پیشنهاد جدید اروپا به ایران برای حصول توافق در وین



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوزاتحادیه اروپا با استناد به دیپلمات های غربی در گزارشی درباره وضعیت کنونی مذاکرات در وین اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد از ایران بخواهد از درخواست خود برای حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا صرف نظر کند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود درباره تعلیق مذاکرات تحریم‌ها با ایران به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال فشار جدید بر مذاکرات وین برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند و قصد دارند مذاکره‌کنندگان بلندپایه اتحادیه اروپا را اعزام کنند. به تهران در تلاش برای پایان دادن به بن بست در مذاکرات وین.

به گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات ها همچنین گفتند که انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین به ایران گفته است که آماده است برای غلبه بر بن بست مذاکرات و رایزنی با مقامات ایرانی به تهران برود، اما تهران هنوز پاسخی نداده است. او زنگ نزد.

«مذاکرات وین با هدف لغو تحریم ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای از 11 مارس به بن بست خورده است، در حالی که مقامات ایرانی و غربی در آن زمان گفتند که متن توافق عملا تکمیل شده است.

این روزنامه نوشت: در هفته‌های اخیر، درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا مشکلاتی به وجود آمده است، زیرا هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا با چنین اقدامی مخالف هستند و علاوه بر خشم. متحدان سنتی واشنگتن را هیجان زده کرد.

بیشتر بخوانید  آخرین بازی کنعانی ها با پیراهن پرسپولیس

به گفته دیپلمات‌ها، اروپا همچنین می‌خواهد بار مسئولیت را به دوش ایران بگذارد و به صراحت بگوید که اگر تهران راهی برای خروج از بن‌بست پیدا نکند، مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد. به همین منظور، انریکه مورا قصد دارد ایران را متقاعد کند که متن توافق را بدون حذف سپاه از فهرست نهایی کند و آن را به آینده موکول کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات ها می گویند که اگر ایران پیشنهاد امتیاز دیگری بدهد، واشنگتن آماده بررسی آن است و علاوه بر این، مذاکرات گسترده دیگری در مورد توافق هسته ای انجام نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، ادعای تلاش کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته ای از سال 2015 در حالی مطرح می شود که تنها دلیل وضعیت کنونی برجام، خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق است. آمریکا بود

از زمان آغاز دور جدید مذاکرات وین با هدف لغو تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام، مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که دستیابی به منافع مردم ایران و منافع اقتصادی ایران در مسیر قرمز قرار دارد. خط

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تعلیق مذاکرات در وین گفت: آنچه در هفته های اخیر برای ما روشن شده این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیمی نگرفته اند و متأسفانه کل توافق است. آنها مسائل داخلی آمریکا و آمریکا را گروگان گرفتند و همان رویکردی را در پیش گرفتند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شد. یعنی قرارداد بین المللی را مشروط به درگیری های داخلی خودشان کنند.

بیشتر بخوانید  قطعی اینترنت همراه اول امروز ۱۰ تیر ۱۴۰۱

خطیب زاده تاکید کرد: قطعنامه 2231 شورای امنیت و قطعنامه 2231 چارچوبی برای بحث درباره این توافق بین المللی است و در این زمینه دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند. راه حل در کاخ سفید است. آنها باید به طور منطقی به خواسته های منطقی ایران که مورد تایید اعضای 1+4 است پاسخ دهند تا برای بازگشت به وین آماده شوند.

وی افزود: توافق بسیار قابل دسترس است و آمریکا باید بداند و مطمئن باشد که از خطوط قرمز خود عبور نمی کنیم و از مطالبات خود غافل نخواهیم شد.

منبع: ایسنا


دیدگاهتان را بنویسید