معتقدند بورس همچنان می تواند روندی متعادل و سودآور داشته باشد.

سعید امیرشاه کرمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت نیوز، گفت: احتمال سبز شدن بازار سهام در روز شنبه وجود دارد. این هفته نیز در صورت اصلاح شاخص به محدوده 1.4 میلیون واحدی می رسد. در صورت رشد سقف 1.5 میلیون واحدی برای بورس دیده می شود.

وی توضیح می دهد: شاخص کل آخرین روز کاری هفته گذشته (24 فروردین) با رشد 8 هزار واحدی توانست به یک میلیون و 454 هزار واحد صعود کند. ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه به 4991 میلیارد تومان رسید که از این میان سه گروه خودرو و قطعات، محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری توانستند بیشترین ارزش معاملات را داشته باشند.

امیر شاه کرمی توضیح می دهد: هفته گذشته اخباری مبنی بر تاثیرات تدریجی بر صادرات کالا منجر به افت شدید شاخص ها در روز سه شنبه شد. اما روز چهارشنبه با کمک گروه پالایشگاهی از فشار فروش در بازار کاسته شد و با گذشت زمان کل بازار از جنبه های مثبت پالایشگاه ها بهره مند شد تا اینکه حتی معاملات گروه های صادراتی به ویژه پالایشگاه ها و فولادها دارای مزیت بودند. دوباره در محدوده مثبت قرار گرفتند.

دلیل رشد بورس چیست؟

وی با اشاره به عوامل موثر بر معاملات هفته آینده گفت: سه عامل مهم در پیش بینی بازار سهام در هفته آینده وجود دارد. ابتدا به اخبار مربوط به برجام برمی گردد. آنچه از اخبار و شایعات بر می آید این است که هفته آینده اتفاق خاصی نمی افتد. دلار در محدوده 27 تا 28 هزار تومان در نوسان خواهد بود.

بیشتر بخوانید  تا اسفند گوشی سامسونگ نخرید

وی ادامه می دهد: اخبار مربوط به عوارض صادراتی مورد زیر و حساس ترین مورد برای فعالان بازار است. بر اساس مکاتبات رئیس سازمان بورس و انجمن کارگران فولاد کشور، اجرای این قانون همچنان بلاتکلیف است. همانند زمستان سال گذشته نرخ خوراک صنایع صادراتی اصلاح شده است.

امیر شاهکرمی می گوید: جزء سوم قیمت های جهانی است. معمولا بازار سرمایه ایران بیشتر از بازار جهانی به قیمت نفت توجه دارد. نفت برنت نیز با قیمت 110 دلار معامله می شود. تحرکات نظامی روسیه در اوکراین به عنوان یک عامل مثبت و شیوع تاج در چین به عنوان یک عامل منفی از جمله عوامل موثر بر قیمت نفت است که موجب متعادل شدن معاملات نفتی و دور شدن از نوسانات جدی شده است.

وی توضیح می دهد: به نظر می رسد بورس در ابتدای هفته با کمک گروه های فراوری، پتروشیمی و خودرو شروعی سبز داشته باشد. اما مشخص نیست که آیا این روند تا پایان معاملات ادامه خواهد داشت یا خیر. بازار فردا چیزی است که تعیین می کند آیا معاملات منفی در روز سه شنبه یک نوسان و فرصتی برای خرید در بازار روند صعودی بود یا معاملات مثبت چهارشنبه فرصتی برای فروش بود؟

امیر شاه کرمی در پایان یادآور می شود: باید گفت شاخص کل از ابتدای سال جدید روند صعودی داشته است. اما به نظر می رسد تا زمانی که تردیدها در مورد اثرات تدریجی صادرات کالا برطرف نشود، نمی توان انتظار رشد سریع بازار را داشت. یک اصلاح کوچک پس از رشد سریع کاملا طبیعی و به نفع بازار است. از سوی دیگر قیمت های جهانی، نزدیک بودن به فصل معاملات و نرخ دلار از جمله عواملی هستند که مانع از اصلاح قیمت های بازار خواهند شد.

بیشتر بخوانید  برای عید فامیلاتو با شیرینی پنجره ای خونگی سوپرایز کن! | طرز تهیه شیرینی پنجره ای +ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید