پول نفت رسالت دانشگاه ها را فراموش می کند


ایسنا / خراسان رضوی رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی گفت: اگر من به عنوان دانشگاه به پول نفت اعتماد كنم رسالت خود را فراموش می كنم و یكی از مأموریت های مهم من آموزش مردم برای حل مشكلات جامعه است.

وابستگی دانشگاه های دولتی به دولت از نظر منابع مالی پیامدهایی دارد. در صورت نوسانات اقتصادی و کاهش درآمد دولت ، بودجه دانشگاه نیز کاهش می یابد و مدیریت آن ناگزیر دشوار خواهد شد.

از طرف دیگر ، اولویت های بودجه دانشگاه ها معمولاً به پرداخت حقوق کارمندان ، معلمان و برنامه های آموزشی دانشگاه ها داده می شود ، بنابراین برنامه های توسعه یا سرمایه گذاری مانند خرید تجهیزات لازم ، بهبود کیفیت فضاهای دانشگاه و فعالیت های پژوهشی ، انجام سمینارهای تحقیقاتی بین المللی و آنچه می تواند فعالیت های تحقیقاتی را برجسته کند از اولویت نیست.

پیامد دیگر وابستگی به بودجه دولت ، عدم نیاز به دانشگاه در جامعه است. در این راستا ، دانشگاهها نیازی به ارائه خدمات به جامعه و رفع نیازهای جامعه ، صنعت و … احساس نمی كنند تا از این طریق درآمدزایی كنند. در نتیجه ، خروجی فعالیتهای پژوهشی به جامعه نمی رسد و دانشگاه از صنعت و جامعه دور می شود و صنعت برای رفع نیازها به خارج از کشور می رود و احساس نیاز به دانشگاه از بین می رود ، در این صورت دانشگاه نقشی نخواهد داشت در حال توسعه.

با توجه به اهمیت این موضوع ، ایسنا یک سری گفتگوها را در این زمینه انجام داده است که می توانید در ادامه مصاحبه این آژانس با دکتر رضا لطفی ، رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی بخوانید.

لطفی در این باره گفت: یکی از بدترین اتفاقاتی که در کشور ما افتاده این است که قدر نفت را ندانسته ایم و عموم مردم و بخش عمده ای از جامعه به افرادی با بهره وری پایین و مصرف بالا تبدیل شده اند. ما پدر ثروتمندی داریم که وقتی از ما س askال می کنیم کمک هزینه های ما را می پردازد. به همین دلیل است که گاهی ناراحت می شویم چرا برادر بزرگترمان حقوق بیشتری می گیرد و سعی نمی کند بیشتر بگیرد.

تأثیر منفی پول نفت بر دانشگاه ها

وی افزود: پول نفت تأثیر بسیار منفی در دانشگاه ها داشته و باید برنامه ریزی شود و در برنامه ششم برخی از این موارد ذکر شده است ، اما من نمی دانم چقدر باید اجرا شود و تغییر جدی در دانشگاه ها نمی بینم. وی افزود: “یكی از مشكلات پول برای نفت این است كه من در یك دانشگاه دولتی اشتغال دارم و اگر بدترین كیفیت تدریس و تحقیق را داشته باشم ، دانشگاه نمی تواند كاری انجام دهد.

سرمایه گذاران پرخطر از جیب خود خارج شده اند

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی گفت: نظر شخصی من این است که وضعیت شرکت های نوپا در کشور خوب نیست. یکی از دلایل اصلی این است که افرادی که به عنوان سرمایه گذار خطرناک وارد این موضوع می شوند ، دست خود را در جیب خود ندارند و دست خود را در جیب دولت نمی گذارند. یا بسیاری موارد دیگر ، مانند صندوق نوآوری و شکوفایی ، همه وجوه عمومی است. اگر این پول را خرج کنم ، پول خودم نیست و اگر پول خودم باشد ، می توان آن را به روش های مختلف خرج کرد.

بیشتر بخوانید  مبلغ فطریه سال ۱۴۰۳ چه میزان است؟ + ویدئو

لطفی در مورد سرمایه های خطرپذیر گفت: تعداد افرادی که به جیب خود می روند یا سرمایه گذار جسوری هستند ، ریسک های جسورانه ای می کنند و به شرکت های نوپا کمک می کنند بسیار کم است.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که بسیاری معتقدند این وظیفه دولت است نه وظیفه مردم. از آنجا که ما معتقدیم که باید از روغن استفاده شود و از آنجا که در دانشگاه هزینه نفت پرداخت می شود ، وضعیت نامساعد است و باید تجدیدنظر شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی گفت: مدتی است که در دانشگاه هلند حضور دارم و تفاوت هایی را در آنجا و در دانشگاه های ایران دیده ام که جای خالی از لطف نیست. در دانشگاه هیچ رساله دکتری تعریف نشده است ، مگر اینکه بودجه از قبل تعیین شده باشد و بودجه مربوط به صنعت یا پروژه های ملی باشد که یک نفر قبل از شروع کار شخص دیگری را ترغیب کرده باشد. در حالی که اکثر دانشگاه های ایران رساله دکتری انجام می دهند و هیچ ارتباطی با صنعت ندارند.

وی خاطرنشان کرد: پولی که دانشجوی دکتری در آنجا دریافت می کند زندگی وی را تأمین می کند اما در ایران اینگونه نیست. من نمی دانم دلیل خودکشی یک دانشجوی دکترا در دانشگاه فردوسی چیست ، اما معمولاً یکی از مشکلات جدی دانشجویان دکترا این است که آنها به سنی رسیده اند که می خواهند خودشان را تأمین کنند ، اما از طرف دیگر هیچ درآمد و ما بر دانشجویان دکترا اصرار داریم.

لطفی گفت: “اگر بخواهیم دانشگاه های ایران را با سایر كشورها مقایسه كنیم ،” در ایران ، به عنوان استاد ، دانشجوی دیگری را استخدام می كنم كه حقوق نمی گیرد و یك یا دو مقاله درباره پول نفت منتشر می كند. “- مردی خسته كه دو مقاله منتشر کرده و هیچ مشکلی واقعی را حل نکرده است.

وی افزود: به هر شخصی نگاه کنید که 6 یا 7 سال از عمر خود را صرف مشکلی کرده که واقعی نیست ، احساس چندان خوبی نخواهد داشت و به طور کلی در دانشجویان دکترا خیلی خوب نیستیم.

یکی از کارهای جدی که باید انجام دهید این است که صنعت به دانشگاه اعتقاد داشته باشد

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی گفت: در دوره لیسانس در دانشگاه های هلند ، خود هلندی ها شهریه کمی دریافت می کنند اما در عوض شهریه خارجی ها بسیار زیاد و قابل توجه است. از طرف دیگر ، در دانشگاه های خارجی حساب و کتاب دقیق تری وجود دارد زیرا پول نفت وجود ندارد. ما در ایالات متحده دانشگاه های دولتی داریم که بودجه دولتی دریافت می کنند. اما اینگونه نیست که تقریباً 100٪ بودجه دانشگاه از طریق پول نفت تأمین شود و قسمت مهم دیگر آن از راه های دیگر است. یکی از موارد جدی این است که این صنعت به دانشگاه اعتقاد داشته باشد و برای گرفتن پول از دانشجو و دانشگاه پول جدی بپردازد.

بیشتر بخوانید  بازار سهام دوباره رشد / صعودی خیره کننده از 8700 واحد شاخص کل را ثبت کرد

دانشجوی پولی دانشگاه ها را به فروش مدرک نزدیک می کند

“ما مدلهای زیادی در آموزش داریم. یکی از مضرات اقتصاد نفتی این است که تنبل می شویم.” وقتی تنبل هستیم ، دنبال اولین راه حل می رویم و بهترین راه حل را انتخاب نمی کنیم. این امر همچنین می تواند منجر به جذب دانشجویان پردرآمد شود. دانشجوی پولی کیفیت لازم را ندارد و بعضاً دانشگاه ها را به فروش مدرک نزدیک می کند که این از پایه و اساس دانشگاه فاصله دارد و تعارض دارد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر روش های جایگزینی برای آموزش بین الملل داریم. اما ما به روش های آنلاین پایبند نیستیم. پاسخ اصلی این است که منطقی نیست و هزاران بهانه برای انجام ندادن کار شما وجود دارد. در سراسر دنیا پول برای آموزش و پرورش رد و بدل می شود و بسیاری حاضرند هزینه آن را پرداخت کنند. این دانشگاه می تواند با ارائه محتوای بین المللی درآمد کسب کند. راه حل سوم این است که دانشگاه های خارجی شریک و فارغ التحصیل شوند. این دانشجوی دکترا با این ایده روبرو شد که دانشگاه 30٪ سهم دارد و با سرمایه گذاری در بخش خصوصی ، این ایده محقق می شود و دانشگاه سهم خود را افزایش می دهد.

دانشگاه ها به پول دولت عادت کرده اند

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی تأکید کرد: روش های خوبی برای کسب درآمد وجود دارد و دانشگاه ها مشکل جدی نیستند و به پول عمومی عادت کرده اند. “خدای ناکرده من از دانش استفاده نکنم” خطرناک است. اگر باید مشکلی را حل کنید ، باید حل شود و این با پایان نامه اتفاق نمی افتد. علم مفید به علم مفیدی تبدیل خواهد شد. باید بررسی شود. ساختار دانشگاه باید به سمت حل مسئله واقعی پیش برود و قطعاً به اصلاحاتی نیاز دارد.

روابط دانشگاه و جامعه روز به روز بدتر می شود

لطفی گفت: “مسئله این است که دیواری از بی اعتمادی جدی بین جامعه و دانشگاه در حال شکل گیری است.” از طرف دیگر ، این دانشگاه اعتماد صنعت را از بین برده است و اگر دانشگاه مشکلی داشته باشد ، هیچ پاسخ مشخصی دریافت نشده است. به عنوان مثال ، در شهرداری مشهد ، سه نظرسنجی در مورد وضعیت جاده انجام شده است و به طور کلی این گفته می شود و وقتی من سه بار تصمیم می گیرم و خلاصه می کنم ، اعتماد به دانشگاه از بین می رود. از طرف دیگر ، به عنوان یک دانشگاه ، نادیده می گیرم و می گویم که مشکلات جامعه و صنعت مربوط به 50 سال پیش است و من در مرز دانش حرکت می کنم. ما اقتدار علمی داریم ، اما من رسالت خود را برای حل مشکلات جامعه انکار می کنم. نتیجه این است که روابط بین دانشگاه و جامعه روز به روز بدتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد نخبگان برنامه ای به نام طرح احمدی روشن دارد که با تمرکز بر مشکلات حل مشکلات جامعه انجام می شود. مشکل تعریف شده و یک متخصص و سرپرست با 5 تا 15 دانش آموز کار می کند و هزینه های افزایش حساسیت دانش آموزان و معلمان را برای حل مشکلات به طور کامل تعیین می کند و تاکنون 5 مرحله از این پروژه ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  جیب مسافران BRT دستگیر شد

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی گفت: جنبه دیگر این است که هر کجا شما یک مقام رسمی داشته باشید بسیار خطرناک است و اگر من کمترین کیفیت کار را داشته باشم ، هیچ کاری علیه من انجام نمی شود و عزل من تقریباً غیرممکن است. “کیفیت تدریس و تحقیق پایین است ، اما اگر من رسمی باشم ، کاری انجام نمی شود.

اگر دانشگاه برای پول به پول وابسته باشد ، رسالت خود را فراموش می کند

لطفی تأکید کرد: اگر من به عنوان دانشگاه به پول نفت وابسته باشم ، رسالت خود را فراموش می کنم و یکی از مأموریت های مهم من آموزش مردم برای حل مشکلات جامعه است. اما وقتی صحبت از پول نفت می شود ، میزان تولید من زیاد سنجیده نمی شود. ما خروجی دانشگاه را به عنوان یک مقاله مشاهده می کنیم ، در حالی که خروجی دانشگاه افراد است. باید ببینم آدمی که به دانشگاه رفته چقدر بهتر شده است. وقتی پول من پول نفت باشد ، من یک ماموریت جدی به کار خود نخواهم داد و به دنبال یک رزومه هستم. عکس اخلاص در دانشگاه رزومه کاری است. اگر برای زندگی روزمره خود کار کنم ، فقط از CV خود بهره مند می شوم و فقط برای افزایش تعداد مقاله تلاش خواهیم کرد.

دانش آموخته دبیرستان فردی با آزمون ، سطحی ، بی حوصله و نتیجه گرا است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی با اشاره به روند آموزش دانش آموزان در آموزش و پرورش گفت: دانش آموزی که از دبیرستان فارغ التحصیل می شود و زیر نظر معلم قرار می گیرد به یک فرد آزمون ، کم عمق ، کم تحمل و نتیجه تبدیل شده است. جهت گیری شده در حالی که انسانی که به جامعه تحویل داده می شود باید انسانی عمیق ، صبور و عمل گرا باشد. حتی خود دانشگاه می گوید که اگر می خواهید فوق لیسانس بگیرید باید امتحان دهید. آموزش بسیار مهم است و در سیستم صحیح الزام دانشگاه ها به آموزش تبدیل شده است و البته کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده است. کتابی در این زمینه توسط دو دانشجو از یک دانشگاه ترجمه شد ، تحت عنوان “آنچه ما در مهندسی نمی آموزیم”. ما دانش آموز را برخلاف علایقش آموزش می دهیم. برای دیدن راه دیگری باید چشم ها را شست.

وی گفت: مرحوم مطهری می گوید من معلمی را که به من یاد داد تفکر کنم ، فکر نکنم تحسین می کنم. جمله مشابهی توسط آلبرت انیشتین گفته شده است که می گوید این دانشگاه متمرکز بر یادگیری ایده ها نیست ، بلکه به یادگیری دانش آموزان برای تفکر متمرکز است. دنیا آنقدر کوچک شده است که می توانیم به راحتی بهترین دوره های دانشگاه های دیگر را پیدا کنیم. نکته مهم این است که یاد بگیرید چگونه یاد بگیرید. ماهیت تاریخ آموزش است و متأسفانه از آن فاصله می گیریم زیرا آموزش و اندازه گیری آن دشوارتر است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید