پیری زودرس پوست با این ۲۹ عادت



نبایدهای مراقبت از پوست و جلوگیری از پیری پوست


مراقبت درست از پوست بسیار مهم است چرا که پوست برگترین مانع در برابر عفونت است. علاوه بر این به سالم ماندن بیرونی ترین لایه پوست ما کمک می کند. مثلا از آنجایی که پاک کننده های خشن چربی ها و رطوبت اضافه را از پوست پاک می کند می تواند به بیرونی ترین لایه های پوست آسیب برساند.


علاوه بر این باعث شکاف هایی در پوست می شود که آن را مستعد عفونت می کند. حتی بعد از پیروی از دستورات مذهبی روزمره برای شستشوی پوست اگر باز هم پوست به اندازه کافی تمیز به نظر نرسد باید ببینید مشکل از کجاست. چند عادت وجود دارد که می تواند در حالی که عادی به نظر می رسند خرابکاری روی پوست شما باشد. بیایید نگاهی به آنها بیاندازیم.


1. شستشوی بیش از حد صورت، از بین برنده چربی طبیعی پوست


شستن پوستتان قطعا عادتی خوب است اما انجام بیش از حد آن بیشتر ضرر دارد تا فایده. شستشوی بیش از حد پوست ضرر دارد چرا که چربی طبیعی پوست را از بین می برد و رطوبت، پوست را نسبت به آلودگی ها و باکتری ها آسیب پذیرتر می کند. همچنین اگر پوستتان را بیش از حد اصلاح کنید همین اتفاق می افتد. بنابراین، اگر برای درخشان کردن پوستتان، آن را مرتب با کف نمی شویید و پوستتان اذیت نمی شود روند خوبی را برای پوستتان در پیش گرفته اید.


2. استفاده نامرتب از کرم ضد آفتاب و بروز نشانه های پیری پوست


اشعه های مضر UV آفتاب اغلب آسیب خیلی زیادی به پوست وارد می کند. اگر پوستتان بدون محافظ، بیش از حد در معرض آفتاب است احتمال بالایی برای شروع بروز نشانه های پیری پوست وجود دارد. این نشانه ها شامل پوست خشک و زرد رنگ، چین های عمیق، چروک ها و خطوط ظریف هستند. پس چرا وقتی ضد آفتاب های مختلفی موجود است، پوستتان را به خطر بیاندازید؟ پوستتان را با اس پی اف طیف وسیع یا هر کرم ضد آفتابی که برای پوست شما مناسب است بپوشانید.


بیشتر بخوانید: بهترین ضد آفتاب های کاربردی کدامند ؟


3. نادیده گرفتن قفسه سینه و گردن و اولین نشانه های پیری پوست


ما موقع مرطوب کردن صورت از گردن و قفسه سینه مان غافل هستیم. اغلب متوجه نیستیم این دو قسمت اولین نشانه های پیری پوست را نشان می دهند. به همین دلیل دفعه بعد هنگام رطوبت رسانی به پوست از رطوبت رسانی به گردن و سینه غافل نشوید.


4. خوابیدن با آرایش و شیوع باکتری ها در پوست


نشستن صورت بعد از یک روز خسته کننده در محل کار قابل درک است اما نگذارید به عادت تبدیل شود. پوست ما در معرض آلودگی، چرک و کثیفی و چربی است و تمام این ها سطح پوست را انباشته و نفس کشیدن پوست را مشکل می کند. اگر صورتتان را قبل از خواب پاک نمی کنید یا نمی شویید، شیوع باکتری ها، آکنه، جوش سر سیاه، خشکی و منافذ مسدود را به پوستتان دعوت می کنید. اگر برای پاک کردن صورت قبل از خواب خیلی خسته هستید حتما پاک کننده های پوست صورت را روی میز بغل دستتان در تختخواب داشته باشید.


5. موبایل تمیز نشده، مکان مورد علاقه باکتری های پوست


صحبت کردن طولانی با موبایل عادتی بد برای پوست است چرا که موبایل های شما زمینه ای عالی برای به وجود آمدن باکتری ها هستند. استفاده طولانی مدت از آنها منجر به ایجاد جوش روی کناره های صورت، خط فک و چانه می شود. حتما موبایلتان را مرتب تمیز کنید.

