مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پوست بز بهتر است یا گاو؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چرم گاوی چیست و چگونه با سایر انواع پوست مقایسه می شود؟

به گزارش دلگرم: استفاده از پوست حیوانات و تبدیل آن به چرم به هزاران سال پیش برمی گردد. فرآیند تبدیل پوست حیوانات به چرم شامل استفاده از ابزارهایی مانند مواد ساینده بود که برای از بین بردن چربی از پوست حیوانات استفاده می شد. انقلاب صنعتی تعدادی از دستاوردهای فناوری جدید را به ارمغان آورد که فرآیند ساخت چرم را بسیار کارآمد و سازگار با محیط زیست کرد.چرم گوشت گاو پوست و موی گاو است که طی فرآیندهای خاصی به چرم تبدیل می شود. در واقع، پوست گاو از پوست گاو سفید نشده تهیه می شود. حدود 65 تا 70 درصد از تولید چرم جهان را پوست گاو تشکیل می دهد. چرم گوشت گاو یکی از پر استفاده ترین چرم ها در جهان است. کشورهای مختلف جهان پوست گاو تولید می کنند، اما برزیل با 14.2 درصد چرم بزرگترین تولید کننده پوست گاو در جهان است.

چرم ایتالیایی نیز از مرغوبیت بالایی برخوردار است و صنعتگران ایتالیایی جزو ماهرترین افراد دنیا هستند و به طور کلی چرم طبیعی به چرم سبک، سبک و سنگین تقسیم می شود و چرم گاوی چرم سنگین است. میزان تراکم پوست گاو بین 0.4 تا 0.9 گرم است که عوامل مختلفی مانند ویژگی های نژاد، جنس و سن، شرایط اقلیمی و محیطی، رژیم غذایی و شرایط آب و هوایی بر کیفیت و کمیت پوست گاو تأثیر می گذارد و باعث ایجاد پوست نازک و خشن می شود. چرم ساخته شده از چرم گاو و بنابراین محصولات تولید شده کیف های چرمی هستند.

چرم گاو چیست؟

چرم گاو گسترده ترین صنعت چرم در جهان است. علاوه بر این، چرم ساخته شده از چرم گاو کاملا بالغ کاربرد بیشتری نسبت به پوست گوساله دارد. چرم گاو بالغ چند لایه است و در برابر آسیب و فرسایش بسیار مقاوم است. از این چرم برای ساخت انواع محصولات مصرفی مانند کیف، کفش، مانتو یا صنایعی مانند مبلمان استفاده می شود.چرمی که از پوست گاو یا گوساله جوان تهیه می شود معمولاً برای ساخت لوازم گران قیمت استفاده می شود. زیرا این نوع پوست بسیار صاف و لطیف است. با این حال، به اندازه پوست گاو بالغ مقاوم نیست، در میان پوست های طبیعی ساخته شده از پوست پستانداران، گوزن سخت ترین نوع پوست است. این چرم علاوه بر دوام بسیار، نرم و سبک بوده و از نظر کشسانی خاصیت بسیار عجیبی دارد. به همین دلیل است که پوست آهو یکی از گران ترین انواع چرم در جهان است. از این نوع چرم برای ساخت دستکش های خاص، لباس های لوکس و یا بخشی از تزیین لباس یا جواهرات استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک فردوس خراسان جنوبی

ویژگی های پوست گاو

ویژگی هایی مانند ثبات، استحکام بالا و پوست ضخیم تر، پوست گاو را از سایر انواع پوست متمایز می کند. جالب است بدانید ویژگی هایی که گفتیم در نژادهای مختلف گاو متفاوت است. نژادهای مختلف گاو به دلیل ژنتیک و محیط، کیفیت پوست متفاوتی دارند. در آب و هوای گرم حشراتی وجود دارند که حیوان را نیش می زنند و جای زخم بر روی پوست حیوان می گذارند، در حالی که در مناطق سردسیر چندان از آفات رنج نمی برند. برخی از نژادها به دلیل آب و هوا ممکن است موهای محافظ بیشتری داشته باشند یا پوست ضخیم تری داشته باشند. قسمت های مختلف پوست نیز پوستی با کیفیت متفاوت تولید می کند که تفاوت انواع چرم گاو عمدتاً به نقشی برمی گردد که روی پوست آنها شکل می گیرد و با مشاهده این نقوش می توان متوجه شد که کدام نژاد از پوست گاو است.