بیشتر بخوانید  کاغذ دیواری پذیرایی لاکچری + عکس + قیمت


6. استفاده از قلموهای آرایشی کثیف و ایجاد آکنه روی پوست


قلموهای آرایشی کثیف هم می تواند باعث تجمع باکتری های روی پوست شود و اگر مرتب تمیز نشوند باعث ایجاد جوش و آکنه می شوند. قلموها و پدهای آرایشی را با صابونی ملایم یک بار در هفته تمیز کنید.


7. خواب ناکافی و ارتباط آن با پوست مات


خواب کافی برای پوست اهمیت زیادی دارد چرا که در طول خواب پوست به طور طبیعی بازسازی می شود. اگر خوب نخوابید پوستتان قادر به التیام یا بازسازی خودش نخواهد بود و به این ترتیب پوستی مات، خسته با حلقه ها سیاه زیر چشم ها می شود.


8. عوض کردن مدام لوازم آرایشی و ناراحتی های پوستی


با اینکه عوض کردن هر چند وقت یک بار لوازم آرایشی و امتحان برندی جدید مشکلی ندارد اما امتحان روزانه هر برند تازه یک نه بزرگ در زمینه مراقبت از پوست است. اگر لوازم آرایشی تان را زود به زود عوض می کنید به پوستتان آسیب جدی می رسانید.

اگر یک محصول بهترین کاربرد را روی صورت و پوست شما دارد همیشه از همان استفاده کنید. اگر می خواهید برند مورد استفاده همیشگی تان را تغییر دهید می توانید با تغییرات آب و هوایی آن را عوض کنید.


پیری زودرس پوست



9. دوش نگرفتن بعد از تمرینات ورزشی و مشکلات پوستی


اگر تمرینات ورزشی جزئی از برنامه روزانه شما است عادت خوبی برای سلامت و پوستتان دارید. اما گاهی اوقات برای کار دیرتان می شود و نمی توانید دوش بگیرید. دوش نگرفتن بعد از عرق کردن منجر به مشکلات پوستی عمده می شود. بنابراین ، حتما وقت بگذارید و بعد از تمرین دوش بگیرید.


10. استفاده بیش از حد از مرطوب کننده و ناسازگاری پوست


مرطوب نگه داشتن پوست خوب است اما نباید بیش از حد از مرطوب کننده استفاده نکنید. اگر بیش از حد به پوستتان مرطوب کننده بزنید پوستتان توانایی اش را برای مطابقت با محیط های مختلف از دست می دهد. علاوه بر این، پوستتان به مرطوب کننده عادت می کند که حتی باعث مقاومت پوست در برابر مرطوب کننده و مرطوب نشدن پوست می شود. بنابراین مرطوب کننده مورد استفاده باید به مقدار کم در صبح و کمی هم قبل از خوابیدن باشد.


11. استفاده از همان حوله جرم گرفته همیشگی و ایجاد جوش روی پوست


دقت کنید حوله تان باید بعد از استفاده خشک یا شسته شود چرا که حوله خیس زمینه ای ایده آل برای به وجود آمدن و رشد باکتری های پوستی است. اگر از یک حوله مرطوب برای پاک کردن صورتتان استفاده می کنید احتمال ایجاد جوش را بالا می برید.


12. استفاده مشترک از لوازم آرایشی و احتمال عفونت پوست


اگرچه استفاده مشترک از لوازم آرایشی با دوستان کاری صمیمانه به نظر می رسد اما اگر همگی از یک رژ، یک ریمل، خط چشم و … استفاده کنید لوازم آرایشتان به میکروب ها آلوده می شوند و احتمال عفونت پوست و تبخال بالا می رود. پس حتی سعی نکنید لوازم آرایش کسی دیگر را امتحان کنید.


بیشتر بخوانید: تبخال و دلیل زدن تبخال کنار لب


13. مصرف دخانیات و تسریع پیری پوست


ترک دود و خماری آسان نیست اما مطمئنا برای سلامت کلی بدن و پوستتان ارزش دارد. سیگار کشیدن دلیل اصلی ظاهر خشک، زردی و پوست مات است که با مرطوب کننده و یک مراقبت روزانه خوب از پوست هم درمان نمی شود.

مصرف سیگار همچنین به الاستین و کلاژن طبیعی پوست هم آسیب می رساند که منجر به پوست شل و گود افتاده می شود که سرعت پیری پوست را افزایش می دهد. این تمام ماجرا نیست. نیکوتین سیگار باعث باریک شدن رگ های خونی در بیرونی ترین لایه پوست می شود که جریان خون را در این نواحی مختل می کند.

پس لطفا سیگار را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید  آیا تراشیدن ریش،جوش ها را تحریک می کند؟


14. چک نکردن سالانه سلامت پوست


یک دلیلی دارد که متخصصان پوست به همه، بله به همه توصیه می کنند حداقل سالی یک بار خال های گوشتی شان را معاینه کنند.


وقتی این بررسی سالانه باشد سرطان پوست قابل درمان است. هرماه پوستتان را از سر تا انگشتان پا بررسی کنید به هر ناهنجاری یا ضایعه پوستی جدید یا بزرگ، خوب دقت کنید. اگر هر چیزی مشکوک به نظر رسید فوری به متخصص پوستتان مراجعه کنید. اگر همه چیز خوب به نظر رسید باز هم سالانه به یک متخصص مراجعه کنید. آنها ابزاری دارند که می تواند نقاط روی پوستتان را که غیرعادی به نظر می رسد بزرگنمایی کند.


همچنین این ابزار قسمت هایی را که به سختی می توان دید مثل پوست سر و پشت گوش هایتان را معاینه می کنند. کل معاینه از شروع تا پایان به احتمال زیاد کمتر از ده دقیقه طول می کشد. خیلی آسان و ساده!


15. کلر بیش از حد و ایجاد واکنش های شیمیایی روی پوست


وقتی پای پوست در میان باشد کارهایی که بعد از استخر انجام می شود اهمیت زیادی دارد. حتی بعد از دوش گرفتن در استخر، کلر می تواند به پوست شما چسبیده باشد و با داروهای موضعی، پاک کننده ها و حتی لوسیون ها واکنش نشان دهد. برای حذف کلر از پوست به طور موثر همیشه از همیشه یک صابون با کف اضافه استفاده کنید.


16. خالی کردن جوش های روی پوست


دستکاری پوست صورت فقط کثیفی و باکتری را در منافذ عمیق تر می کند و منجر به ضایعه های پوستی بیشتر می شود.


پیری زودرس پوست



17. حذف وعده های غذایی و تهدید سلامت پوست


حذف وعده های غذایی می تواند روند پیری پوست و خشکی آن را سریع تر کند. همیشه سعی کنید ویتامین های ضروری برای پوست از جمله ویتامین C (پرتقال)، ویتامین B3 (بادام زمینی)، ویتامین E (آواکادو) و ویتامین A (سیب زمینی شیرین) را برای بازسازی سلامت پوست در وعده های غذایی تان بگنجانید.


18. دوش داغ طولانی مدت و ارتباط آن با پوست خشک


اگرچه دوش بخاردار گاه به گاه عالی است اما در واقع بیرونی ترین لایه روپوست را کاهش می دهد و می تواند دلیل پوست پوسیده و خشک باشد. وقتی پوستتان زیر دوش شروع به قرمز شدن و خارش کند زمانی است که باید دیگر بیرون بروید.


19. ننوشیدن آب کافی و خشکی پوست


رطوبت رسانی روزانه پوست نه تنها با روند پیری پوست مبارزه می کند بلکه پوست شما را گلگون و با طراوت می کند. از خوردن آب صرف نظر کنید و با پوستی ناصاف و چروکیده به دردسر بیفتاید.


تماس محصولات مربوط به مو با صورتتان وآلودگی پوست


دفعه بعد که از اسپری مو استفاده می کنید با یک حوله تمیز صورتتان را بپوشانید و از پوستتان محافظت کنید. همچنین هنگام تمرین در باشگاه حتما از یک نوار عرق گیر استفاده کنید تا وقتی عرق می کنید هیچ کدام از مواد استفاده شده روی موهایتان روی صورتتان چکه نکند.


20. خوردن بیش از حد سدیم و پوست چروک


سدیم یا نمک بیش از حد در رژیم غذایی شما می تواند رطوبت پوست را جذب کند و آن را خشک و چروکیده کند. برای جلوگیری از این اتفاق خوردن خوراکی ها و غذاهای شور را کاهش دهید و برای مرطوب کننده های پوست صورت هزینه کنید.

بیشتر بخوانید  چگونه موهایی براق و سالم داشته باشیم؟


21. استفاده بیش از حد از موم و تاثیر آن در پیری پوست


با دیدن اولین موی تازه روی پوستتان فوری سراغ موم ندوید. استفاده بیش از حد از موم و محصولات مشابه منجر به پوستی خونین و افزایش برجستگی های روی پوست می شود. حداقل سه هفته به پوستتان به خصوص در نقاط حساس استراحت بدهید.


22. روبالشی های کثیف و باکتری های پوست


پوست شما در شب فرصت خوبی برای استراحت و حذف سلول های مرده اش دارد. این سلول های مرده پوست می تواند به مرور زمان روی روبالشی های شما به وجود بیایند و باکتری ها و سموم را به جا بگذارند. برای سالم نگه داشتن پوست حتما روبالشی را هر دو هفته یک بار عوض کنید.


23. لایه برداری بیش از حد و حذف چربی لازم پوست


لایه برداری زیاد پوست می تواند چربی های لازم پوست را برای حفظ درخشندگی آن از بین ببرد. لایه برداری پوست فقط یک بار در هفته برای سالم نگه داشتن آن کافی است.


بیشتر بخوانید: بهترین زمان پیلینگ یا لایه برداری صورت


24. مصرف بیش از حد شکر و سستی پوست


وقتی خیلی زیاد شکر بخورید به کلاژن درون پوست شما آسیب می رساند و پوست شما را سست و افتاده می کند. اگر هوس چیزهای شیرین می کنید میوه های ارگانیک مثل آناناس یا عنبه بخورید.


25. فراموش کردن دست هایتان و پیری پوست دستها


از آنجایی که دست هایتان موقع رانندگی بیشتر در معرض آفتاب است حتما آنها را با ضد آفتاب اضافه بپوشانید. به طور کلی هر کسی که در ماشین است باید برای جلوگیری از پیری پوست دستها از ضد آفتاب استفاده کند.


26. نوشیدن بیش از حد الکل و جلوگیری از رطوبت پوست


شراب، آبجو و لیکور (نوشابه الکلی) می تواند پوست شما را خشک کند و جلوی رطوبت را بگیرد. بدون رطوبت پوست شما بیشتر مستعد چین و چروک و خشکی می شود.


27. دود غیرمستقیم و تاثیر آن در چروکیدگی پوست


حتی اگر سیگار نمی کشید بودن در اطراف افراد سیگاری می تواند پوست شما را سست و گود افتاده کند و روند چروک شدن پوست را سریع تر کند.


28. آرایش غلیظ و پیری زودرس پوست


چند روز در هفته هیچ آرایشی نکنید و بگذارید پوستتان نفس بکشد. این کار به جلوگیری از مسدود شدن منافذ و عقب انداختن پیری زودرس پوست کمک می کند.


29. استفاده بیش از حد از موچین و سست شدن پوست


برداشتن بیش از حد ابروها می تواند دلیل عمده آسیب به پوست باشد. برای شروع، همیشه مو چین را با صابونی آنتی باکتریال بشویید. بعد یک حوله داغ روی آن قسمت بگذارید تا منافذ باز شوند و پوستتان آماده شود. وقتی ابروها را کامل برداشتید برای به وجود نیامدن موهای درون پوستی پوستتان را با لوسیون آلوئه ورا نوازش دهید.


اگر بتوانید این عادت های بد را ترک کنید فاصله ای بین شما و پوست درخشانتان نیست.


بیشتر بخوانید:


درمان آکنه ، خشکی و پیری پوست با رژیم


بهترین و موثرترین راه برای جلوگیری از پیری زودرس


آشنایی دقیق با بهترین و بدترین ترفندهای زیبایی برای پوست


دیدگاهتان را بنویسید