تولید محصولات چرمی از پوست گاو

پوست گاو با فرآیندهای مختلفی به دست می آید که یکی از آن ها دباغی پوست گاو است و پس از انجام تمام مراحل لازم برای تولید پوست طبیعی گاو، محصولات چرمی از آن ساخته می شود. این محصولات شامل کفش چرم، کت و پالتو چرم، کیف پول چرمی، انواع ست کیف و کمربند، مبلمان و انواع پتو و … می باشد.

تفاوت پوست گاو با سایر انواع چرم چیست؟

مانند هر پوستی، پوست کمی متفاوت است. به نوعی پوست گاو می تواند بهتر از پوست بز باشد در حالی که پوست بز در برخی موارد بهتر از پوست گاو است.ما بین پوست گاو و سایر انواع پوست یعنی پوست گوسفند، بز و بره تفاوت قائل می شویم. این به این دلیل است که مواردی که ذکر کردیم، پرکاربردترین انواع پوست هستند.

بیشتر بخوانید  شرکت های کارگزاری بورس در سمنان به همراه آدرس و تلفن

پوست بز

پوست بز بهتر است یا گاو؟

اگرچه پوست گاو ضخیم تر و قوی تر از پوست بز است، اما به اندازه پوست بز انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی ندارد. پوست گاو سنگین تر است، در حالی که پوست بز نسبتا روشن تر است. همچنین، پوست گاو گرمتر از پوست بز است. پوست گاو نرمتر و نرمتر از پوست بز است. در قیمت، پوست گاو گرانتر از پوست بز است. با توجه به مطالبی که گفتیم اگر ویژگی های چرم گاو برای شما مهم است مانند عایق بودن پوست پوست گاو را توصیه می کنیم و اگر لطافت پوست مهم است محصول برای شما بهتر است از بین پوست بز انتخاب کنید.

پوست گاو در مقابل پوست گوسفند

پوست گاو از نظر استحکام و دوام بسیار بهتر از پوست گوسفند است. در حالی که پوست گوسفند نسبت به پوست گاو انعطاف پذیرتر است و قابلیت کشش را دارد. مانند پوست بز، پوست گوسفند بسیار کوچکتر از پوست گاو است، پوست گاو گرمای بیشتری نسبت به پوست گوسفند دارد. همچنین پوست گوسفند نرمتر و نرمتر از پوست گاو است.

باید بخوانید:

بهترین راه برای تشخیص پوست خوب و طبیعی

بهترین راه برای تشخیص پوست خوب و طبیعی

راه های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی امروزه اگر می خواهید ژاکت، کیف یا کفشی از چرم طبیعی بخرید، باید هزینه زیادی بپردازید. کت وان، کیف یا بارانی…

پوست گاو در مقابل پوست بره

سفتی و ماندگاری پوست گاو بسیار بهتر از پوست بره است. اما پوست بره از نظر کشش بهتر از پوست گاو است یعنی تا حدودی شبیه پوست گوسفند است. وزن پوست گاو بیشتر از پوست بره است. از نظر نرمی، پوست بره به طور طبیعی بسیار نرمتر از پوست گاو است.

بیشتر بخوانید  علل ،پیشگیری و درمان کزاز (تتانوس) در اسب

پوست کدام حیوان بهتر است؟

بهترین کیفیت چرم به عوامل مهم زیر بستگی دارد:

  • گونه های جانوری و نژاد
  • موقعیت و آب و هوای حیوانات
  • لایه چرم استفاده شده
  • کیفیت و مهارت فرآوری و دباغی

چرم گوشت گاو و تفاوت آن با سایر چرم ها

به طور خلاصه، پوست گاو تنها یکی از رایج ترین و کاربردی ترین انواع پوست از گذشته تا به امروز نیست. ممکن است چرم گاوی زیبا و مجلل به نظر نرسد، نرم نباشد و مانند اکثر چرم ها انعطاف پذیر نباشد، اما ویژگی هایی مانند طول عمر، استحکام بالا و عایق بودن آن را به محصولی خاص تبدیل کرده است.

رنگ های مختلف پوست گاو

انواع چرم گاو در رنگ های مختلف به منظور جلب نظر هر مشتری و پاسخگویی به هر سلیقه ای توسط تولیدکنندگان چرم تولید و به بازار عرضه می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *